Provar en kajakfråga här också...

Har ställt följande fråga på paddlingsforumet utan resultat hittills, kom på nu att det här kanske är ett bättre forum! Vi får väl se.

Jo, så här är det:
Åttaåringen har tröttnat på att sitta i pappas packlucka och det kan man ju förstå:) (Givetvis inga långturer) I helgen hyrde vi därför en hasle k-400 för att han skulle få prova att paddla själv och det gick jättebra! Det roliga var att haslen även passade för hans ganska kortväxta mamma (dvs mig) vilket gjorde att när han tröttnade på att paddla så tog jag över haslen och han tog min plats i tvåmanskajaken (som vi också hyrt för att få ut hela familjen = två föräldrar och två barn).

Nu undrar jag om det är någon som har något klokt att säga när det gäller kajaker till barn. Tips på olika märken eller annat. Ett stort plus för familjens kajakbudget är helt klart att hitta en kajak som jag och sonen kan dela på. Alla tips och tankar emottages tacksamt!
 
duo!

Är inte en K2:a ett alternativ? Själv har jag kört långfärds-K2 med min dotter sedan hon var väldigt liten. Nu när hon är tretton, så kan hon dessutom hjälpa till att driva fram kajaken, så att även pappan får lite avlastning (-: Självfallet kan du förvänta dig att din egen kajakupplevelse blir något eftersläpande, å andra sidan har du uppsikt och kontroll, samtidigt som det blir en nära till varandra upplevelse!
 
Beg barnkajak?

Det finns barnkajaker. T ex så hade BKK i Stockholm utfärsäljning av klubbvrak härförleden och dessa (Struer barnkajaker) gick för ca 500 kr.

Med tanke på att barn växer såpass snabbt kanske man inte vill investera i en ny barnkajak.

För att ett barn skall kunna hantera en kajak bör den vara relativt kort och lättsvängd. VKV Kåre borde fungera rätt bra liksom liknande danska lådor. Kolla begagnat.

Ett alternativ är en begagnad forslåda men de är tröga att få fart på och svåra att hålla kursen med. Kan fungera om man sätter på en lagom stor lös skädda. (Plasta själv på en strut på aktern med styrfena i plåt eller av glasfiber. Ha en plastpåse mellan skrov och strut vid plastningen så att skäddan kan monteras av.)

Thure
 
kajak för barn

Hej!

Jag känner igen mig litegrann, även om jag aldrig paddlat K2:a. När min grabb var liten, satt han i min sittbrunn (stor sådan) och vi paddlade väldigt korta turer. Sedan köpte vi en Hasle K400 till honom. Fungerade väl skapligt, men jag måste säga att jag inte var imponerad av dess paddelegenskaper. Dålig kursstabilitet, och väldigt känslig för sidvind.

Nu har jag bytt upp mig, och grabben fick överta min gamla kajak, som är lätt att hantera och liten i formatet. Han var då 10 år, och trivdes mycket bättre i den lite större kajaken, som gick att styra och hantera betydligt bättre än Haslen. Om du tycker att K400 kändes bra, så gissar jag att du mest suttit i K2 eller alldeles för stora enmanskajaker innan. En för stor kajak är bland det värsta som finns! Hur bra den än är för ens mer storvuxna vänner...Man har ju också betydligt större flexibilitet om man har enmanskajaker.

Jag föreslår att du tittar på en nätt men ändå "riktig" kajak. Tänk på att din grabb växer fort, det är stor skillnad på en 8-åring och en 10-åring. Min gamla kajak, en Orca, tillverkas inte längre i den modellen som jag har, men kan ev. gå att få tag på begagnat?. En som är snarlik är Lettman Eski 475, kolla t ex på http://www.kajakcenter.com. Inte bland de dyraste på marknaden heller.

