Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

De e lugnt, det förstod vi redan i trådens andra inlägg. ;)



Gör gärna det! Jag har förstått att det också hänger en del på vilket filsystem (FAT32, exFAT, NTFS) som minneskortet måste formateras till för att telefonen ska kunna läsa det, så det vore intressant med lite info om det också!

Men om du låter telefonen formatera kortet så borde ju inte det vara något problem. Såvida läsaren accepterar storleken

/Patrik, som jobbar på en av SonyMobiles tidigare ägare
 
Fick svar av en kollega nu...

"Nej, det har vi inte. 64-GB sdcard använder exFAT istället för FAT som filsystem. Vi har fortfarande inte stöd för exFAT i våra telefoner. Problemet är att man måste licensiera exFAT från Microsoft.

Hårdvarumässigt tror jag dock det finns stöd. Så formaterar du sd-kortet med FAT så lär det fungera, men då kan du bara utnyttyja 32 GB av kortet. Använder du ext4 eller liknande så kan du utnyttja hela kortet men då måste du montera det manuellt i telefonen. Det kommer heller inte att fungera i Windows om du inte installerar ext4 stöd där."
 
"Nej, det har vi inte. 64-GB sdcard använder exFAT istället för FAT som filsystem. Vi har fortfarande inte stöd för exFAT i våra telefoner. Problemet är att man måste licensiera exFAT från Microsoft."

Tack, då vet vi det. (min N8 som klarar 64gb gör det med exFAT)

Återstår väl att formatera kortet till 64gb med FAT32, såvitt jag förstått så ligger begränsningen till 32gb i Windows formatering, men det finns andra verktyg som kan formatera större volymer.
 
Tack, då vet vi det. (min N8 som klarar 64gb gör det med exFAT)

Återstår väl att formatera kortet till 64gb med FAT32, såvitt jag förstått så ligger begränsningen till 32gb i Windows formatering, men det finns andra verktyg som kan formatera större volymer.

Ah, men du kan ju som sagt formatera det till ext4 och installera stöd för det i windows. Men då blir det ju lite meckigare... Trist :(
 
Man borde ju då kunna göra två partitioner? Fast det blir väl kanske lite svårt att få telefonen att hantera det om man vill komma åt dem på samma sätt...

Jag har två partitioner på mitt 16 GB-kort eftersom jag använder Link2sd för att få mer utrymme. Jag har en Xperia Sola och den har ett "inbyggt" SD-kort på 4 GB som sabbar lite grann, t.ex. hamnar appar där om man flyttar till SD-kortet. Mitt 16 GB-kort hamnar alltså som inte /sdcard utan /ext_card och många appar klarar inte att använda det...
 
Jag har en Xperia Sola och den har ett "inbyggt" SD-kort på 4 GB som sabbar lite grann, t.ex. hamnar appar där om man flyttar till SD-kortet. Mitt 16 GB-kort hamnar alltså som inte /sdcard utan /ext_card och många appar klarar inte att använda det...

Ja, jag läste just Sony's Whitepaper för Xperia V, längst ner på sidan 17 om detta. Låter klart oroväckande, inte minst med tanke på Xperia V's rätt snålt tilltagna "internminne" - 3,7 gb tillgängligt av tot 8. Självklart vill man att minnet på ett minneskort ska kunna användas fullt ut? Kan man alltså inte ställa in t.ex. kameran att lagra foto och film på minneskortet?

"Generally, while you can access content (such as videos, photos and music) on this optional memory card, you cannot in general save anything to the card."
 
Ja, jag läste just Sony's Whitepaper för Xperia V, längst ner på sidan 17 om detta. Låter klart oroväckande, självklart vill man att minnet på kortet ska kunna användas fullt ut?

"Generally, while you can access content (such as videos, photos and music) on this optional memory card, you cannot in general save anything to the card."

Det beror på att en telefontillverkare inte kan stå för vad tredjepartsappar gör och klarar av... Ingenting du behöver vara orolig för alltså.
Det externa minneskortet är ju till för att lagra just bilder, musik och videos på. I Sony-telefonerna kallas det externa minneskortet för ext_card, vilket apparna inte känner till/bryr sig om. Men du kan alltid lagra vad du vill på minneskortet, det finns ingen sådan begränsning vad jag känner till, och jag har lagt det mesta där :)
 
Problemet, som jag förstått det, är att i Android finns det ett visst antal metoder för en app att lagra data. Jag minns inte alla på rak arm nu men det är nåt i stil med "Globala data", "Lokala data" och "Minneskort". De där data-grejerna lagras i systemminnet, och på min Sola är är alltså "Minneskort" det där interna 4 GB-kortet.

Vissa appar som medföljer telefonen är medvetna om det andra "externa" kortet, t.ex. kameran. Mediafiler på minneskortet hittas också alltid eftersom mediasökningen verkar ske på hela filsystemet. Filmer och TV-program som jag ska kolla på lägger jag alltså på /ext_card och de hittas där.

Vissa appar, främst såna som är skrivna av privatpersoner, har stöd för kompletta sökvägar (några exempel är OruxMaps och Titanium backup), så dem är det inget problem med heller.

Men t.ex. CoPilot fick jag gå in med texteditor i en konfig-fil för att kunna lagra kartorna på det riktiga SD-kortet (jag har ju ett 16 GB-kort just för att kunna ha kartor och sånt på, då vill jag ju inte att de hamnar på det där futtiga 4 GB-kortet). Men ändå hamnar vissa av filerna (inklusive den där konfig-filen) på det interna 4 GB-kortet. Och det var ju ingen officiell lösning utan det knepet hittade jag efter lite googlande.

