Tuff test på happy Tobbe

tror dock inte att zoomoptiken på en Ixus tål sådär mycket stryk i längden.

Tack för informativa inlägg.

Thure
 
Nu har jag varit runt i lite butiker på stan. Maken till okunniga säljare! El-giganten och Siba och allt vad de heter var inte mycket att hänga i gran vad gäller experthjälp... Elgiganten visade mig en Sanyo VPC-CA8 som såg kul ut men frågan är hur bra är den? De kunde inte ens svara på vad den filmade i för upplösning...

Sanyo%20Xacti%20VPC-CA8%20(Black)%20Camcorder.jpg


Till slut hittade jag en kunnig typ, på Expert, som ansåg att det kanske var bättre med en digitalkamera eftersom optiken är mycket bättre i dom än i en billig videokamera(?). Samt som det vi redan diskuterat här att det inte är någon vidvinkel på videokamerorna.

Micen är ju bättre på filmkamerorna eftersom de är zoommicar...

Vad gäller hårddiskinspelning så har ju den Panasonic SDR-H50 plats för SD-kort också för de tillfällena då man ska härja som mest.

Argh jag blir tokig på det här.
 
tror dock inte att zoomoptiken på en Ixus tål sådär mycket stryk i längden.

Jag har filmat ganska många timmar med en Ixus monterad på cykelhjälmen utför diverse branter i Fralperna och en hel del snällare stig hemmavid. Det som verkar mest dödande är leran som skvätter och tränger in mellan objektivets ringar.

Fast det är klart, på sikt tar de säkerligen stryk av den något omilda behandlingen. Särskilt om man monterar direkt på cykeln som i testet.


Vad gäller kunniga säljare så är Elgiganten etc. helt fel ställen att vara på, bra om man vill klämma på prylar man läst om men inte till så mycket mer. De anställda där har en hel del produkter att ha lite koll på, svårt att bli expert på digitalkompakter när man ska rekommendera platt-TV och köksmixers...
 
Vad gäller kunniga säljare så är Elgiganten etc. helt fel ställen att vara på, bra om man vill klämma på prylar man läst om men inte till så mycket mer. De anställda där har en hel del produkter att ha lite koll på, svårt att bli expert på digitalkompakter när man ska rekommendera platt-TV och köksmixers...

Jo jag vet. Men de var utomordentligt usla.. Well, vart går man då om man vill prata med ett proffs? Det är ju lite krångligt eftersom det är en produkt i consumer-kategorin och då är det ju inte proffsen som man ska prata med, typ.
 
Kunniga

fotohandlare finns i Stockholm. Scandinavian Photo har en butik på Kungsholmen men jag har ingen erfarenhet av den.

Expert foto på Hornsgatan (Gunnar Olsson Foto) som är bra på kikare har också varit bra på kameror när jag varit inne och diskuterat med dem. Har inte så mycket kameror på hemsidan dock men desto mera i butiken http://www.gofoto.se/

Finns säkert många bra fotohandlare.

Thure
 
CMOS eller CCD

Ännu en aspekt som du bör väga in är om kameran har en CMOS- eller CCD-sensor, speciellt som du tänkt dig att filma med kameran rörligt.

En CCD-sensor "exponerar" hela bilden på en gång medan en CMOS skannar av bilden uppifrån och ned. Det innebär att om kameran flyttas under exponeringen kommer det bli en del oönskade effekter i filmen.

Säg att du filmar en lodrät stolpe samtidigt som kameran rör sig snabbt i sidled. Med en CCD kommer stolpen bli suddig men med en CMOS kommer stolpen inte längre vara lodrät. Detta då stolpen hinner flyttas i bilden medan bildrutan tas, alltså överdelen hamnar i ena kanten och underdelen i den andra.

Lägger man sen till lite skakningar i diverse olika ledder kan bilden snabbt upplevas som rätt elastiskt. Saker i bilden dras ut, böjs och trycks ihop i en enda röra.

Högre värde på bilder per sekund motverkar problemet. Har CMOS-sensorn en global slutare uppstår det inte alls, något som dock är ovanligt (då tas hela bilden på en gång som med en CCD).

Vid skridskoåkning är det inte så vanligt med snabba kamerarörelser men knögglig is kan skapa vibrationer som gör effekten tydlig.

Läs mer och se exempel här: http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/
 
Ännu en aspekt som du bör väga in är om kameran har en CMOS- eller CCD-sensor, speciellt som du tänkt dig att filma med kameran rörligt.
...

Vid skridskoåkning är det inte så vanligt med snabba kamerarörelser men knögglig is kan skapa vibrationer som gör effekten tydlig.

Läs mer och se exempel här: http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Wow, ännu mera att tänka på... tack för info! Hade ingen aning om skillnaderna på sensorer. Roligt med lutning! Så det du säger är att CCD är det som gäller i det här fallet?
 
Så det du säger är att CCD är det som gäller i det här fallet?

Med CCD kan du i vart fall vara säker på att helt slippa gummieffekten. Jag har nyligen testat en VIO POV.1 (testet publiceras imorgon) som har CMOS-sensor. Den har dock global slutare så den slipper helt böjningarna.

VholdR (CMOS), Ixus och Lumix tycks inte heller ge några direkta böjningar. Jag har tänkt testa den aspekten av kamerorna ikväll. Hade inte läst in mig på ämnet innan förra testet.

Återkommer!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.