Första gången!!

Skall ner till val di fiemme nu på sport lovet och har bestämt mig för att lära mig snowboard, tänkte höra lite vad ni anser att man skall börja med skall man ta snowboard lektion eller skall man litanpå sina duktiga kompisar, skall man hyra utrustning här hemma eller där nere är det någon priskillnad?

Mvh Viktor
 
Gör det själv

Jag lärde mig åka, dvs stå nedför hela backen (Narvik, så det var lång backe:)) på två dagar. Jag fick några tips från kompisar och övade. Tror inte att det gått snabbare med guide, tror det är bättre att hyra sådan när man kommit en bit, iallfall så att man kan åka lite.

Tips: Hyr alla skydd du kan hitta, ta med hockeybyxor om du har. Åk inte i för flacka backar, det ska vara lagom brant. Undvik bakvikt, då kan man inte styra.
 
Tänkte bara tillägga att jag tog min första snowboardlektion mer än 10 år efter första gången jag stod på brädan.

För ett par år sedan åkte jag med UCPA som arrangör. Där ingår instruktör/guide, så jag passade på att se om de kunde lära en gammal hund nya trick.

Nu har jag fått en helt annan balans på brädan och ett mycket bättre skär i svängarna. Innan hade jag båda bindningarna framåtvinklade och "styrde" med bakfoten. Nu är det duck-stance och carving som gäller :D

Mitt tips är att testa själv i ett par dagar och sedan ta en lektion med en riktig instuktör så att du lär dig rätt från början :)

Beror iofs helt och hållet på hur bra dina kompisar är också, men de flesta styr fortfarande med bakfoten när de åker.

Lycka till med åkningen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stea åka lift för första gången. Snowboard 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.