Armchair Mountainers samma som Utsidan.

Alla har väl hört utrycket Armchair Mountainers.
Det slog mig att det är ju exakt vad som pågår här på Utsidan. Troligtvis lägger dom flesta av dom mest frekventa personerna på detta forum klart mer tid på att debattera här på Utsidan istället för att vara ute och använda grejjerna dom debatterar om.
Jag skall inte skylla ifrån mig efterssom jag uppenbarligen lägger någon tråd här då och då.
Men vad jag menar är att när jag var som mest aktiv så tillbringade jag ca 6 månader per år i tält på resande fot ute i världen o klättrade oftast ensam och sökte upp klätterpartners.Detta pågick ca 5 år. Då hade jag självklart inga pengar att lägga på utrustning så jag funderade inte så mycket på det utan höll tillgodo med vad jag hade.
Nu däremot har jag mer pengar o klart mindre tid. Så då fyller man väl lite tid med att skriva in lite åsikter här. Men dom flesta kanske mest tillbringar sitt friluftsliv framför datorn.
Vad tycker ni om dettta stämmer det?
MVH Olof
 
Office chair warriors

Jo, de flesta av oss ägnar nog mer tid framför datorn än ute i busken, befarar jag. Och det beror på att vi (ve och fasa) ägnar delar av vår arbetstid åt vårt fritidsintresse. Blir vi sämre medarbetare för det? Kanske. Har vi roligare? Tror det.

/ G
 
Först tänkte jag skriva att "dessvärre har du nog rätt". Men sedan räknade jag. Mitt mål för det här året var att sova utomhus i kåta, tält eller whatever 20 % av tiden, vilket blir 73 dygn. Det kommer jag precis att nå upp till, om jag får inkludera den inplanerade nyårsvandringen som sträcker sig en vecka in i januari:)

73 dygn ger 1752 timmar. Om jag skulle ta i och anta att jag tillbringar i snitt två timmar om dagen övriga 292 dygn framför IT-Utsidan, ger det 584 timmar, dvs. drygt 24 dygn, vilket är "bara" knappt 7 % av tiden.

20 % ute och 7 % Ute-IT. Som redan nämnts ovan så görs ju mesta sittandet på jobbet. Jag jobbar både på stan och hemma, så det blir många glada pling i rutan med meddelande om inlägg på Utsidan. Det blir en sorts accellererande process, mer och mer att kommentera och som kommenteras:)

Målet 2004 blir 25 % ute. Svårare och svårare att öka procenttalen bara. Och, tja, hur mycket det blir här vet man aldrig. Krävs ju inte direkt någon långsiktig plan, vilket det gör att komma iväg regelbundet och ofta om man bor och arbetar i centrala Stockholm. Jag tycker dock det är kul och trevligt att detta forum finns, så kan man ägna sig åt både teori och praktik. Här finns ju inte bara mina och mina polares många års erfarenhet, utan sammantaget 1000-tals års erfarenhet av allt möjligt runt uteliv, och diverse utvikningar:)

Ute och IT-ute hälsningar, Raskesven
 
Bengtson, vad är egentligen din poäng? Personligen tycker jag inte att det känns det minsta angeläget att behöva tävla om vem av forumets deltagare som spenderar mest tid ute respektive minst tid framför datorn. Precis som det inte är angeláget att távla om vem som har bást eller sämst utrustning, har bestigit högst eller lägst toppar eller fiskat störst eller minst fiskar.

En av anledningarna till att sâ pass mânga personer med de mest skilda bakgrunder och förutsáttningar deltar i detta forum torde vál vara att dessa typer av "távlingar" i allmánhet inte genomsyrar debatterna.

Dessutom ár det vál mer än klart att den största besöks- och inläggar-frekvensen ligger mellan kl. nio och fem under veckans fem arbetsdagar. Pà fritiden sà försöker vál de flesta friluftsintresserade individer komma ut i sitt riktiga element, om inget annat kommer i vágen. Tror inte att nàgon här försummar en aktivitet för att hellre sitta framför datorn och skriva i utsidan-forumet!!

Mvh / Mats
 
ute å inne

Olof:

Ja, i förstone är det väl svårt att sticka ut när du bör vara på jobbet! Jag arbetar nog en del för att ha råd med mina fritidsaktiviter; att jag sedan inte nogsamt rapporterar vad jag gör hänger nog samman med min blygsamhet... Att jag sen tar mig friheten att deltaga i ett forum när jag ändå sitter fast på jobbet, ja det tycker jag är ganska effektivt, får då kan jag utnyttja min fritid till, ja just det, friluftssport bl a. Det är väl så, en del klarar många puckar i nätet...
 
