Antik vildmarksutrustning?

Vad är motsvarande vikt för plastkläder då? För med 15 kg ylle snackar vi ju inte en skidtur i -30, utan att typ sitta i en snödriva i en vecka eller nåt...
 
Jag är inte säker på att det är han som skrivit avsnittet, men notera att det är i "Att överleva VINTERTID på naturens villkor". I den vanliga "Att överleva på naturens villkor" så står inte förbehållet om ylle med.

Och som jag minns det så står det alltså att om man var helt klädd i ylle för att klara -30 grader så vägde kläderna 15 kg, och efter en vecka hade man 11 kg vatten bundet i kläderna. Det står INTE att de inte isolerade, men att släpa på 11 kg vatten är ingen höjdare... Jag skulle inte ens vilja ha 15 kg torra kläder på mig.

Låter helt otroligt. För att klara sig utmärkt i minus 30 behöver man ett underställ (gärna ylle), ett lagom mellanlager och sedan ett ytterlager. Det senare kan gärna vara i tätvävd bomull. På handlederna förstärker man med muddar vid behov, på benen kan man dra på benvärmare (knäna). Byxorna får gärna vara tunn yllediagonel men kan också vara vanlig poly/cotton. Underställströja med hög hals är skönt vid aktivitet, halsduk vid rast. Vid rast kan man också ta på sig tjock tröja, tjockare mössa, förstärka händerna med lovikka och ställa sig på granris (motsvarande).

Helt vanlig friluftsutrustning när jag började med friluftsliv på 70-talet och den fungerar utmärkt fortfarande.

...vadmalsjacka har jag gärna i skogen nuförtiden, men inte på tältturer, för tungt att kånka på...

//J
 
Vad är dina erfarenheter av att vistas ute flera dygn när kvicksilvret är under -20°?

Citat och inte minns ur Överleva vintertid: För ca 60år sedan, klädd för -40°C kyla i ullkläder, vägde kläderna ca 11 kg. Efter fem dagar i kläderna hade man ca 7 kg vatten i kläderna och då var man livsberoende av eld för att torka kläderna.

Följer man reglerna och anpassar klädseln efter verksamheten kan vid frystemperaturer kläderna torkas avtagna i kylan.
 
Det var inte en siffra rätt mao. Tänk vad minnet kan ställa till det.

Undrar hur N klär sig i syntet för att klara av -40 under flera dygn utan yttre värmekälla?
Vad väger de kläderna? Hur mycket fukt tar de upp?
Men "Det är ju ganska enkelt att kolla. Väg kläderna innan du går ut och när du kommer hem. Då ser du hur mycket fukt de binder. Sen kan du se hur lång tid det tar för kläderna att återfå sin torrvikt."

:)

Känns aningen begränsande att döma ut material för att de är tunga under EXTREMförhållanden.
Typ - jag har hört (tror jag) att GoreTex inte fungerar vid 0 Kelvin, därför använder jag inte det materialet.
 
Rätt svårt att få till 0 K utanför ett labb, så det kan vara svårt att testa... Om du nöjer dig med ca 3 K duger åtminstone tom rymd som testplats.
 
För att citera Lars på en föreläsning för många år sedan: Spelar ingen roll om jag bär Gore-Tex eller vadmal, det är kunskapen att använda kläderna som är viktigt.

Sen att saker tar åt sig fukt är inget nytt, sovsäckar brukar binda en hel del de också ,men de vädrar man alltid ur för att förhindra sådana dumheter.
 
Några länkar som jag hittat när jag letat kläder i naturmaterial, blandat svenska/utländska, dyra/billiga...
(klipp)

Kul att se, många länkar jag inte kände till.

Lars Monsen korsade Kanade för en del år sedan och dokumenterade hur den dyra dunjackan kollapsade efter en köldperiod...pga frusen fukt. Som tur var hade han även tjocka yllekläder med sig...

...värmekällor för att torka är funkis även i rymdåldern. Skönt kan jag tycka :)...

//J
 
att kläder binder fukt/is efter lång vistelse i kyla gäller väl både natur och syntetmaterial. Det är väl därför man använder fuktspärr i sovsäckar på längre turer? ang. polarfarare så vill jag minnas att det är något jag hört beskrivet som problem i div. dokumentärer osv... och en del av dom eldade iaf... hur inuiterna löste problemet har jag inte koll på, men vad jag har förstått så eldade dom tran och kunde ha rätt många plusgrader inne emellanåt...
 
att kläder binder fukt/is efter lång vistelse i kyla gäller väl både natur och syntetmaterial. Det är väl därför man använder fuktspärr i sovsäckar på längre turer? ang. polarfarare så vill jag minnas att det är något jag hört beskrivet som problem i div. dokumentärer osv... och en del av dom eldade iaf... hur inuiterna löste problemet har jag inte koll på, men vad jag har förstått så eldade dom tran och kunde ha rätt många plusgrader inne emellanåt...

Inuiternas klädsel är intressant. Vad jag minns väger en traditionell kostym mellan 3-5 kg men är ändå så varm att den i princip går att kvarta i, om man drar ett sälskinn över sig och ligger i lä.

...till skillnad från traditionella västerländska grejor görs polareskinåernas klädsel på så sätt att den ventilerar genom att luft kan strömma längs kroppen och ta med fukten ut istället för att fukten ska vandra genom materialen...när inuiten står still, står luften still och värmer. Vid aktivitet går det att få luften att blåsa igenom...

Och det krävs bara små värmekällor i en snögrotta eller igloo för att få dräglig temperatur. Stearinljus kommer man långt med :)...

//J
 
Känns aningen begränsande att döma ut material för att de är tunga under EXTREMförhållanden.
Typ - jag har hört (tror jag) att GoreTex inte fungerar vid 0 Kelvin, därför använder jag inte det materialet.

0 Kelvin är absoluta nollpunkten, den totala värmedöden, då inget, inte ens elektronerna i atomerna rör sig. Som redan nämnts är det en teoretisk temperatur som är omöjlig att uppnå i praktiken.

Du menar största sannolikhet 0 grader Celsius.

GoreTex fungerar så länge kondenspunkten för kroppsfukten inte hamnar innanför membranet. Dvs GoreTex kan klara några minusgrader förutsatt att membranet sitter så tight mot kroppen att kroppsvärmen gör att kondenspunkten hamnar utanför.

Huden håller ca 27 grader C, sedan kan man räkna på temperaturförändringen från huden och ut genom alla klädlager. GoreTex kanske kan funka i 3-5 minus C med T-shirt under klaustrofobisk GoreTex jacka, men mycket mer än så kan man nog inte hoppas på.

Är det -40 C utanför har vi en gradient på nästan 70 grader på en sträcka av någon centimeter, då är det bara att glömma GoreTex som skalplagg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.