fotvinkel

Har i dagarna prövat min nya snowboard. Den var kass, kunde bara svänga åt ett håll :)

Nä, min fråga är: vilken vinkel bör man ha på "framfoten"? På min (begagnade) bräda satt den i 90 graders vinkel, men de flesta har den väl lite mer framåtvinklad? Hur mycket?
 
Jag har ca 30 grader på framfoten och melan 10-15 grader på bakfoten. Det är inte säkert att detta passar dig. Det jag kan rekomendera att du gör. Ställ dig på golvet med fötterna isär. Tänkt dig nu att du står på snowboarden. Testa att vrida fötterna i olika possitioner. Testa även lite olika avstånd mellan fötterna. När du står på ett sätt som du tycker känns bra, så monterar du bindningarna som du stod på golvet. Sen är det bara att testa hur det känns med fötterna fastspända.
Lycka till
 
Bak har jag mellan 0 (freestyle) och 6 (freeride) grader, fram mellan 18 och 27 grader. Du får mycket bättre tryck i svängarna med med vinkel på framfoten. S.k. 0-stance duger bara om man åker runt o jibbar, inte om man ska åka på riktigt.

/Alex
 
fegisar..

Hej,

Ladda på med lite djärvare vinklar vettja. Om inte annat för att testa gränserna för att därefter justera tills man hittar rätt.

Själv åker jag lång bräda (över 1.70) och kör med ca 35-40 grader fram och ca. 30 grader bak.

Funkar bra för en gammal vågsurfare som mig.

Glöm heller inte att experimentera med vinkeln på hälstödet.

/MW
 
Själv åker jag på 1.70 när det är stort berg. Då passar 6 - 27 alldeles utmärkt för mig... Större vinkel känns underligt. Men det där är ju helt individuellt...

Rejält framåtlut på bakkappan är bra för trycket i svängen också. Luta fram tills det gör ont, så att säga...
 
Akta knäna!

Att ha mer än 30 graders vinkel på framfoten kan göra att knäna tar stryk. Visst ska man experimentera men ta det lugnt. Jag har erfarenhet av knäproblem och att bara ställa ut vinkeln en massa är bara dumt. Jag kör själv Sverigecupen i halfpipe och har vinklat in min framfot. Visst är det enklare med mer vinkel men inte till vilket pris som helst. Belastningen på knäna blir större vid mer vinkel. Jag kör nu med 26 grader fram och 6 bak. Lycka till och prova er fram. Så sant glöm ej experimentera med vinkeln på bakkappan.
 
Handlar om Vana

Det handlar juh helt om hur man lär sig.
När jag började köra läste jag i en intervju med Terje att han stod 36 - 9
Självklart ställde juh jag mina bindningar efter det =)

Och efter det har jag alltid kört så. Men min poäng är att hade jag läst att han stod 30 10 så hade jag juh kört så idag. Så det handlar helt om vana.

Men det är ingen bra idé att lära sig åka med 90 graders vinkel. Kommer vara frustrerande när du vill börja skära i svängarna. Det är i stort sett omöjligt att göra en korrekt sväng med fötterna rakt ut.

Men tumregeln är väl att ha framfoten något mer vinklad frammåt än bakfoten.

Ett tag var det populärt med sk. Duckstance. Att ha - vinkel på bakfoten. Men det är smått livsfarligt för knät och rent obehagligt när du ska skära.

Har skrivit ett litet arbete i biomekanik om just det här och om du vill kan jag emaila detta till dig om det skulle vara till någon hjälp.

- ptr
 
Jag tror inte att stor vinkel på framfoten är skadligt i sig. Det är snarare så att det är skillnaden mellan bakfoten och framfotens vinkel som avgör. En stor skillnad i vinkel ökar belastningen eftersom knäna då hamnar i en svag position pga vinkel mellan underben och lår. (Fikonspråk; underbenet står i valgus och är dessutom roterat jämför med låret.) På samma sätt blir det ökade belastningar om man står med benen för brett isär.
Det bör med andra ord inte vara farligt att ha framfoten kraftigt vinklad, bara bakfoten också vinklas lite mer än normalt.
Problemet med detta är ju att en kraftigt vinklad bakfot gör det snudd på omöjligt att åka fakie. Därför får man helt enkelt anpassa fötternas position efter åkstil. Stora berg och skärande svängar = mycket vinklade fötter, half pipe och fakieåkning = mindre vinklade fötter.

Gustaf
 
Re: Fotvinkel.

Jag har experimenterat fram min otroliga fotvinkel. Främre ca 20 grader. Och bak är i ca 345 grader. dvs att den pekar lite lätt bakåt.

Det är väldigt skönt när man leker runt i backen på måfå. Det blir mycket lättare att landa fakie. för det är bara att åka som vanligtfast tvärt om, om ni nu fattar.
 
Duckstance

Duckstance är inget man rekomenderar dock. (- vinkel på bakfoten)
Dels blir det en plåga för knät och så mycket svårare att skära i svängarna. Men om man för det mesta åker och jibbar och inte får så mycket belastning på det hela kan det kanske vara bättre.
 
Duckstance ofarligt

Att ha en duckstance behöver inte vara farligt för knäna. För vissa åkare är det faktiskt tvärt om!
Duckstance är dock slitsamt för knäna om man har en åkstil där man vrider sin kropp och därmed båda sina knän mot nosen på brädan. (vilket är ganska vanligt.)
Om man istället skaffar sig en åkstil där man åker med sidan före och knäna pekandes åt olika håll, så är duckstance ofarligt. (Dock bör man ha minst 15 skillnad mellan fötterna för att få en bra komfort.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.