Antik vildmarksutrustning?

Det låter som sjöviks folkhögskola skulle passa dig som handen i handsken. En friluftsutbildning som tar fram själen, det genuina, hantverket. Så långt ifrån hightech som du kan komma. www.sjovik.eu gå in på länken friluftsliv på vänstra spalten. Har själv gått den otroligt inspirerande

/Kjell
 
Men vad använde folk för länge länge sen då? Låt oss säga vikingarna eller tidig medeltid... Dom grabbarna korsade ju atlanten i öppna (!!) båtar, och traskade genom de värmländska skogarna i smällkallaste vintern, det kan ju varken ha varit torrt eller varmt...

Körde dom bara vadmal och ylleskjortor hela tiden? Hur många skikt använde dem? Hur tjocka? Hur mycket vägde en "arbetarvikingadräkt", och hur mycket tog dom med/på sig när dom skulle hälsa på grannen 4 dagar bort i knädjup oplogad snö?

Man får inte glömma bort att folk var starkare förr, men levde kortare tid och var ett fullständigt vrak vid 40+ om man hade turen att leva så länge.

det är inte så länge sedan heller då jag blev varse om skillnaden när jag såg en 'bärbar' tryckkammare i järn ala teleskop för dykarsjuka för tungdykare på en bit över 200 kg från någonstans i tiden mellan första och andra världskrigen och det förväntades att två man lätt skulle hantera och bära detta och det fanns inte mer hantag på transportlådorna heller för mer än just två man...

jag provade och lyfte lite på ena sidan utan att det rubbade sig det minsta och idag hanteras inget sådant tungt utan att det är på pall och handtruck allra minst...
 
Man får inte glömma bort att folk var starkare förr, men levde kortare tid och var ett fullständigt vrak vid 40+ om man hade turen att leva så länge.

det är inte så länge sedan heller då jag blev varse om skillnaden när jag såg en 'bärbar' tryckkammare i järn ala teleskop för dykarsjuka för tungdykare på en bit över 200 kg från någonstans i tiden mellan första och andra världskrigen och det förväntades att två man lätt skulle hantera och bära detta och det fanns inte mer hantag på transportlådorna heller för mer än just två man...

jag provade och lyfte lite på ena sidan utan att det rubbade sig det minsta och idag hanteras inget sådant tungt utan att det är på pall och handtruck allra minst...

Hmm, det här är intressant... Vad beror då detta på? Är det så att vi FAKTISKT är SVAGARE än förr i tiden, helt enkelt har mindre muskler eftersom vi inte längre börjar med hårt kroppsarbete när vi är 9 år gamla och sedan fortsätter varje enskild dag tills vi dör?
Eller är det så att vi är VEKARE, det vill säga egentligen SKULLE orka, men bara inte "ids" kånka på 200 kg gjutjärn bara för att vi tänker "äh, vafan hämtar vi inte en truck för??"
 
Ja så är det men på den "gamla goda tiden" fanns varken semester eller pension utan det var bara att "suga i", men så fanns det ju heller ingen berikande ålderdom utan hade man passerat dagens medelålder så handlade det bara om att försöka överleva på egen hand eller lägga sig ner och dö, värkbruten och utarbetad. Jag har grannar, ett gäng bröder som bor på och runt föräldrahemmet som är byggda som boudybuilders och dom har verkligen missbrukat sin råstyrka så nu är det proteser, rullatorer, käppar och andra hjälpmedel som gäller och dom är inte så lastgamla.

Att "ta i så det smakar björnskit i käften" bara för att visa andra och vara värst är inget att stå efter för det kommer surt efter. Det är ju pga. att vi inte kroppsarbetar på samma sätt som förr som vi blir äldre och friskare, vi orkar helt enkelt med en aktiv fritid.
 
Tillsammans med min vän cirkusdirektören har vi besökt många gamla akrobater och "Starke Adolph"
mgn är att precis som dina bröder står det rätt illa till med dem. Kroppen är bra på att hålla länge och åldras sympatiskt om man har ett gott liv. Varje ta i så att det smakar, kostar precis som cigaretterna och dålig sömn, sämre mat, folkskolelärare och byråkrater verkar leva länge. Uppenbart gjorde man fel vid det valet oxså. Det ända rättvisa är att vi inte väljer våra tidigare generationer.
 
