Ripjakten i fjällen.

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
avslutad210712; sa:
Personligen brukar jag räkna in alla svenska medborgare som svenskar och anser att alla skall ha samma grundläggande rättigheter och skyldigheter / ...

../När det gäller småviltjakten anser jag att kommuninnevånare i första hand skall ha tillgång till den, i andra hand övriga svenska medborgare och i tredje hand invånare i andra länder och då med guide-tvång. /...
Det andra emotsäger det första. Om alla svenska medborgre skall ha samma grundläggande rättigheter och skyldigheter varför skall kommuninvånare ha särskilda rättigheter?
Nu anser ju regeringen att alla EU medborgare skall ha samma rättighteter till småviltsjakt i fjällen. Är det inte ännu mer rättvist?
[Ändrat av Rungá 2007-03-24 kl 09:07]

Pratade om grundläggande rättigheter, jakt anser jag ingår i "utökade rättigheter" :)
 
Vi Svenskar kommer att se till att det inte kommer att finnas några "renskötande samer" kvar. De får mindre och mindre rätt till sina ursprungliga marker.
För kunde de få ett extra tillskott till samebyn genom att sälja jakt och fiskerätter.
När småviltjakten släpptes fri vet jag att ett jaktlag med italjenare (gäster till ett stort skogsbolag) sköt flera hundra ripor på ett och samma område. Den enda samen i områder en gamal Enok kunde inte snara ripor på ett par år.
Jag skäms, och ironiskt att vi klaga på amerika och australien hur de behandlar sin urbefolkning.
 
Rungá; sa:
Sverige har som kolonialmakt beskattat Samerna. Sedan har man koloinserat Sampmi och hävdar sin äganderätt till landet. Detta eftersom "urminnes hävd" i Sverige endast gäller bondesamhället, inte ett nomadiserande samhälle som det Samiska.

Det är visserligen sant för väldigt många år sedan, men vad ska ett modernt samhälle göra åt det, slänga ut alla icke samer från norrland? Visst har Sverige, som så många andra länder, begått en del "synder" bla genom Uppsalas rasbiologiska institut, men nu är det dags att gilla läget och acceptera kartan som den är ritad. I norra Sverige bor både samer och icke samer, och vi vill alla nyttja vår natur.

Dra dina resonemang till Israel-Palestina-konflikten och se vad du kommer fram till där? Vem tänker du ge den positiva särbehandlingen?

Rungá; sa:
Sedan kommer du och säger att Samerna som förlorat all kontroll över sitt land är missundsamma? Ja, det beror på vilken sida av handen man vill se?

Du missar frågetecknet i meningen! Vilken sida av handen ser du?

Om nomadsamhället du talar om (som sedan länge inte existerar, det rör sig nu om en industrinäring med stora mängder stöd från den SVENSKA staten) behöver livskraftiga djurstammar för att jakten skall tillföra dem extra kött på bordet, så håller jag med dig. Det ska vi sjävklart tillse. Om det däremot handlar om att tjäna storkovan på jaktturism som "bara" samebyn får bestämma om, så innebär det döden för den lokala jakten för icke-samer. Den "fete tyskens plånbok" kommer att styra istället. Se världen för vad den är nu inte för vad den en gång varit!

Roland, är du själv same, jagar du? Vore bra att du redovisade vad du grundar din ståndpunkt i?

Rungá; sa:
Visst kommer detta att gynna jaktturist företagen och samebyarna bör hålla sig framme och bilda turistföretag som kan hålva in pengarna.

Det är väl i huvudsak denna potentiella exploatering som vi alla är emot, oavsett vem som exploaterar, eller?
 
Så fort man talar om orättvisor mot samer vill många se detta som något som tillhör historien. Det är inte ett historiskt fenomen det sker än i dag. Senast när regeringen ändrade i renäringförordningen 19 maj 1993. En lagändring måste måste ske genom riksdagen.

"En förändring i rennäringsförordningens utfärdades den 19 maj 1993 och i 3 § stadgades att: Rätt till småviltsjakt och handredskapsfiske på statens mark ovanför odlingsgränsen och på renbetesfjällen skall upplåtas om olägenhet av betydelse inte uppkommer för rennäringen och om det inte möter något hinder enligt bestämmelserna i 32 § rennäringslagen (1971:437)"
Information om Jakt- och fiskerättsutredningen - SSR

Ingen kan komma och påstå att detta var ett beslut som utökade Samernas rätt till nyttjande av mark och vatten som det traditionellt innehar.

