borra-ur framgaffel... ?

jag köpte en gammal åttiotals-racer som jag håller på att rusta upp. Dessvärre visade det sig att det lodräta röret som går ner i ramen (som kniper tag i själva styret i andra enden) var avbrutet (styrstammen?). Halva röret satt kvar i ramen... Nu är min fråga om man kan våga sig på att borra upp det? jag har nämlingen ingen aning hur ett styre ser ut nerigenom... eller måste jag byta hela framgaffeln?
Mvh jonatan
 
Om halva styrstammen är kvar har oxå bulten som håller "kilen" som låser styrstammen gått av å är kvar så kan jag tänka mig att du borrar ut bulten bara! Sen 5:56 sen slår du ut styrstammshalvan underifrån! Vill minnas att det finns ett hål undertill på gaffeln så du kommer åt! Så hade jag gjort!

/Janne
 
jo...

stämmer att det fins ett hål... men hur ska jag kunna borra ur bulten?
och är inte den loss- själva skruven man skruvar ner i bulten är ju loss... ?
 
Jo om bulten är loss så mkt enklare! Stumpen å kilen som låser kan sitta rejält fast trots att bulten är loss! Så spruta mkt 5:56 låt stå över natten å slå ur stumpen med en stång underifrån, tycker du bör få ur den på det viset!

/Janne
 
stämmer att det fins ett hål... men hur ska jag kunna borra ur bulten?
och är inte den loss- själva skruven man skruvar ner i bulten är ju loss... ?

Den gamla sortens styrstam funkade ju så att det satt en kil i den nedre änden, med spetsen vänd uppåt. Sen var det en lång skruv som tittade fram på ovansidan och som drog kilen uppåt tills den fastnade när man skruvade åt.
On den övre delen av styrstammen har gått av, och med den även toppen av bulten, så borde det bara vara att leta reda på ngt lämpligt smalt och starkt att peta ner genom hålet så att du kan knacka ner kilen. Då borde resten av styrstammen lossna.
Annars kan du ju vända uppochner på åbäket och se om du inte kan få nåt att ta gäng i kilen underifrån, de brukar ha genomgående hål och gäng.
Undantag finns, men jag skulle tro att en stump M8 gängad stång kan fixa det här. En stor bricka bara, och sen en mutter på gängstången så kan du dra ur kilen.

Jag måste erkänna att jag är rätt nyfiken på vad som hänt för att få både stam och bult att gå av sådär.
 
Är det inte bara så att det är expandern som sitter där nere? Sitter en del av den gängade styrstammen kvar där också?
 
knacka ur bulten uppifrån, så trycker den ner kilen också, när det är gjort så knackar du upp, eller ner styrstammen, beroende på var den är avbruten, bara den kommeri rörelse så går nog båda hållen.

kan vara bra att gå på med krypolja före

det är väl ingen lack att va rädd om och det är ju stål så det går att värma en del också för att få rörelse i det.
 
tack tack!

Tack för alla svar!
Ok, jag tror jag försöker knacka ner kilen på nått sätt... lite teflonolja så funkar de nog :)
Jo... jag undrar också hur det gick till!! Men jag köppte den på blocket... Jag fick ramnummer etc så jag hoppas den inte va stulen! :/ Men de e väldigt skumt faktiskt! den e ju avbruten långt ner igenom oxå...
Mvh Jonatan
Ps: bulten var fortfarande hel... hur nu det gått till!
 
idiotcykelJ***l

Ok, nu har jag sprutat ner litervis med teflonolja, jag har efter en hel del slit lyckats få loss kilen, men lik förb***at sitter den himla styrstången kvar!!!
Jag har stått o bankat i en halvtimma med ett stålspett (beg cykelstyresbult) men den rör inte på sig! Vad har hänt! Har den förre ägaren svetsat fast styret!!! ?
Nu tar jag snart till borren i alla fall!
Snälla hjälp mig!
 
Ok, nu har jag sprutat ner litervis med teflonolja, jag har efter en hel del slit lyckats få loss kilen, men lik förb***at sitter den himla styrstången kvar!!!
Jag har stått o bankat i en halvtimma med ett stålspett (beg cykelstyresbult) men den rör inte på sig! Vad har hänt! Har den förre ägaren svetsat fast styret!!! ?
Nu tar jag snart till borren i alla fall!
Snälla hjälp mig!

Hjälp? här är mitt råd:

Om jag vore dig skulle jag ta fram vinkelkapen och kapa sönder cykelaset i strimlor o hoppa på skiten , ta din största slägga o slå på jävelskapet allt vad du orkar, efter det töm 200 liter bensin på helvetet, o tänd på skiten, åk sedan till Bolaget, köp 5 helor koskenkorva, hem igen o sup dig full o glöm allt va cyklar heter den kvällen....
Skämta bara, ville bara få dig o ladda ur lite grann....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.