Fundera också på paddel till din grabb. För min grabb fungerar en helt ovinklad eskimåpaddel bäst, det var faktiskt inte så svårt att göra själv med lite hjälp från syrran (tack, Malin!). Bra bygganvisning finns på http://www.thomassondesign.com.

Min grabb är inte överförtjust i att paddla, men när vi väl kommer ut så tycker han det är kul och jag tycker det fungerar bra. Man får paddla kortare etapper, bogsera en del, pausa ofta och hålla sig undan de värsta vågorna, men annars går det faktiskt att ha riktigt trevliga paddelturer även med ganska små barn.

Lycka till!

Boel
 
Vad roligt att du föreslår en K2a, vi har nämligen precis köpt en! Det var så roligt när vi hyrde en häromveckan så vi bestämde oss för att skaffa en egen! Det kruxiga är bara att vi ju har två barn och att den äldsta gärna vill paddla själv. Så tanken är fortfarande att hitta en kajak som han och jag kan dela på så när vi är ute hela familjen ska han och jag kunna växla mellan k1an och k2an.

Det blir knappas några längre turer på ett tag. Och givetvis kommer det säkerligen bli en hel del K2-turer på tu man hand med sonen också.
 
Re: kajak för barn

*Om du tycker att K400 kändes bra, så gissar jag att du mest suttit i K2 eller alldeles för stora enmanskajaker innan. En för stor kajak är bland det värsta som finns! Hur bra den än är för ens mer storvuxna vänner...Man har ju också betydligt större flexibilitet om man har enmanskajaker.*

Jo, så är det nog... känner igen mig. Vi har nog övergivit tanken på en hasle faktiskt och är inne på din linje om att skaffa en "riktig" kajak istället och har också en begagnad på G.

Tack också för paddeltipset!


/Irja
 
rörigt blev det...

Lite rörigt blev det här...

Jag försökte att svara på först lowe och sedan Boel men allt hamnade sist... Tack också Thure för dina tankar. Det är alltid bra att fundera runt några varv innan man bestämmer sig.

Måste återigen säga att Boels kommentar var väldigt träffande angående att jag måste ha paddlat i för stora kajaker om jag gillade haslen; min sambo är ganska stor och paddlar en Prijon kodiak som jag, som är ganaksa liten, har kajkat runt i en del också. Helt klart badbaljekänsla:)

Finns det fler synpunkter så mottages de också tacksamt!
/irja
 
Hasle K400 mår väldigt bra av ett roder.
Jag monterade ett på min nioåriga dotters och det mådde hennes paddling bra av.

Mikael
 
kajak och barn

Jo, jag tror det är vanligt, särskilt att tjejer köper den kajak som deras män tycker är bra... Undrar ibland om de köper skor på samma sätt! Den där riktiga känslan, att vara ett med kajaken och vågorna, den får man definitivt aldrig i en badbalja...

När det gäller barn och kajak så vill jag tillägga att barn klarar mer än man tror. Det är lätt att man försöker hitta något stabilt (för att man är lite ängslig själv), men barn har som regel utmärkt balans. Är inte det bland det bästa man kan ge sina barn, att få uppleva "kajak-känslan"? I en riktig kajak, som beter sog som enkajak ska och som går att manövrera? Det har de med sig hela livet!
 
Ja det här med barns balans är ju himla häftigt. När vi hyrde den där haslen häromveckan så var det förutom sonen också några kusiner i låg och mellanstadieålder som var med nere vid vattnet och ville prova. Ingen av kusinerna hade någonsin suttit i en kajak men de hoppade bara i och började paddla! Det var så häftigt, ingen vingelrädsla alls!

Om vi så återgår till det här med för stora kajaker... har du några tips? Jag har ingen egen ännu utan har då ibland lekt i sambons badbalja:), oftast paddlat K2 och då och då hyrt k1 av varierande sort. Jag är drygt 160cm lång, har du (eller någon annan) något bra tips. Prijon Catalina, kan det vara något?

/Irja
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.