Utsidan är en för mig och många andra en inspirationskälla. Här får man tips på nya saker att göra, nya platser att besöka, utrustning som kan underlätta livet därute, hindra en från köpa dåliga prylar.
Hur mycket har man inte planerat och inspirerats av här. Hade det inte varit för Utsidan och liknande hemsidor så hade jag nog inte kommit ut så mycket som jag gör...
 
sajberjohan; sa:
Utsidan är en för mig och många andra en inspirationskälla. Här får man tips på nya saker att göra, nya platser att besöka, utrustning som kan underlätta livet därute, hindra en från köpa dåliga prylar.
Hur mycket har man inte planerat och inspirerats av här. Hade det inte varit för Utsidan och liknande hemsidor så hade jag nog inte kommit ut så mycket som jag gör...

Håller med föregående talare! förutom min storebror så har Utsidan hjälpt mig igång igen, att komma ut och inte bara sova bort fridagar, nu har jag ju även en hund sedan 1 månad tillbaka vilket gör att jag har nog inte gått så mycket på länge som jag gjort senaste månaden, tyvärr i stan och en bit utanför bara men jag sitter inte bara vid dator/Tv hela dagarna, utan jag kommer garanterat ut flera ggr per dag och får frisk luft, vilket hjälper en att komma/hålla igång, så tack: bror, Utsidan och hund ! /Gunnar
 
Bra åsikter.

Vill inte kritisera någon. Men ibland är det bra att säga något som sticker i ögonen för att få igång folk.
Självklart är det så att nästan alla hamnar i fällan mer jobb mindre fritid. Man låser sig mer o mer fast.
Raskesven: Klart imponerande antal dagar ute. Du måste gilla att hugga ved.
Intressant ibland att se andra människors åsikter om utrustning. Många gånger kan det skilja sig väldigt mycket mot vad man själv anser. En hel del med för mig förlegade tankar om utrustning o material val.
Men funkat det för dom så.
Tänk om alla arbetsgivare visste hur mycket tid det lades på detta forum under arbetstid.
Var igår på Banff film festivalen i Göteborg. Mycket bra filmer framförallt Kanibal filmen.
Det var några butiks utställare där också. Och vilka var det: Dom nya pigga butikerna Fjällsport och Adams Sport två butiker som verkar hänga med i sin tid. Inte tröga tråkiga Naturkompaniet som lever i sin egen värld o som tappar mer för varje dag.
Ja en del nya tankar i min förvirrade hjärna.
 
Bengtsson; sa:
Nu däremot har jag mer pengar o klart mindre tid. Så då fyller man väl lite tid med att skriva in lite åsikter här. Men dom flesta kanske mest tillbringar sitt friluftsliv framför datorn.
Vad tycker ni om dettta stämmer det?
Det stämmer. Jobb och familj stjäl mycket tid från såna aktiviteter, så vad ska man göra när man vill ut i skogen men inte hinner, orkar? Man får bli en "snackepelle" istället.

/Håkan
 
Tänk på %-en

Mitt mål är minst två månader (60 dagar) per år på skidor eller alpin klättring. Hur mycket jag än försöker för jobb och annat blir jag inte på Utsidan mer än en bråkdel av den tiden.

Det bästa sättet att lära är att utbyta erfarenheter med andra. Då är 2-vägs kommunikation (om än med viss fördröjning) att föredra.

Detta behöver ju inte förta nöjet av viss Armchair-verksamhet. Läser just nu om Touching the Void. Satt uppe till två inatt. Han har precis fallit ner i crevassen.

För mig är det inte bara upplevelsen som räknas. Uteliv och äventyr har för mig 3 dimensioner:
-Drömmar och planering
-Genomförande
-Minnen och erfarenheter

mvh
/föhl
 
Re: Tänk på %-en

föhl; sa:
För mig är det inte bara upplevelsen som räknas. Uteliv och äventyr har för mig 3 dimensioner:
-Drömmar och planering
-Genomförande
-Minnen och erfarenheter

Skulle inte kunna uttryckt det bättre själv! Tillbringade gårdagskvällen med att titta på kartor och bilder från sommarens äventyr och gick sedan över till att kolla in vårens schema och flukta på kartor och drömma mig upp till fjälls. "Torrvandring" är inte alls så pjåkigt :)

/Jesper
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.