ILO Convention No. 169 Article 14.1.
The rights of ownership and possession of the peoples concerned over the lands which they traditionally occupy shall be recognised. In addition, measures shall be taken in appropriate cases to safeguard the right of the peoples concerned to use lands not exclusively occupied by them, but to which they have traditionally had access for their subsistence and traditional activities. Particular attention shall be paid to the situation of nomadic peoples and shifting cultivators in this
respect.
ILO 169 - Land Rights PDF

Att Sverige inte har ratificerat ILO 169 beror inte bara på rätten till land och vatten. Läser man konventionen finns det mycket som staten inte kan uppfylla.

Detta handlar inte om positiv särbehandling. Det handlar om att ge ett folk som levt och bott i sitt land längre tid än människan kan minnas rätten till att åtminstone bestämma över hur landet skall nyttjas inom ramverket i den stat där de bor.

ILO handlar inte om att skapa nya stater i staten utan att erkänna urbefolkningarnas rättigheter inom staterna. Skulle ILO ratificeras i stället för att utredas i oändlighet skulle man trygga både kulturen och näringen för samerna eftersom detta skulle öppna möjligheten att bedriva binäringar till renskötseln. En långsiktig följd av detta torde kunna bli att befolkningen i samebyarna skulle öka om man blev fri från den styrning som sker genom rennäringslagen. Men det är en diskussion för Samerna. Det viktigaste är att stärka deras rättigheter genom att ratificera ILO 169

Det nomadsamhälle jag talar om har inte samma "urminnes hävd" som bondesamhället. Det visar ju domarna i Härjedalen där böndernas "urminnes hävd" gick före samernas.

Att de renskötande samerna lever som nomader än i dag är välkänt - eftersom renen vandrar än i dag måste de flytta med renarna. De har flera bostäder från kust till fjäll. Att Samer har lämnat härken och akjan och använder bil, skoter och kopter kanske inte något som förvånar. Bonden har ju bytt Brunte mon John Deere. Att renen får åka lastbil i stället för att vandra är också känt. Detta beror oftast på att det saknas bete eller att flyttlederna är förstörda.

Att regeringen 1993 beslutade om den lilla ändringen i rennäringsförordningen 1993 berodde på lobbyverksamhet från Svenska Jägareförbundet och LRF. Det senaste beslutet beror på att turisföretag med Björn Helamb i täten överklagat länstyrelsena beslut till kommerskolegiet. Det är nog de som drar in storkovan och exploatrar när skjutglada eurostinna jägare flyger in för att jaga ripa. Kanske faller någon cent i börsen hos någon same som är kvar i fjällen på hösten.

Eftersom denna diskussion inte berör min härkomst eller mina intressen ser jag inget skäl till att redovisa dessa i detta forum.
 

avslutad210712

Gäst
Har inte läst genom alla papper men visst är det så att man från samernas sida försöker få en positiv särbehandling gentemot annan lokalbefolkning uppe i fjällen och jag kan inte se logiken i det hela.
 
avslutad210712; sa:
Har inte läst genom alla papper men visst är det så att man från samernas sida försöker få en positiv särbehandling gentemot annan lokalbefolkning uppe i fjällen och jag kan inte se logiken i det hela.
Rättigheter till land och vatten har inget med "positiv särbehandling" att göra eftersom det handlar om rättigheter för ursprungsbefolkning.

Jag undrar även varför detta med positiv särbehanlding har fått en negativ tolkning? Det handlar om särskilda åtgärder för att utjämna orättvisor mellan olika grupper av människor.

Positiv särbehandling är när personer från missgynnade och/eller underrepresenterade grupper ges förtur vid till exempel tillsättning av tjänster på en arbetsplats.
wikipedia

.../ Särskilda åtgärder kan behövas för att kompensera nackdelar till följd av ras eller etniskt ursprung, ålder eller andra särdrag som medför att någon behandlas ojämlikt. /../ Direktiven tillåter positiva åtgärder av detta slag och anser inte att dessa inkräktar på principen om likabehandling.
Positiv särbehandling och särskilda åtgärder - EU - För mångfald. Mot diskriminering
 
Rungá; sa:
avslutad210712; sa:
Har inte läst genom alla papper men visst är det så att man från samernas sida försöker få en positiv särbehandling gentemot annan lokalbefolkning uppe i fjällen och jag kan inte se logiken i det hela.
Rättigheter till land och vatten har inget med "positiv särbehandling" att göra eftersom det handlar om rättigheter för ursprungsbefolkning.

