Utsidan.se - Allmänt Vad tycker du om sajten?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-30, 23:56
Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad

Scam?

Hej, blev precis omdirigerad till ett "comhem" lotteri när jag besökte er sida de 3 senaste gångerna.
Är det på mitt eller ert håll som det spökar?
Blir lite orolig.
nån som har nån info?
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 05:52
HansBertil HansBertil är inte uppkopplad

Jag antar att du har Comhem som leverantör(?) Själv har jag Telia och får upp märkliga tävlingserbjudanden från ”Telia”. Det händer på flera sidor än denna, emellanåt.
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 11:04
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad

Ni har inte virus då? Jag har inte upplevt några fel de dagar jag varit in hit.
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 15:47
graylingman graylingman är inte uppkopplad

Låter som Browser hijacking

https://www.kaspersky.com/reso ... er-hijacking
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 16:20
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Tycker jag med. Gör ISPs verkligen sånt? Aldrig varit med om det. Telia har jag haft, men för länge sen när man satt med modem. Inte ComHem.
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 17:02
UteMats UteMats är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Tycker jag med. Gör ISPs verkligen sånt? Aldrig varit med om det. Telia har jag haft, men för länge sen när man satt med modem. Inte ComHem.
Nej, det är ju inte leverantören som gör det. Den som vill lura dig planterar in ett tillägg i webbläsaren och tar sedan (via ditt ipnummer) reda på vem din ISP är och riggar sedan målsidan så att det ser ut som om "erbjudandet" kommer från ISP:en. Allt i syfte att du ska känna dig trygg i att erbjudandet kommer från någon som du känner till och har en affärsrelation till.

Man kan tycka att ingen borde svälja ett erbjudande från "telia" där man enkelt vinner en iPhone X bara man anger lite personuppgifter (och på steg 14 i processen får skriva in sina kortuppgifter för att bekräfta identiteten...) men man glömmer då att internet är fullt av fyllbultar, barn, svagbegåvade och såna med psykisk ohälsa.
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 20:21
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stringfellow Visa inlägg
Hej, blev precis omdirigerad till ett "comhem" lotteri när jag besökte er sida de 3 senaste gångerna.
Är det på mitt eller ert håll som det spökar?
Blir lite orolig.
nån som har nån info?
Du har med stor sannolikhet fått något oönskat i datorn. Exakt vad det är och hur man blir av med det kan jag inte säga, men ett bra första steg kan vara tex Spybot S&D, eller annat undersökningsprogram.
Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 21:28
Kalle G Kalle G är inte uppkopplad

Sök på " browser redirect". Mer specifikt kan du ange den browser du använder.
Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 00:05
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av UteMats Visa inlägg
Nej, det är ju inte leverantören som gör det. Den som vill lura dig planterar in ett tillägg i webbläsaren och tar sedan (via ditt ipnummer) reda på vem din ISP är och riggar sedan målsidan så att det ser ut som om "erbjudandet" kommer från ISP:en. Allt i syfte att du ska känna dig trygg i att erbjudandet kommer från någon som du känner till och har en affärsrelation till.

Man kan tycka att ingen borde svälja ett erbjudande från "telia" där man enkelt vinner en iPhone X bara man anger lite personuppgifter (och på steg 14 i processen får skriva in sina kortuppgifter för att bekräfta identiteten...) men man glömmer då att internet är fullt av fyllbultar, barn, svagbegåvade och såna med psykisk ohälsa.
Jag vet. Jag höll ju med föregående talare. Jag borde kanske ha gjort ett nytt stycke så det framgått tydligare att jag menade att tanken att internetleverantören låg bakom inte är trolig.
Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 16:12
UteMats UteMats är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Jag vet. Jag höll ju med föregående talare. Jag borde kanske ha gjort ett nytt stycke så det framgått tydligare att jag menade att tanken att internetleverantören låg bakom inte är trolig.
Ok, då missförstod jag dig.
Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 16:35
Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad

Tack för alla svar.
Givetvis så skulle aldrig leverantören göra detta men har aldrig stött på något som liknade just det här innan.
Har sökt igenom datorn med 2 olika anti-virus och -malwareprogram utan att hitta något.
Förutom dom 3 tillfällena här om kvällen så har det inte hänt igen.
Skumt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.

Logga in