Räddhågsna landsbygdsbor

Om dom stadsbor som kontaktar landsbygdsbor och frågar efter deras attityd till varg hade haft den blekaste aning om vad landsbygdsbor har för attityd till stadsbor som ställer onödiga och dumma frågor hade man förstått att undersökningarna inte var värda papperet de var skrivna på. Har varit med och lyssnat på "synpunkter" från min tyvärr avlidne far.
Det var härliga tider. :)
 
Anders M; sa:
Zeeke; sa:
Om en stadsbo inte är rädd för vargar beror det inte på att han är modigare eller att landsortsbon är räddare. Att inte vara rädd för en fara för att man inte inser risken är inte mod. Det är dumdristighet.
He, he, den var bra. Jag ska nämna för min svärfar och bönderna i den spanska byn som jag brukar besöka att svenskarna tycker jag är dumdristig som åker dit på semestern. Jag ska nämna det för mina barns kusiner också så kan de få sig ett gott skratt.

Eller menar du allvar?
Det var inte riktigt riktad till dig, men om du känner dig träffad vet jag hur aningslös du är :)
 
dave1; sa:
Den här diskussionen bygger enligt min mening på en hel del okunskap och stöds inte av den rapport, "Svenskarnas inställning till varg" som finns att hämta ner på viltskadecentrums hemsida.
Det var efter jag läst denna rapport som jag startade denna tråd. Det står ju på rapportens förstasida att en av de främsta anledningarna till att människor är negativt inställda till varg är oro för sin egen eller sin familjs säkerhet vid utevistelse. 43% av de tillfrågade svenskarna sa sig inte kunna acceptera att ha varg i närheten av platsen där de bor.
dave1; sa:
Kanske handlar det i stället om fördomar mot landsbygdsbor, ren okunskap eller brist på kritiskt tänkande?
Då har jag väl ännu värre fördomar mot stadsbor eftersom jag skrev:
Anders M; sa:
Att stadsbor är räddhågsna i naturen kan man kanske förklara hyfsat enkelt, men landsbygdsbor?
Som sagt, att stadsborna är mer rädda för varg än landsbygdsbor tycker jag inte är konstigt. Men att så många landsbygdsbor också är rädda?

Hur förklarar man den svenska vargrädslan för en spansk bergsbonde?

/Anders M

[Ändrat av Anders M 2007-02-05 kl 21:28]
 
Crazy,
Av artighet lät jag dig tro att jag hade användning för ledtråden om EQ för att komma på det som jag då skrev omedelbart före. Man ska inte fråga för mycket, som framgått av mitt föregående inlägg.
 
mellpat; sa:
Dom spanska vargarna måste förresten vara mindre agressiva än dom "svenska" (dvs. ryska). För dom förra nöjer sig med revir som är en liten bråkdel av dom ca 900 km² som gäller i Sverige. Spanien har en yta på 505,992 km² och dom 2.000 vargarna är dessutom samlade i en liten del av det landet.
Varför måste de spanska vargarna vara mindre aggressiva?
 
Därför att dom svenska vargarna antas bita ihjäl varandra om dom får mindre än 900 km² som revir. Det gör uppenbarligen inte dom spanska eftersom vargstammen där ökar trots att den redan är stor, typ ...
 
Hä hä, det är precis som vanligt...vi bor alla i lilla NIMBY.

Jag skulle tro att Putte (saknar dig) sitter med whiskyn på armstödet och skrattar rått...

/BAX (Med Tonys dalmål) "Ja ä inte bittär.." :)
 
Inga problem. Vi med låg EQ måste väl få ha nånstans att vara också.

Tack för Nimby -det var nytt för mig.

"NIMBY (an acronym of Not In My Back Yard) describes the phenomenon in which residents oppose a development as inappropriate for their local area, but by implication do not oppose such development in another's.
[Ändrat av mellpat 2007-02-05 kl 22:01]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.