solglasögon

Jag ska gå på kortare dagsturer på skidor och ska ha med mig min tre månader gammla son i pulka. Hur gör jag för att skydda hans ögon om det blir soligt. (vilket jag hoppas det blir :)
/åsa
 
Små barn ska ju aldrig vara i direkt solsken, inte heller på vintern. Vår son har skidglasögon, solskyddskräm och solskydd, när han somnar lägger vi över sovsäcken så att den täcker solsidan på honom. Pallra upp något så barnet ligger i skugga hela tiden och ha solglasögon (om det finns för bäbisar) och solskydd på för att skydda mot reflektioner från snön. Är det pangväder (mycket sol) är det bara att har kortare stunder i solen.

/Stina
 
solskydd

Du nämner pulka som färdmedel, vilket jag använt och använder med mina barn. Jag gjorde så här, att jag tog taket till bilbarnstolen (!), som var löstagbart, och monterade det i pulkan som ett kapell. Då ditt barn är väldigt litet, och inte söker några brun-bränd-upplevelser, så tycker jag att heltäckande skydd är ett krav. Givetvis ska skyddet medge att du kan kontrollera den unge under färd. Lycka till!
 
var hittar man bra brillor?

Var hittar man bra solglasögon eller rentutav slalomglasögon för en halvårsknodd? Typ i Stockholm asså bava...
Svara gärna fort om ngn vet, måste på shoppingexpedition innan helgen!
 
Här fanns brillorna!

Eftersom jag själv hatar att gå i affärer (skulle vara sportaffärer då) så kan jag bespara er andra i Sthlmsregionen lite besvär! På väg till ovannämnda länk (>200:-, Karlag, Sthlm) mellanlandade jag i Solna C. Där fanns allt;
barnglasögon med UVskydd för barn under femtilappen fanns hos: Ur&Penn, Lindex, Polarn&Pyret, H&M.
Dessutom fanns dyrare (>200:) hos Synsam (bla med läderskydd på sidorna). Vidare hade Sportia juniorslalomglasögon (99:)med UVskydd, som inte var helt enorma utan passade minstemann (Stadium/Scotts juniormodell var enormt för stora).

Fast målet är såklart att hålla knodden maximalt ur solen!

[Ändrat av sia 2004-03-26 kl 14:14]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.