Barnmat, hur skippa glasburkar?

Re: linser o så'nt...

naturbarn skrev:



Att sedan mat är vanebildande för öga, hjärna och mage är ju en annan sak; både den som fått korv och kokakola innan den ens kan gå och den som fått linsröra och fruktjuice blir väl lika irriterade om de plötsligt får byta rätter med varandra...

Ja du övertolkar. Kött/inte kött är inte frågeställningen. Det du vill undvika är dietförändring med medföljande magproblem när du är på fjället. Om det är kött eller inte är helt ointressant, om det är bönor/linser eller inte är också ointressant.
 
fembarnsmamman tycker...

potatismospulver innehåller förmodligen salt som man inte bör ge barn under ett år...så det tipset tycker jag inte du ska nappa på...mina två minsta killar har klarat sig mer eller mindre på att amma i två år...i mjölken finns ju allt som behövs egentligen...har man inte tillräckligt...så funkar det bra med gröter...barnen i afrika äter otroligt ensidigt...och i sverige är man otroligt orolig för hur de ska klara sig...ni ska inte ut på vandring i månader...barnen ammar och behöver bara lite tillskott...gröt räcker..om de inte är otroligt glupska? lycka till nu hälsar anna
 
Euroshopper har potatisflingor, d.v.s. enbart mosad torkad potatis. Mjölk och kryddor får man tillsätta själv (torrmjölk torde fungera).
 
om man nu vill stödja euroshopper som märke...*ler*

beror ju på hur hård man är med att handla ekologiskt och rättvisemärkt liksom...jag skulle aldrig köpa euroshopper...men det är upp till var och en...för det är helt utanför tråden...men annars låter ju iden god...läste den tidigare i samma tråd...vet ändå inte om jag skulle lita på euroshopper...ta med havregryn och koka egen gröt gillar jag bättre...*ler*...men hur som så löser ni säkert det där galant :)
kram och lycka till! hälsar anna
 
Låt det sunda förnuftet råda

Har sett att det finns många bra trådar här på sidan. Jag hade gjort följande. Köp hem en diger kollektion av mat. Testa sedan vad barnet tycker om (det är faktiskt så att små barn inte har ett lika utvecklat smaksinne som äldre barn varför en femårings favouritmat kan vara en treårings mardröm). När du vet är det ju bara att packa ner och köra.
 
mina två minsta killar har klarat sig mer eller mindre på att amma i två år...i mjölken finns ju allt som behövs egentligen...barnen i afrika äter otroligt ensidigt...

Ditt första tips kanske du ska nämna är din åsikt. Barnläkare och dietister skulle hävda att så inte är fallet. Vad barnen i Afrika anbelangar så verkar det ha gått dig förbi att i stora delar av kontinenten dör de som flugor av undernäring och bristsjukdomar. På grund av ensidig kost kanske?

För att svara på trådstartarens fundering... Du skriver inte hur länge ni ska vara borta men en vecka är väl en vettig gissning, antagligen mindre. Det blir sju burkar om ni tar en om dagen. På min halvtaskiga hushållsvåg blir det nio hekto i burkvikt, dvs tomma. Detta är dock stora burkar. Finns det ingen pappa, eller där trampade jag på en pk-mina, en andra förälder menar jag, som kan hjälpa till med lasset? För som jag ser det är det nog kört att skippa glasburkarna. Det enda alternativet är ju att laga all mat själv i tältet och mosa men vilket meck...

För att ta upp ett av sidospåren undrar jag om det verkligen är proteinet i bönor och linser som ger den karakteristiska effekten? Så som jag har försått det är en typ av kolhydrat eller fiber som den mänskliga magen inte kan bryta ner som jäser och ger upphov till gaser och sprutt. Det är dock hörsägen så rätta mig om jag har fel...
 
min åsikt....eller...