Jag har också nån "Office"-app som inte alls har stöd för det externa kortet utan bara det interna (dock har den stöd för moln-lagring så den kan använda Google Docs eller Dropbox, så det är inte så farligt).
 
Jag kan inte svara för hur andra tillverkare gör, men jag kan iaf beskriva lite hur det fungerar i Sonys mobiltelefoner.
Vi har två eller tre olika lagringsplatser, beroende på om telefonen har möjlighet för ett externt kort eller inte. Om du inte har något externt minneskort så sitter båda givetvis i telefonen ;) Det ena är till för systemet och installation av appar. Här kräver Google att en viss mängd minne ska vara fritt från början till appar, storleken på det är beroende på vilken version av Android du har. Det andra, utbyggda minnet, är en plast för foton, musik och allt annat du vill lagra i telefonen. Där går det även att lagra appar som har stöd för att installeras på sd-kortet. Det här är även den lösning som Google använder i sina Nexus-lurar.
Har du tillgång till ett externt minneskort så kallas det för ext_card i Sonys nallar. Då det, mig veterligen, inte finns någon standard för vad det externa kortet ska kallas så blir det alltså upp till varje tillverkare. Därför känner de flesta appar inte till att det finns över huvud taget. Att kameran, album osv känner till det är ju självklart då det är Sonys egna appar.

När det gäller lagring av data i apparna så finns det flera olika möjligheter. De flesta använder antingen shared_prefs-katalogen, eller att lagra det i databaser, beroende på vad som ska lagras. Större filer kan även läggas på annat håll, och då handlar det oftast om större filer som kartor eller liknande, och de brukar då läggas på sdcard, dvs det utökade minnet.

Hoppas att det här förklarar lite mer hur det hela är uppbyggt.
 
Jag kan inte svara för hur andra tillverkare gör, men jag kan iaf beskriva lite hur det fungerar i Sonys mobiltelefoner.
Vi har två eller tre olika lagringsplatser, beroende på om telefonen har möjlighet för ett externt kort eller inte. Om du inte har något externt minneskort så sitter båda givetvis i telefonen ;) Det ena är till för systemet och installation av appar. Här kräver Google att en viss mängd minne ska vara fritt från början till appar, storleken på det är beroende på vilken version av Android du har. Det andra, utbyggda minnet, är en plast för foton, musik och allt annat du vill lagra i telefonen. Där går det även att lagra appar som har stöd för att installeras på sd-kortet. Det här är även den lösning som Google använder i sina Nexus-lurar.
Har du tillgång till ett externt minneskort så kallas det för ext_card i Sonys nallar. Då det, mig veterligen, inte finns någon standard för vad det externa kortet ska kallas så blir det alltså upp till varje tillverkare. Därför känner de flesta appar inte till att det finns över huvud taget. Att kameran, album osv känner till det är ju självklart då det är Sonys egna appar.

När det gäller lagring av data i apparna så finns det flera olika möjligheter. De flesta använder antingen shared_prefs-katalogen, eller att lagra det i databaser, beroende på vad som ska lagras. Större filer kan även läggas på annat håll, och då handlar det oftast om större filer som kartor eller liknande, och de brukar då läggas på sdcard, dvs det utökade minnet.

Hoppas att det här förklarar lite mer hur det hela är uppbyggt.

Flera av de appar jag använder tillåter sig själva att bli lagrade och körda från minneskort och detta är bra eftersom ifall telefonminnet är fullt - hände med min förra mobil (x10 mini pro med gammal android som inte stödde appar på minnekort) - om minnet är fullt med appar så tas inte SMS emot. Minne som minne tyckte mobilen och det enda som fanns för appar var teelfonminnet och slut är slut.
På min nyare pro så är det nyare andriodversion och därmed möjlighet att lägga vissa appar på kortet.

/Patrik, lutar åt en XPERIA V just nu
 
..större filer som kartor eller liknande, och de brukar då läggas på sdcard, dvs det utökade minnet.

Och med "sdcard, dvs det utökade minnet" så menar du inte microSD-kortet, det som kallas ext_card, utan en del av det inbygda minnet som kallas för 'sdcard' och som i fallet Xperia V har 3.7gb tillgängligt vid leverans? (ursäkta mig, snart kanske jag också kommer att fatta..)

Det talar i mina öron för att välja en mobil med störe inbygt minne (för att få större tillgängligt 'sdcard'), om man vill köra kartappar, spotify etc med stora krav på offline-lagring problemfritt?
 
1. Och med "sdcard, dvs det utökade minnet" så menar du inte microSD-kortet, det som kallas ext_card, utan en del av det inbygda minnet som kallas för 'sdcard' och som i fallet Xperia V har 3.7gb tillgängligt vid leverans? (ursäkta mig, snart kanske jag också kommer att fatta..)

2. Det talar i mina öron för att välja en mobil med störe inbygt minne (för att få större tillgängligt 'sdcard'), om man vill köra kartappar, spotify etc med stora krav på offline-lagring problemfritt?

1. Japp, precis så menar jag :) (Du får skälla på Google för att de snurrar till namnen ;))

2. Ja, om du tror att du går över den mängden som ligger internt. Jag personligen använder varken Spotify (i telefonen alltså) eller kartappar (använder Google Maps/Navigation istället), så jag klarar mig gott och väl med de 3,7 GB som finns. Och videos och sånt lägger man ju ändå på det externa kortet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.