Spännande designförslag

Aldrig sett Salomon-bindningen??

Om den visade bindningen är Salomon så är svaret: antagligen inte. Jag har inte till helt nyligen haft anledning att intressera mig för skidbindningar i skridskosammanhang. Eftersom mina skidkängor passar Rottefella BC så har jag främst nöjt mig med att studera denna. Normalt åker jag dock på 'glappare' med helt egna bindningar.
Torbjörn
 
intressant är att den beter sig helt olika beroende på vilken skridsko man har på vänster och höger fot...

En helt ny 'komponent' i skäret. I ena fallet supinerar foten vid frånskjutet i det andra pronerar den. Passar inte det ena så kanske det andra passar bättre. Ur effektivitetssynvinkel så är väl neutralitet att föredra. Av samma skäl som att en styv cykelram är att föredra framför en vek - att böja rör kostar kraft. Bekvämlighet är en helt annan sak och är kanske att föredra i det långa loppet; vare sig det är sent på dagen eller i livet.
T
 
EXA på gång

Sitter just och skulle skruva på min bindning på mina nyinköpta EXA. Insåg väl hemma att jag köpt den korta modellen, som bara är lämplig till 70 Kg, enligt tidigare snack med Lundhags. Dessutom noterar jag att skenorna inte är helt raka.
Läggs de skavfötter förefaller de vara exakt lika mycket böjda, men rättvända med några tiondelars mm glapp. Jag antar att det en designgrej och just denna "carving" funktion som gör att skenan ser ut som den gör. Skall bli mycket spännande att pröva.

Någon som ännu testat och noterat samma sak? Någon som prövat på isen ännu? Någon från utvecklingsteamet som kan förklara?

Jag ville ha mina gamla XA bindningar där man slipper böja sig ner för på/av tagning. Butiken var snäll och demonterade de fabriksmonterade bindningarna. Vid närmare eftertanke är jag dock tveksam då ett fixeringshål för staven bör borras i själva stålet, kanske skadas stålet då.

Butikerna/Producenten borde lägga en bipacksedel som förklarar den nya designen och funktionen.
 
Har provkört ett par mil..

Jag vill ha korta skridskor så jag köpte korta modellen. (40 cm, 334g/par utan bindning)
Jag kände till att Lundhags betraktar den korta modellen som en skridsko för åkare upp till 70 kg men då jag väger 71kg så tyckte jag det borde funka.

Redan efter första skären på fin kärnis insåg jag dock att de är för mjuka. Så länge man tar försiktiga skär går det bra men tar man i så släpper skridskon greppet med ett skrapande ljud.
Jag tror att det är stabiliteten i sidled som är för dålig, man kan lätt böja skridskon med händerna. Jag har också åkt på knottrig is och då får skridskon grepp och känns helt ok.

Skridskorna ska ju vara ovanligt tysta men av någon anledning så kommer det ett vinande ljud från skridskorna ibland. Lyssna ca 1 minut in i filmen!
http://www.youtube.com/watch?v=VqsBn7vDMV4

Skridskorna är märkta med höger och vänster men om man ändå byter fot så tappar de inte greppet på samma sätt, men istället så styr skridskorna och går inte rakt.

Annars gillar jag modellen och Solomon SNS passar den smala skridskon som handsken.
Förhoppningsvis är den långa skridskon stabilare men jag tror ändå att de skulle behöva förstärka stabiliteten även där om skridskon ska ha en framtid.
 
Jag vill ha korta skridskor så jag köpte korta modellen. (40 cm, 334g/par utan bindning).

Några nya erfarenheter? Beträffande citatet ovan: 375 g per par verkar väl (för att inte säga orimligt) lågt. Per grilla verkar mer rimligt - eller? Jag har en Zandstra 48 cm utan bindning hemma och den väger 380 g per grilla.

Det här med 'carvingeffekt' som jag har läst någonstans, skulle jag vilja ha en förklaring på men jag inser att den är svår att beskriva så jag får väl pallra mig iväg till Naturkompaniet och idka närstudium

Med en tillönskan om rena skär
T
 
I vilken ledd

tyckte du att de var mjuka? Torsion, krökning?

Är de torsionsmjuka kanske det inte har så stor betydelse om man kan optimera placeringen på foten i sidled.

Thure
 
Skäret satt som det såg ut på rätt linje under foten. Men skridskon upplevdes mjuk och svampig, förvisso väger ego 90+ men det kändes inte fixerat. Som mina gamla, låga eller figurskridskorna.
Väcker absolut inget som helst habegär, (skönt då det blir mer utrymme till något som är funkis).
 
Ajdå, tråkigt om produktionstekniska lösningar försämrar kvaliteten på produkten :/
Kanske inte går att valsa tjockare stål i samma vinklar..

Frågan är ju hur beräkningen av krafter har gjorts om det är stå eller all den kraft som blir när man åker..
Men å andra sidan får man väl räkna med att det gjordes prototyper och att man var nöjd med resultatet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.