sockerkaka i apelsin

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på någon enkel och "lite häftig" efterrätt som kan lagas över öppen eld. Jag är själv med 8 st 6-åringar så det får inte vara för klurigt.

Jag tänker på sockerkaka i apelsin som jag själv gjorde för två hundra år sedan... Hur gör man det? När vet man när kakan är färdig?

Jonas
 
Marshmallows

Är rädd för att apelsintricket inte kommer att göra dig till hjälte direkt, prövade det för mkt mkt länge sedan och det finns en anledning till att det inte blev fler gånger...

Banan och choklad däremot eller varför inte marshmallows.
 
Här är ett gammalt tips som brukar funka på både stora och små barn

Grilal en marshamallow över elden
Lägg den på ett mariekex
Tryck i en ruta choklad
Lägg ett mariekex ovanpå det hela

Serveras med kokkaffe till de stora och varm choklad till de små. Funkar bra som efterrätt på den kallare delen på året då det är en varm efterätt full av energi. Det kan bli väldigt kladdigt men det är såååå gott.

Vill minnas att orvald Wermelin har en del roliga recept i sina böcker Ute och Mera Ute, kan kolla när jag kommer hem.
 
Vi gjorde i citron

men det var slitigt att gröpa ur citronerna. Jag satt tittade på (nåja, jag gjorde annat), men min kollega som gröpte och gröpte han gav upp efter fyra stycken. Sen slängde vi i smeten, på med locket och in i folie. La allt i glöden och väntade ett tag. Det blev väl tills alla barn hade tröttnat. Då tog vi ut de nästan färdiggräddade kakorna och åt. Gott, men inte riktigt värt arbetsinsatsen. Resten av smeten hamnade i stekpannan på trangiaköket. Brände fast i botten, löst på toppen och perfekt i mitten.

Någon hemmasnickrare får designa en bakform för eldbruk så blir alla vi som släpar runt på barn glada. Det borde väl fungera med an lagom tjock låda med lock så att man även kan elda ovanpå och få övervärma.

Annars är ju tårtbottnar som de sen använder för att själva designa sin tårta med grädde, banan, sylt, godis mm säkert en höjdare.
/Patrik
 
Förslag på miniugn

Någon hemmasnickrare får designa en bakform för eldbruk så blir alla vi som släpar runt på barn glada. Det borde väl fungera med an lagom tjock låda med lock så att man även kan elda ovanpå och få övervärma.

Finns ju "Omnia Miniugn" hos bl.a. www.hjertmans.se som funkar för ändamålet.

Har oxå testat shake´n´bake i Trangiakastrull med "skiktat" resultat.
 
Har inte hör tidigare att man kan göra sockerkaka i apelsin men lär pröva att göra det. Har testat att steka sockerkakssmet några gånger och det blir gott.

Vill man testa något lite tuffare så går det bra att tillaga mat i en röklåda där man normalt röker fisk. Har testat att göra äppelpaj i en röklåda och resultatet blir bra. Glöm inte att diska lådan innan för annars smakar pajen fisk..

roklada.jpg


/Stellan
 
Å tusan! Finns Torwalds böcker i fler bokhyllor än min egen?
HåkanF

Det är ett måste att ha i bokhyllan. Men de är inte lätta att få tag i idag, men de är fantastiskt bra öcker fulla med nyttig information. Sen är det extra kul att man känner en av personerna som hjälpt till att skriva boken.

Finns ett par gamla böcker som slår moderna friluftsöcker, massa roliga saker och tips som funkar lika bra idag som då.

Sockerkaka i apelsin

Blanda 2 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 dl socker och 1,5 tsk bakpulver. Tillsätt sedan 1 dl mjölk och 50 gram smält margarin. Gröp ur en apelsin och häll i smeten (som räcker till flera apelsiner). Grädda sedan i glöden


UR Boken Ute av Torvald Wermelin (5:e upplagan)
 
Sockerkaka i apelsin

Blanda 2 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 dl socker och 1,5 tsk bakpulver. Tillsätt sedan 1 dl mjölk och 50 gram smält margarin. Gröp ur en apelsin och häll i smeten (som räcker till flera apelsiner). Grädda sedan i glöden


UR Boken Ute av Torvald Wermelin (5:e upplagan)

Ska man ha en halv apelsin som är lättare att gröpa ur än en "hel", eller ska man göra ett ”litet hål” så att man bara får in en sked att gröpa med?

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.