Underexponering

Jag har läst på flera ställen att man ska underexponera om motivet är mycket ljust, tex. snö - fixar inte kamerans ljusmätning det och ställer efter det in passande bländare och tid?
 
nej

om du har mycket rent vitt så får du ställa in kameran -1 till - 3 exponeringsteg
kamerans automatik försöker exponera efter 18% grått

prova innan ,så slipper du överaskningar

om du inte har något kvar att fota innan du lämnar in filmen och har några rutor kvar ta och prova att fota ett vitt papper med något litet på ,först normalt och sen med 1,2,3 stegs underexponering

Mvh
hannu
 
Ljusmätare förutsätter att hela värden är målad med mellangrå färg. Ljusmätaren mäter bara hur mycket ljus som reflekteras från motivet. Ett vitt motiv reflekterar mer ljus än ett mörkfärgat, under samma belysningsförhållanden. Därför kommer kameran tro att det vita motivet är starkt belyst och behöver mindre exponering och att det mörkfärgade motivet är svagt belyst och behöver mer exponering. Resultatet bli grått, om kameran får bestämma.

Många exponeringsprogram hos moderna kameror kompenserar för vissa vanliga situationer där en viss del av bilden är väldigt ljus, som tex en bild med himmel i övre delen.
 
Exponerings trix

Hej
Exponeringskompensationen beror help på viken film man har i kameran.
När kameran är laddad med negativ färgfilm brukar jag försöka att heller överexponera något än underexponera, ärgerna med tex fuji superia blir mer mättade med lite lätt överexponering.
Om jag har diafilm så ser jag istället till att hellre underexponera något, även detta för att få mer "stuns" i färgerna.
Olika filmer reagerar olika så tipset är att prova en hel massa...
Ta alltid en serie på tre exponeringar när du testar så lär du dig snart hur filmen reagerar.

Mvh Sami
 
Ta och inhandla ett sk. gråkort som man sedan spotmäter exponeringen mot i det aktuella ljusförhållandet. Jämför sedan med vad kameran mäter sig till utan gråkort.
Ganska snart har man utvecklat en känsla för hur mycket man skall ändra exponeringen och man kan då fimpa gråkortet.
 
Tänk på

att hålla gråkortet i rätt ljus. Är det ett solbelyst landskap så ska gråkortet hållas i solen.

Har du inget gråkort, använd insidan av handen. Handflatan är 2/3 steg ljusare än gråkortet, med dia funkar det att bara mäta på handen, till neg. får du lägga till ett steg.

Alternativ 3: Köp en Nikon F5. Den klarar snö, solen mitt i bilden eller vad som helst. 1000 mätpunkter i färg! Inte kul. Roligare att lära sig på riktigt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.