Jag undrar även varför detta med positiv särbehanlding har fått en negativ tolkning? Det handlar om särskilda åtgärder för att utjämna orättvisor mellan olika grupper av människor.

Om särbehandlingen upplevs som att den SKAPAR orättvisor mellan grupper och/eller människor är det väl inte så konstigt att det inte är någon populär metod. I grund och botten, alla som betalar skatt i staten Sverige bör rimligtvis ha samma rättigheter. Allt annat leder ju bara till orättvisor och konflikter.

Var landar ditt resonemang gällande icke samiska norrlänningars möjligheter till att nyttja naturen? Alla icke-samer kanske ska hålla till söder om Dalälven?
 
Om kriteriet för att alla som betalar skatt i Sverige bör ha samma rättigheter måste vi börja fundera på vad vi gör med alla som inte kan betala skatt eller de som kan göra avdrag så de inte har något skatt att betala. Eller skall vi ha ett kvoteringssystem för utökade rättigheter ju mer skatt man betalar.

Vilka rättigheter man har i ett land bestäms av lagar, författningar, förordningar, anvisningar och en massa byråkrati. Alla boende inom rikets gränser har inte samma rättigheter. Det finns orättvisor överallt och de som har mer pengar än andra drabbas mindre av orättvisor. Men vi behöver inte gå in på alla. Vi håller oss till marken.

Den som äger land i Sverige kan inte hindra någon annan att vandra, tälta, dricka vatten och plocka bär och svamp. Det kallas för allemansrätten även om den inte är lagstadgad.

Du kan däremot inte jaga på mark som någon äger eller fiska i vatten som någon äger utan ägarens medgivande. Du kan inte heller bygga dig en bostad på mark som någon annan äger och du får inte ens bygga på din egen mark utan bygglov.

När staten kan identifiera det land där samerna traditionellt har vistats blir samerna bara ägare av detta land. Det finns ingen som kan tvinga de redan bofasta att flytta från detta område. Det blir inte heller möjligt för samer att utestänga andra från att vistas inom detta område eftersom det ligger inom staten Sveriges gränser och omfattas av svensk lagstiftning.

Naturligtvis kan samerna göra som andra markägare. Hyra ut jakt och fiskerättigheter till den som betalar mest eller låta bli att sälja / hyra jakt och fiskerättigheter för att i stället nyttja dessa själv. Men det är ingen rätt som är utöver de rättigheter som andra markägare har.

Norge har ratificerat ILO 169 och ingen har behövt flytta från finnmark. Norska ripjägare kommer för att jaga i Sverige, av vilken orsak vet jag inte.

ILO Convention No. 169

Article 14.1.
The rights of ownership and possession of the peoples concerned over the lands which they traditionally occupy shall be recognised. In addition, measures shall be taken in appropriate cases to safeguard the right of the peoples concerned to use lands not exclusively occupied by them, but to which they have traditionally had access for their subsistence and traditional activities. Particular attention shall be paid to the situation of nomadic peoples and shifting cultivators in this
respect.

Article 14.2.
Governments shall take steps as necessary to identify the lands which the peoples concerned traditionally occupy, and to guarantee effective protection of their rights of ownership and possession.

Article 14.3.
Adequate procedures shall be established within the national legal system to resolve land claims by the peoples concerned.

ILO 169 - Land Rights PDF
 

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
Norska ripjägare kommer för att jaga i Sverige, av vilken orsak vet jag inte.

Av två orsaker - ripjakten börjar senare i Norge samtidigt som det definitivt inte är lika lätt för icke ortsbefolkning att jaga överallt i Norge när ripjakten väl är i gång.

Rätten att jaga på (svenska) statens mark borde rimligtvis tillfalla svenska medborgare utan att blanda in hur mycket man betalar i skatt. Om man nu diskuterar den biten så är det väl så att i en sameby så har man rösträtt utifrån hur många renar man har eller är jag helt ure och cyklar? För jag tycker att man allt som oftast i lokaltidningarna hör klagomål från icke renskötande samer att de inte har några rättigheter gentemot samebyarna.
 
