Förstår inte, ännu!

Jag fotade lite på ett bröllop i helgen, tyvärr klarblå himmel som gav ett väldigt skarpt ljus.
Men men, jag vill inte klaga på solsken under ett skärgårdsbröllop.

Min Pentax jag har satte jag på auto för att inte få en massa felaktiga exponeringar.

Jag hade ett litet 28mm objetiv med mig för att fotografera omgivningen. På vissa bilder blev det svart i hörnorna.

Se exempel: Titta på mitt fotoalbum för en större bild!
cpic3f0b2e0c35ca7_tn.jpg


1. Varför inträffar detta ?
2. Vad gör jag för att motverka detta i framtiden ?

Mvh
/Andreas
 
Om man sätter på för mycket grejer-filter,motljusskydd
så kan det synas i kanterna..speciellt när man använder vidvinkel.
Mvh/-Anders
 
Aaah!

Okej, jag förstår. Nu

Det stämmer nog, jag tror att det sitter ett solstigor 1A (tror jag det heter), kan vara ett UV-filter.

Så då ska man inte använda såna saker på det objektivet, uppfattat.

Tack för svaret Anders!
 
Det brukar gå bra att ha ett filter.
Men det kan nog ändå vara det som är problemet.
-Anders
 
Det kan mycket väl vara filtret som du ser i bildkanterna. Det som händer är att med ett vidvinkligt objektiv ser detta filtrets sing om denna inte är smal nog. Lösningen är att antingen inte använda filter eller välja en smalare filtertyp. Eller, om du använt den typ av filter som skruvas på objektivet, att gå över till den typ som man sätter i en hållare framför objektivet. Då kan du tillåta dig vidare vidvinklar innan filtret syns i bild.
 
Slutare, filter, motljusskydd

Jag hade ett detta fenomen med mörka hörn på kort från en kompaktkamera för ca 20 år sedan. Denna kamera hade ”centralslutare” vilket innebär att öppningen för ljus börjar och slutar i mitten. Min teori då var att det kom in mest ljus i mitten där öppningen (slutare) varit öppen längst tid och för lite ljus i hörnen. På något sätt ska en bra kamera inte göra på detta viset, det borde finnas någon form av kompensation. Hur vet jag inte. Om din kamera har ridåslutare stämmer inte min teori alls.

Är det en systemkamera så gissar jag också precis som övriga på att det är kanten på filtret som spökar, eller har du ett motljusskydd avsett för objektiv med längre brännvidd ?.

Så vad är det för kamera, vad är det för slutare, och hur mäter kameran ljuset, ev filter och motljusskydd ?

Per Brune
 
Vackra bilder

Kan man som bekannt är bara ta i gråväder! Om din kamera gör saker och ting automatiskt och det är väldigt ljust, som i skärgården eller bergen, kan du behöva ett gråfilter för att slutaren skall öppna sig helt innan den stänger. Alternativet är att ladda med långsammare film. Men troligast är att du har haft ej passande mekaniskt "skräp" framför objektivet.
I skarpt solsken brukar bilderna bli mjukare med "fill in" blixten...

Go fotografering

Johan K
 
Med största sannolikhet är det motljusskyddet som ger den där vinjetteringen. När min kusin lånade min kamera för en massa år sen pajade han det medföljande motljusskyddet till mitt 35-70 men jag fick 3 stycken "nya" som kompensation. Problemet är att dessa är avsedda för 50 mm objektiv så om jag zoomar ut till 35 mm får jag vinjettering.
 
Tack för svaren

Tack för alla svar,

Det var motljusskyddet (som är anpassat till 50mm) som var boven.

I helgen dök ett annat fel upp, batteriet!
Batteriet tog slut när jag var ute och fiskade, och naturligtvis kommer en jättesöt liten ekorrmamma med en ekorrbebis i munnen. Den lunkande förbi på ca 2 meters avstånd.

10 minuter efter det kom en rovfågel (hök, falk, örn, inte en aning, är ingen fågelmänniska direkt) och satte sig ned i ett träd i närheten för attt kalasa på en mindre fågel...

Det är ju då typiskt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.