Lekar

Ett första bidrag

Det låter som en mycket bra ide.

Det finns nog dessutom ett antal scouter här som vill byta lekar med varandra.



Fotleken
Man står i en ring ganska nära varandra.

Första personen (A) börjar med att flytta sin högra fot till någon av sin vänstra grannes (B) fötter så att de ligger emot varandra.

Denna person (B) flyttar i sin tur den foten som A valde att ställa sig mot till en for hos nästa person C till vänster.

Så forstätter det runt i ringen tills alla har vält, förutom vinnaren. Man får hålla i varandra så det är en kram go lek.
 
Bra voooooo

Man tackar och bugar den var bra ( tror jag efter so jag inte provat )

Det finns en lek där man har ett snöre och alla ska hålla händerna efter repet och sedan ska man göra en knut på repet. Har inte testat men ska tydligen vara roligt. Enkelt att ta till när det blir en stund av frustration över inaktivitet.
 
Memory

Lag ett lägger ut 10 saker på marken.

Lag två tittar på sakerna under 20 sek och vänder sig om.

Lag ett bort en sak, ändrar placeringen.

Lag ett får vända sig om och se sad som saknas.

Eller variationer av detta.
 
kasta kottar

Varje lag har 10 kottar.

Man kastar en kotte på ett träd och får då gå till det trädet. Kastar mot nästa träd osv.

Det laget som kom längst vinner.
 
Spottkull!

En lagom penalistisk lek som helt enkelt är vanlig kull men man får spotta på den som är han!

En mer barnvänlig lek är knuten. Man ställer sig i en liten ring, blundar och sträcker ut händerna. Man går sakta mot ringens mitt samtidigt som man försöker hitta två andra händer att ta tag i. När alla fått tag i tva händer öppnar man ögonen och försöker sen lösa upp trasslet så att det bildas en ring. Ju fler i ringen desto roligare men börja gärna med små ringar.
 
på ett ben

Jag stötte på en lek, som jag behöver hjälp med att komma ihåg. Det var i Afrika så det kanske inte är någon som vet, men ändå. Om någon testar den så får ni gärna säga om något behöver förändras.

Två lag möter varandra hoppandes på ett ben. Ena armen är upptagen med att hålla upp det andra benet. Om man släpper benet för att hålla balansen så är man utslagen.

Jag tror man har en begränsad spelplan som kanske ska vara mjuk om man trillar eftersom man puttar och drar i varandra.

Det ena laget försvarar något som det andra ska ta, till exempel att få en bestämd person att sätta ner foten.

på något sätt räknade man poäng.
[Ändrat av mekstr 2005-12-16 kl 12:38]
 
lite fler lekar kan ni! kom igen nu

123 röt lus kan med fördel göras upp för en bergsknalle, från alla håll samtidigt, så att den som är inte kan se alla samtidigt.
 
Jipp Jipp

Nu är den här leken för fler barn men det är en av mina favoritlekar, lite våldsam men kul.

Färöisk från början tror jag, där lekte i alla fall jag den för första gången, då fick vi nog köra 3 personer till sjukhus då det blev en nordisk landskamp med 18-20 åringar och då blev det lite väl brutalt...

Tänk en plan 10-20 lång och 8-10 m bred med en mitlinje och två lag, ett på varje sida.

En person från det ena laget skall kulla någon i det andra laget, så fort han/eler hon går över mittlinjen skall deltagaren börja uppreppa "jipp-jipp-jipp-jipp" hela tiden samtidigt som deltagaren skall kulla någon och springa tillbaka till sin sida. Den kullande får ej ta ett nytt andetag utan måste springa in, kulla och komma tillbaka på ett andetag.

Om deltagaren slutar säga "jipp-jipp" så är deltagaren ute ur leken.

Det andra laget skall försöka hålla sig undan så länge de kan utan att komma utanför banan. När den andra deltagaren har kullat en i laget skall alla försöka hålla kvar motståndaren tills han slutar säga "jipp-jipp", det innebär att om det är en tuff/stor deltagare så tänker den inte sluta förns alla i motståndarlaget ligger i en hög över honom/henne.

Blir den anfallande utknuffad utanför bakre linjen eller sidlinjerna åker den oxå ut.

Om den kullande därimot lyckas komma tillbaka på sin sida, så åker den kullade i motståndarlaget ut.

Man kan köra en annan variant om man inte vill att någon skall åka ut är att förloraren byter sida, då kommer leken troligen aldrig att ta slut;-)


---
Aadra skojiga lekar är skorpjakten och Tibetansk bisonoxelefant men de är lixom lite hemliga;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joliat lekar / tävlingar 14 - 15 åringar Barn och friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.