ville bara kommentera detta med att låta barn klara sig på bröstmjölk eller inte...trådstartaren ska vara borta i en vecka...och barnen blir inte undernärda på bröstmjölk på en vecka...men visst...jag pratade med dietister och läkare när det gällde mina egna barn...och de konstaterade att jag hade vansinnigt mycket mjölk och att barnen gick upp i vikt så det stod härliga till...mjölken förändras ju också med tiden...och det där med hur länge man ska låta barn ha bröstmjölk och inte varierar ju mycket...det är mode som allt annat...på sextiotalet skulle det ges saftersättningar redan vid två månaders ålder...i andra länder börjar man med mosad banan...här i sverige på senare år är det mosad potatis som gäller för att inte vänja de små vid sötsaker...men...jag gav mina vanlig mat...vid sidan om...men inte fick de några burkar inte...de fick vår mat...som blev mosad...utan salt...men...jag var väl lite otydlig i min bröstmjölksrekommendation...det var under den förutsättningen att det var jobbigt att ta med extra mat och de skulle vara borta bara en vecka...hälsar anna
 
Oj, det har hänt grejjer i den här tråden märker jag!

Det blev ingen vandring, för jag är gravid. Det visste jag inte när jag startade tråden. Kändes ínte som någon smart idé att ge sig ut på en veckotur med massor med packning i det här läget.

Nu har ju barnet blivit äldre, och äter väl lite mer mat än förut. Hade vi vandrat nu så hade det säkert gått bra att göra hemlagade puréer som man sedan torkar i ugnen. Det blir säkert så jag och min man gör sen när vi ska ut. (Nej, det fanns ingen sherpa att ta med på just den här turen, som någon frågade om ovan.)

Angående amning och mat så kan man väl knappast säga att det man själv har upplevt stämmer för alla. En del barn kan helamma i två år, en del behöver börja äta mat tidigare. Så det där är ju väldigt individuellt.
 
Grattis till barnet! Vad roligt...


Angående amning och mat så kan man väl knappast säga att det man själv har upplevt stämmer för alla. En del barn kan helamma i två år, en del behöver börja äta mat tidigare. Så det där är ju väldigt individuellt.

Sen så har vi det här med förnuftsbaserad, västerländsk vetenskap som baseras på observation och empiri. Den säger nämligen att barn inte bör helamma, d v s bara amma längre än sex månader. Då bör man introducera smakportoner för att etablera en vana av mat då växande barn behöver det.
Vad som däremot är en individuell upplevelse är njutningen av att amma. Både mor och barn kanske gillar det och då fortsätter man. Men att säga att ens egen njutningsegotrip är för barnens skull är ju att ljuga...
 
Grattis till barnet! Vad roligt...

Sen så har vi det här med förnuftsbaserad, västerländsk vetenskap som baseras på observation och empiri. Den säger nämligen att barn inte bör helamma, d v s bara amma längre än sex månader. Då bör man introducera smakportoner för att etablera en vana av mat då växande barn behöver det.
Vad som däremot är en individuell upplevelse är njutningen av att amma. Både mor och barn kanske gillar det och då fortsätter man. Men att säga att ens egen njutningsegotrip är för barnens skull är ju att ljuga...

Tack tack!

Det är ju säkert helt riktigt att smakportioner behövs. Men vissa barn kan vara lite knepiga med maten. En del vägrar i princip äta något annat än bröstmjölk, medan andra barn glatt börjar gluffsa i sig stora portioner redan vid 6 månader. Det finns nog inget standardsätt som passar alla barn. Men får man ett barn som vägrar äta så får man sätta sitt tålamod på stort prov och helt enkelt kämpa på med maten varje dag tills det börjar lossna. Om barnet är piggt och aktivt och utvecklas som det ska, men bara äter några teskedar mat och ammar resten, då är det knappast någon fara (inte enligt BVC i alla fall).
 
finns en vakuum maskin för privatperson,

:) Finns en vakuum maskin som är perfekt i privat bruk, Merlino heter den, kostar runt 2500:-

men jag har en som jag inte använder som kan säljas för 2000:- med lite behållare att lägga i maten.
 
:) Finns en vakuum maskin som är perfekt i privat bruk, Merlino heter den, kostar runt 2500:-

men jag har en som jag inte använder som kan säljas för 2000:- med lite behållare att lägga i maten.

Va, vaknade den här gamla tråden till liv nu, två år senare...

Tack för erbjudandet! Det behövs dock inte nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanm01 Barnmat i mattermos Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.