Snorklingsgrejor för nybörjare ?

Hej på er !
Min fru o jag tänkte prova på snorkling till att börja med.
Tänkte inte köpa nåt på Ica Maxi, utan cyklop samt snorkel som är godkända.
Vad är prisintervallet ? Man kanske bör köpa simfötter ochså förståss,
vilket märke rekommenderas, dra inte till med det mest exklusivaste grejorna, eftersom vi ska prova, men vi tror nog att vi kommer att fortsätta med snorkling, eftersom förutom upplevelsen, det är bra för kroppen ochså.
Vi hade tänkt att vara i sötvattenssjöar i Sverige enbart.
Tacksam får råd.
Peter1959
 
Senast ändrad:
Silikonmask

och härdat mineralglas är grundkrav. Ickesilikonmask sluter inte lika tätt och är inte lika lätt att få att passa.

Köpte en sådan mask förra eller förrförra året på Intersport till ett OK pris.

Mitt förra silkoncyklop köpte jag för ca 30 år sedan och det fungerar fortfarande oklanderligt.

Cyklopet skall medge att man tryckutjämnar genom att klämma åt näsan. Tror du hittar liknande masker både i dykshoppar och bra sportaffärer. Såg att www.stadium.se har en silikonmask för 299.

Snorkel av enkel modell brukar ofta följa med i paket.

Föredrar själv att inte använda fenor tycker att de hindrar när man vadar in och ut där jag snorklar (Hallandskusten).

De fenor jag haft har inte passat mina breda och höga fötter något vidare. Om man snorklar på korallrev eller andra vassa klippor kan badskor eller fenor vara bra så att man inte skadar fotsulorna.

De som snorklar och fridyker mycket brukar föredra fenor då dessa medger högre fart och att man kommer djupt ned och upp igen med mindre kraftinsats. I Bohuslän och på andra platser med bra sikt kan fenor vara att föredra även för mig.

Thure
 
Senast ändrad:
Men du, sist jag badade (igår) var det 23 grader, då ska de väl gå att snorkla utan dräkt ?
En grej jag glömt är hur funkar snorkeln när man dyker ?, får man vatten i mun då ?, eller är det ngn ventil som fixar automatiskt ?

det beror på typen av snorkel.. som apparatdykare föredrar jag en snorkel utan ventil, detta möjlig gör att snorklen kan användas vid livräddning i hög sjö.. som ren snorkel så är det att föredra en snorkel med ventil, det underlättar länsning av snorkeln vid uppstigning.

köp en snorkel och mask på ett dykcentra, dom har bra grejer med rätt geometri och dom har kunskapen att hjälpa dig till rätt val. räkna runt tusen kroner för mask och snorkel av hyfsad kvalisort, köp fenor oxå, det ger mycket extra för upplevelsen.
 
Men du, sist jag badade (igår) var det 23 grader, då ska de väl gå att snorkla utan dräkt ?
Vid snorkling från strandkanten i bra väder så är det ju bara att gå upp när man blir kall - enkelt och självreglerande.
En grej jag glömt är hur funkar snorkeln när man dyker ?, .. är det ngn ventil som fixar automatiskt ?

Det finns två olika typer av ventiler man kan hitta på snorklar, den ena är tänkt att den skall hindra vattnet från att komma in (ofta i form av en pingisboll i en korg i snorkelns högre ända), den andra är tänkt att den skall göra det lättare att tömma snorkeln och sitter i den nedre änden.
Av den första versionen har jag ännu inte sett nån konstruktion som verkar pålitlig, men den andra funkar faktiskt. Fast så stor skillnad tycker jag inte att det är.

En grej jag glömt är hur funkar snorkeln när man dyker ?, får man vatten i mun då ?

Vad jag gör rent praktiskt är att jag sparar lite luft i lungorna när jag dyker, och sen när jag kommer upp till ytan gör jag en kraftig utblåsning och frustar ut vattnet ur snorkeln. Bara man inte andas in och håller munnen(svalget? vet inte riktigt var jag stänger) så stängd som möjligt så kommer inte vattnet särskilt långt in.
 
Köpte

lite inspirerad av den här tråden ett cyklop med härdat glas och silikongummi på Intersport som present. Det kostade 220 kr och verkade utmärkt. Tror t o m Patric skulle vara nöjd med det för fridykning/snorkling. De hade paket med snorklar också men då den som skall få cyklopet inte är färdigvuxen får han använda en liten snorkel tills vidare. 1000 Kr tycker jag är overkill för trådstartaren.

Köp en enkel snorkel ventiler tillför inget IMHO. Inga problem med att tömma snorkeln med restluften när du kommit upp till ytan igen enligt Dabacs inlägg.

Träna på att tömma cyklopet från vatten det är bra att kunna bland annat för att kunna få bort imma från glasets insida med en skvätt vatten som man släpper in genom att lätta på cyklopet, för att därefter tömma ut vattnet igen.

Det finns böcker med tips om fridykning/snorkling. Kanske finns även bra tips på nätet?

Thure
 
Vill du ha en bok om snorkling så kan jag rekommendera denna:
http://www.fridykning.se/snorklingbok/bokdata.html

När det gäller cyklop och snorkel så duger nog de enklare modellerna ganska bra, lägg istället de stora pengarna på fenor så att du får ett par bra som sitter fast ordentligt på foten. Dvs. ett par med riktigt fot och inte bara en hälrem.
 
Tack alla underbara utsidesmedlemmar för era tips, det blir nog grejor från Stadium.
Hoppas att sommaren kommer igen, vilket den ska enligt en tråd här om Enok Sarris förutsägelser.
 

Bilagor

  • imagesgsdfrr.jpg
    imagesgsdfrr.jpg
    3.1 KB · Visningar: 1,698
  • imagessnork.jpg
    imagessnork.jpg
    4.7 KB · Visningar: 1,759
  • imagessdtutui.jpg
    imagessdtutui.jpg
    2.9 KB · Visningar: 1,671

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.