Hepp. Här gick vi från lajvar-utrustning till orsaker till höjningen av förväntad levnadslängd. Så det kan gå.

Mitt bästa tips till trådskaparen är iaf att sy själv.
 
Hepp. Här gick vi från lajvar-utrustning till orsaker till höjningen av förväntad levnadslängd. Så det kan gå.

Mitt bästa tips till trådskaparen är iaf att sy själv.

Lajvande var absolut inte min mening att leda ämnet till men alla tolkar det olika, Sy kommer jag göra när jag har råd att fixa det.
 
Men vad använde folk för länge länge sen då? Låt oss säga vikingarna eller tidig medeltid... Dom grabbarna korsade ju atlanten i öppna (!!) båtar, och traskade genom de värmländska skogarna i smällkallaste vintern, det kan ju varken ha varit torrt eller varmt...

I "Att överleva vintertid på naturens villkor" så står det om yllekläder.

Jag minns inte tidsperspektivet, om det kan ha varit för 50-60 år sen eller nåt sånt. Kläderna (om man var klädd för -30) vägde väl 15 kg eller nåt sånt, och efter en vecka ute hade man 11 kg vatten bundet i kläderna och var alltså helt beroende av en eld för att kunna torka kläderna.

Visst tog sig vikingarna fram, men jag tror tempot var väldigt lågt, man slog antagligen läger ett par dar i veckan för att jaga och torka kläder. De hade ju inte direkt frystorkat, så bara att stanna och äta ett mål mat tog säkert flera timmar. Skulle gissa att de inte vandrade mer än 4-5 timmar på ett dygn.

Sen kan man ju också fundera över hur många som överlevde en lång vandring...
 
I "Att överleva vintertid på naturens villkor" så står det om yllekläder.

Jag minns inte tidsperspektivet, om det kan ha varit för 50-60 år sen eller nåt sånt. Kläderna (om man var klädd för -30) vägde väl 15 kg eller nåt sånt, och efter en vecka ute hade man 11 kg vatten bundet i kläderna och var alltså helt beroende av en eld för att kunna torka kläderna.

Visst tog sig vikingarna fram, men jag tror tempot var väldigt lågt, man slog antagligen läger ett par dar i veckan för att jaga och torka kläder. De hade ju inte direkt frystorkat, så bara att stanna och äta ett mål mat tog säkert flera timmar. Skulle gissa att de inte vandrade mer än 4-5 timmar på ett dygn.

Sen kan man ju också fundera över hur många som överlevde en lång vandring...

Vikingarna dvs folk på 800-1100 talet hade både hästar och skidor...och framför allt användes vattenleder...det var varmare då...

//j
 
Yllekläder fungerar väl när det är kallt och torrt. Klädtorkningen vi behövde på 60-70talet med bomull under och ylle över gick att genomföra i eldtält och primitiva baracker. Mot slutet av 70talet växlades till ylleundisar och mycket blev komfortablare.
Ju mer vårdtid utrustningen tar ju mindre tid blir kvar till orsaken varför man är ute i terrängen.
Ylle som plagg fortsätter att imponera vare sig det är kallt eller fuktigt.
Mina lodenplagg må vara ute mitt bland molnen. Daggdropparna rinner av. Paggen binder luft och värmer. Dessutom görtysta. Tänk om skorna kunde vara lika tysta.
Snart nog dax igen för tunna ylleundisar. Det som är funkis är näppeligen antikt även om bruket är i mångmilleklassen.
 
Yllekläder fungerar väl när det är kallt och torrt.

Möjligen om man använder ångspärr, men annars blir det ju precis som isoleringen i ett hus: Fukten som kommer innifrån kondenserar och stannar kvar.

Det är ju samma problem som med t.ex. dunkläder, Det stora problemet med ylle är att det binder väldigt mycket fukt. Det är också en av dess styrkor, men bara om man har möjlighet att torka regelbundet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.