inget nytt under solen

Tarra; sa:
Att så gott som alla hundar som dödats av varg har föföljts av vargen innan angreppet saknar tydligen betydelse i sammanhanget...

Säg att jag först provocerar dig och gör utfall mot dig, eller kanmske försöker ta din mat. Sen förföljer du dig och dödar mig.

Att du förföljde mig hade inget med mitt tidigare beteende att göra?
 
Tarra; sa:
För att ta reda på om vargar söker upp hundar åtlade man varg med levande hund i bur (även det förbjudet) samtidigt som man pejlade märkta vargar i hägn. Slutsats: Vargarna var inte intresserade av hundar.

Av detta skulle man ju kunna dra slutsatsen av vargen inte är intresserad av att dräpa hundar som inte utgör ett hot mot vargen.

Tarra; sa:
Att så gott som alla hundar som dödats av varg har föföljts av vargen innan angreppet saknar tydligen betydelse i sammanhanget...

Av detta skulle man ju kunna dra slutsatsen av vargen bara förföljer och dräper hundar som utgör ett hot mot varg.


1 + 1 = 2. Do your own math :)
[Ändrat av öringen 2006-08-03 kl 09:05]
 
Dax för skottsäker hundväst !

Fick precis en produktidé !!!
En skottsäker hundväst i kevlar, förstärkt med metallplattor och vad som mer krävs. vad tror ni om det ?
 
Här kommer två andra varianter av vargskydd. Det ena är ju själva jycken som vi stötte på i Picos de Europa i Spanien nu i juli. Hon vaktade över säkert ett hundratal får som strövade fritt omkring cirka 600-700 höjdmeter ovanför byn. Där gick även kor och getter fritt. Skulle tro att bönderna från byn Bulnes gick upp till djuren kanske 2, max 3 ggr i veckan för att kolla läget.

Den andra varianten av vargskydd är ju såklart tikens halsband.

203697902_20022e275f_b.jpg
 
Puh vad ni håller på …

Det är inte jakthundarna som är det verkliga problemet i vargfrågan, tråkigt när det händer men det går att lösa.

Nej det är helt enkelt konkurrensen om bytesdjuren, framför allt älg som är det stora problemet. Jakten betyder MYCKET i skogslänen och vreden är mycket stor.

Att sen vargen etablerar sig samtidigt som skogsbolagen kräver minskning av älgstammen pga skogskador gör att ekvationen inte går ihop.

Det finns tre ”krav” som inte går ihop.

1. Max 2% betskador på tall (för att nå hit kan man ha max 3-5 älgar per tusen hektar i vinterstam enl SkogForsk)
2. En jaktbar älgstam så stor så att jakten blir meningsfull, dvs ger skapligt med kött till jägarna.
3. En frisk vargstam med det antal djur som krävs.

Alla dessa tre kan inte uppfyllas, en ska bort. Vilken blir det??
 
Tarra; sa:
Så kan det naturligtvis vara. Viltskadecenter har experimenterat en del med det. I och för sig med hundar tränade för att spåra lite olika typer av vilt, men ändå. Man kom inte helt oväntat fram till att hundarna var intresserade av spåren.

Man har försökt att göra hundar vargrena med förbjudna metoder som elhalsband...

För att ta reda på om vargar söker upp hundar åtlade man varg med levande hund i bur (även det förbjudet) samtidigt som man pejlade märkta vargar i hägn. Slutsats: Vargarna var inte intresserade av hundar.

Att så gott som alla hundar som dödats av varg har föföljts av vargen innan angreppet saknar tydligen betydelse i sammanhanget...

Vid både försöken med elhalsband och med hund i bur så fanns det tillstånd. Så det var inte förbjudet att använda för gemene man är det. Vid dom senaste försöken på Hundcampus så användes positiv belöning när hundarna inte intresserade sig för varg.

Hmmmmm vargen förföljer hunden. Så långt är jag med dig. Men vad har hänt innan.

Jag säjer inte att det aldrig har hänt att vargar aktivt har uppsökt hundar. Men att det är så i alla fall köper jag inte.

Ringvattnetvargen som tyvärr blev skjuten under skyddsjakt(Var viktiga gener i den vargen). Hade bl.a dödat en hund. Men samtidigt lekt med en annan hund på isen. Men där verkar det vara könsrelaterat.
[Ändrat av Aardwolf 2006-08-03 kl 10:44]
 
ajn; sa:
1. Max 2% betskador på tall (för att nå hit kan man ha max 3-5 älgar per tusen hektar i vinterstam enl SkogForsk)
2. En jaktbar älgstam så stor så att jakten blir meningsfull, dvs ger skapligt med kött till jägarna.
3. En frisk vargstam med det antal djur som krävs.

Få se nu... det ena är en industri som föder halva landet, det andra är ett fritidsnöje och det tredje är ett vilt och levande djur.... ;)
 
öringen; sa:
ajn; sa:
1. Max 2% betskador på tall (för att nå hit kan man ha max 3-5 älgar per tusen hektar i vinterstam enl SkogForsk)
2. En jaktbar älgstam så stor så att jakten blir meningsfull, dvs ger skapligt med kött till jägarna.
3. En frisk vargstam med det antal djur som krävs.

Få se nu... det ena är en industri som föder halva landet, det andra är ett fritidsnöje och det tredje är ett vilt och levande djur.... ;)

Hade det bara varit ett fritidsnöje så hade inte problemet varit så stort idag. Men det är det att jakten är en livsstil som komplicerar det hela, och den som inte förstår det kommer ingenstans i debatten.

Och går man ändå djupare så grundar sig inställning till rovdjur på inställningen till naturen. Dvs ska naturen brukas av oss eller ska vi titta på från sidan.
 
Nordesjö; sa:
ajn; sa:
Nej det är helt enkelt konkurrensen om bytesdjuren, framför allt älg som är det stora problemet. Jakten betyder MYCKET i skogslänen och vreden är mycket stor.

Är de arga för att de får hjälp med att hålla den skenande älgstammen under kontroll?

Antar att du är ironisk.

Men för de som inte fattat så är det minskat antal kg älgkött i frysboxen och minskad skottchans som är anledningen. Och älgstammen är inte skenande utan på stark tillbakagång bla pga krav från skogsbolagen.
 
ajn; sa:
Hade det bara varit ett fritidsnöje så hade inte problemet varit så stort idag. Men det är det att jakten är en livsstil som komplicerar det hela, och den som inte förstår det kommer ingenstans i debatten.

Och som alltid förändras verkligheten över tiden. Det gäller även jägare. Det Stockholm som min farfar föddes i, och som var en del av hans livsstil, finns inte idag. Men inte hör du oss senare födda kräva tillbakaflyttning av alla inflyttade för det?

Nej, verkligheten förändrar sig. Och just nu är det jakten som antagligen får ändra sig. Thats life. deal with it.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.