Yrkesdykning

Mattias S

Gäst
Hej


Jag är intresserad av att ta yrkesdyknings certifikat.
Men det känns som man har för lite information om vilka typer av jobb som man kan få utföra.
Jag skulle även vilja veta vilka krav som ställs på mig som dykare när jag är färdig utbildad.
Finns det huvudtaget några jobb????
Jag har varit i kontakt med marinens dykskola och fått all information om självaste utbildningen.
Men de frågor som man mest funderar kring är just vilka typer av jobb som finns och hur det är i allmänhet att jobba som yrkesdykare.
De bästa svaren som man kan få i den frågan är ifrån en annan yrkesdykare, det anser då jag.
Så jag vore väldigt tacksam om du som yrkesdykare eller bekant till en yrkesdykare kan ge mig lite kött på benen i den frågan.


MVH Mattias S
 

goran_maaspers@hotmail.com (Göran Måspers)

Gäst
Ang. yrkesdykning

Hej Mattias,


på föjande adress kan du se några dykfirmor som erbjuder sina tjänster och vad de gör;
http://www.algonet.se/~sjm/dyk/uppdrag/index.htm
 
Jag studerar just nu på statens dykkerskole i Norge så om det ær något du undrar øver så kan du maila mig så ska jag svara så gått jag kan.Vilken tillfællighet med våra namn jag trodde først att jag skrivit en insændare i sømnen!

Email:mathiassjoberg@hotmail.com

Eller ring mig på 004799571054

Se på http://www.ndf.no de har link till skolan
 
Svar om yrkesdykning

Dykning är underbart.

Yrkesdykning kan däremot i många avseenden skilja sig från sportdykning. Jag har själv arbetat med lättare yrkesdykning, dvs skrovinspektion, bärgning, skrov och propellerrengöring och "lättare" UV-arbeten (montering)

Yrkesdykningen kan vara enormt påfrestande för kroppen. Långa tider i kalla vatten, stora påfrestningar på rygg etc.

De jobb du får utföra står i relation till vilket Yrkescert du tar. Allt ifrån UV-svets och betongarbeten till enklare skrovjobb.

Lönen står tyvärr inte alltid i proportion till risker och påfrestningar, men kan ändå bli bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.