Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

Det är fel.

Men var och en har ju sitt perspektiv.
Dock kan man ju ändå tycka att det är för djurens skull som "aktivisterna" gör som de gör, och då känns det ju högst tveksamt eftersom så många minkar och andra djur får lida just genom åtgärden.

I övrigt är det förstås rätt att bekämpa uppfödningen utifrån att den görs på ett sätt som är si eller så dåligt för minkarna i burarna. Att det är fel att slakta djur för pälsens skulle vet jag inte. Det är ju lika lätt att säga att det är fel att slakta djur för matens skull antar jag.

Att jägare tycker att det är fel, är ju förstås naturligt, minken konkurrerar ju i någon mån om markerna, och det är ju aldrig bra. Att det "råkat" smita lite vildsvin är ju ett mindre problem (förj jägarna) eftersom de är ett sånt uppskattat jaktbyte.

Som fiskare och hönsägare ogillar jag minken.

Som trädgårdodlare ogillar jag vildsvin men även hjort och rådjur när de är så många som i mina trakter.

Så det är väl som vanligt en fråga om särintressen eller olika perspektiv.

Tror dock att de som släpper ut minkar har "action" som främsta särintresse, för det verkar inte särskilt genomtänkt ur djurrättsperspektivet. Det har ju tillämpats annan civil olydnad för att minska pälshandeln, och där finns väl både vettigare och mindre vettigare alternativ till att släppa ut minkar.

En annan fråga; hur domesticerad är en uppfödd mink egentligen. (Tam vore väl fel att kalla den.) Om vi bortser från att det inte går bra för minkar som släpps ut när det handlar om så otroligt många på ett och samma ställe, så undrar jag hur stor eller liten överlevnadschansen är egentligen? Har läst lite om hur det kan förväntas gå, men undrar om det finns kvalificerad vetskap om detta.
 
jag läste lite på djurterroristernas hemsida, det mest intressanta var hur otroligt stor del av deras hemsida som handlar om hur man skyddar olaglig mail och data samt hur man agerar i förhör och med personer under myndighetsutövande.. resten var lögner och skitsnack utan källor..

källa(r nivå):
www.djurensbefrielsefront.com

Minken hör inte hemma i vår fauna, att släppa ut minkar är ett stort problem och ett hot mot vår inhemska fauna.

källa, naturvårdsverket:

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...ande-arter-hot-mot-den-biologiska-mangfalden/
 
Fel och dumt.

Fel eftersom man (troligen) skapar mer lidande bland djuren i någon sorts ändamålet helgar medlen-resonemang.
Dumt eftersom man gör så att fokus kommer på aktivisternas metoder istället för på djuruppfödningen.
 
Minken hör inte hemma i vår fauna, att släppa ut minkar är ett stort problem och ett hot mot vår inhemska fauna.

Detta är ett argument som man ofta hör, och det tillämpas lite olika beroende på hur intresserad man är av djuret som jaktvilt.

Men det kanske är så att minken har aldrig funnits naturligt i Sverige, och de "vildminkar" som finns är till 100% förrymda minkar (eller ättlingar till sådana).
Vilda grisar är ju också numera lite utplanterade, men de har ju funnits "naturligt" fram till typ 1700-talet om jag minns rätt.

Hur är det med fasanen?

Det här var en sån tydlig urspårning så jag startar en ny tråd om detta!
 
Att göra åtgärder som är okontrollerbara och drabbar andra verkar vara vara "djurrätts" aktivisternas enda agenda.
Päls var nödvändigt före det vi kunde spinna och är det inte längre. Mode kommer vi att ha vare sig det är päls eller plast.
Men att släppa ut andras djur för att de skall få dö i frihet är naivt. Det går att ändra system utan att verka med kriminella medel. Men det gäller att arbeta på rätt nivå.
Djurrättsaktivisterna verkar koncentrera sig på att stå utanför. Det är givetvis deras val om än mindre smart.
Det som skett är fel.
 
OK. Det råder väl ingen tvekan om tråden är överens i denna fråga. Det var FEL helt enkelt.

Följdfråga på det: Ska minkfarmar förbjudas ?

Mitt svar: Tveklöst ja. Jag kan ärligt talat inte förstå hur det kan vara tillåtet år 2010. Minkpäls är en icke produkt som inte behövs för oss människor. Sen kan jag omöjligt förstå hur man som minkfarmare kan leva med sig själv och kliva upp på morgonen och se sig i spegeln. Empatigenen måste helt enkelt saknas hos dessa företagare.
 
Det är väl tänkbart att empati för små djur inte är det som utmärker minkfarmare.
Men å andra sidan kan de ju värja sig med att deras värv inte är värre än många andras.

Som deltagare i konsumtionssamhället kan ju vem som helst ha dåligt samvete, och någon minkfarmare skulle säker kunna dra till med att någon annans arbetsresor, bara, är ett oerhört hot mot miljön. Jobbar sedan vederbörande på bilfabrik, eller på i stort sett vilket vanligt jobb som helst så finns det ju massor med miljöaspekter som kan vara ganska svåra att försvara.

Inte så att minkfarmaren blir en bättre människa för det, men allt är ju relativt, och frågan är vem som ska kasta första stenen...
 
Ska minkfarmar förbjudas ?

Mitt svar: Tveklöst ja. Jag kan ärligt talat inte förstå hur det kan vara tillåtet år 2010. Minkpäls är en icke produkt som inte behövs för oss människor.

Man kan inte förbjuda allt som är onödigt.
Djur föder vi upp av allehanda skäl, och jag vet inte om det är värre att föda upp dem för att ta pälsen än för att äta dem eller för att få ungar att sluta tjata om husdjur. Så antingen förbjuder vi all fångenskap av djur, eller så tillåter vi den.

Det jag tycker är viktigt är hur djuren behandlas. De bör ha chansen att leva ett hyfsat naturligt liv oavsett om vi har dem för att få mjölk av, ta pälsen av eller bara gosa med dem när andan faller på. Jag tycker till nog exempel att det är värre att äga en kanin än att äta viltkött.
 
Det självklara svaret är ett rungande NEJ!! Det är sorgligt när dessa djuraktivister trior att dom räddar dessa minkar genom att släppa dom fria, det är ju i själva verket så att, minkarna kommer att svälta ihjäl, då dom är oförmögna att skaffa mat på egen hand! Minkar uppfödda i fångenskap klarar sig inte själva i det fria, så man måste ställa frågan till dessa så kallade djuraktivister, vet ni vad ni sysslar med egentligen? Tänk er själva att svälta till döds, den tanken får i alla fall inte mig att applådera dessa " utsläpp "Tanken är vacker att man räddar dessa små krabater, (är själv motståndare till dylik djurhållning ) men man måste se över och tänka igenom dessa metoder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.