Jag fattar inte hur vi tänker. Statens mark borde tillhöra samerna mer än den gör. Stockholms bonens ängar tillhör bonden, nästan hela stockholms skärgård är privat men vi kan samms och vara där ändå. Men vi kan inte knalla in där och skjuta en tjäder hur som helst. Gör det nåt.

En "stockholmare" och en citat "prosamisk wanebbee Same och bor inte i norrland" sitter och försvarar samer. Vad tror ni ska hända.
Sen att samer inte är överrens i sina egna grupper är en sak, Men vi Svenskar(staten) har en stor del i den konflikten också.
2007 och vi har inte löst detta än. Någon tog upp palestina konflikten. Vilket är idiotiskt. Då är vi israel och och de palestina. Hoppas inte vi hamnar där. Men nya svenska bosättningar. En mur över keb och och själmordsbombande samer.

En enkel lösning borde finnas, att EU nu är inblandat gör ju saken lättare. Fick vi inte skäll av FN för att vi var värdelösa och dåliga mot våran urbefolkning för ett par år sedan?

Hoppas det dyker upp lite samer i den här tråden renskötande och icke renskötande.

Jag har inget här att göra.
 
avslutad210712; sa:
.../ Om man nu diskuterar den biten så är det väl så att i en sameby så har man rösträtt utifrån hur många renar man har eller är jag helt ure och cyklar? För jag tycker att man allt som oftast i lokaltidningarna hör klagomål från icke renskötande samer att de inte har några rättigheter gentemot samebyarna.
I aktiebolag har man röster efter antalet aktier om jag inte har fel.

Skattelandsidelningen försvann genom 1986 år renbeteslag då den individuella rätten till land och vatten lagstiftades bort. Staten omvandladee rätten till en gemensam bruksrätt för lappbyns medlemmar. Lappfogdar infördes och de skulle övervaka att samerna bedrev renskötseln rätt. Som om samerna inte kunde mer om rensköteseln.

1928 kom nästa renbeteslag där de rensköttande samernas rätt till renbete, jakt, fiske och viss skogsavverkning ovan odlingsgränsen fastslogs. Återigen var det staten som bestämde vem som skulle vara lapp.

Det är alltså inte samerna som bestämt uppdelningen i renskötande samer med jakt, fiske och att avverka skog till bränsle och byggnadsvirke och icke renskötande samer utan några rättigheter i samebyarna.

1971 kom den senaste ändringen av rennäringslagen. Då bytte man benämningen lappby till sameby. Enligt lagen utgör samebyarna numera ekonomiska föreningar, som leds av en styrelse.
Ref - - - - - - -
Fjällen.nu - RENBETESLAGARNA
'Så länge vi har markerna* Lennart Lundmark. ISBN 91-518-3453-7

Hur skall samerna göra i framtiden med renäringslagen och andra lagar som styr vem som är same? Det är en fråga för sametinget som är samernas parlament. Hur det går där är en annan historia.

Innan man bestämmer hur Sapmi skall styras och hur resurserna skall fördelas måste man ha ett land som man erkänns av staten.

I dag är sametinget en statlig myndighet underställt jordbruksverket.
 
Rungá; sa:
Innan man bestämmer hur Sapmi skall styras och hur resurserna skall fördelas måste man ha ett land som man erkänns av staten.
Det har vi, landet heter Sverige och är erkännt av världssamfundet och våra grannländer.

Stål Jocke; sa:
Någon tog upp palestina konflikten. Vilket är idiotiskt. Då är vi israel och och de palestina.

Är vi? Vilka som utgör "lokalbefolkningen" beror bara på vilket årtal man bestämmer sig att låta vara startår. Israel/Palestina har bebotts/ägts av många olika befolkningsgrupper. När räknar vi ifrån? 100 år tillbaka => Palestinier, 900 år => korsfarare, 2000 år romerska imperiet osv... Jämförelsen tog jag inte upp för att jämställa oss med Israel utan för att visa på en konflikt där jag tror på en samexistens som ENDA lösningen. Att köra bort Israeler eller Palestinier leder bara till ännu fler motsättningar. Alla har vi invandrat hit någong gång, även samerna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.