Bra fälthandböcker

Är på jakt efter dels en Fälthandbok Flora och en Fälthandbok Fåglar. Och undrar om det är någon som har bra tips på detta?
 
http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph-se.html/product/9186404032

Ut I Naturen : 600 Svenska Växter Och Djur I Färg

Den här upplagan är från 1999, min sambos är från 1991 och min är något äldre. Min sambos är uppdaterad gämfört med min, vet inte om den här ar samma som den från 91 eller om de har uppdaterat igen. Det står nytryck, så de har förmodligen inte ändrat något.
Men det mesta i naturen är oförändrat, den har alla vanligare växter och djurarter i den svenska naturen. Och är inte mycket större än ett gammalt kassetband om någon minns dem. Ni vet, de där man hade innan cd-skivorna.
 
När det gäller fåglar så ska du skaffa Fågelguiden eller den lite äldre Jonssons "Fåglar i Europa".

Den enda fältflora jag har är Mossbergs "Den nordiska floran". Den är bäst, men också störst och tyngst.
Försök hitta den gamla upplagan inte den som heter "Den nya nordiska floran", för den är ännu större.

Ursings verkar hyfsad. Krok-Almqvist kan man väl inte rekommendera till en nybörjare egentligen. Det är ju bara en nycklingsflora.

/Patrik
 
Fältfloran som är skriven av Ursing är jag inne på med och det verkar som om det kommer att bli den.

Ang fågelbok så vet jag inte riktigt va jag har bestämt mig för. Men senaste tipset ska kollas in.

Tack så länge
 
Flora

Den i mitt tycke bästa och mest prisvärda fältfloran är Björn Ursings.
Bonniers "Flora i färg" upplever jag som mycket grötig och till stora delar ologisk så den tycker jag inte alls om och skulle inte vilja rekommendera någon att köpa den.
För mer seriös artbestämning så är det Krok-Almquist, även känd som "Kroken", eller möjligen Lids norska/nordiska flora som gäller.
Mossbergs "Den nordiska floran" är kanon att ha hemma men väldigt tung och otymplig för fältbruk.

Vad gäller fågelböcker så tycker jag att Naturbokhandeln har bra kortfattade beskrivningar. Att fåglar, fågelböcker och kikare är deras specialitet är ju också något man kan utnyttja... ;)
De verkar gill Fågelguiden så den är säkert mycket bra. Jag har den dock inte själv så jag kan inte uttala mig om den.
http://www.naturbokhandeln.se/
[Ändrat av haskell 2005-07-20 kl 11:37]
 
Durin; sa:
Ursings verkar hyfsad. Krok-Almqvist kan man väl inte rekommendera till en nybörjare egentligen. Det är ju bara en nycklingsflora.
/Patrik

Nä det är klart. Var inte hundra på om han var nybörjare eller inte. Själv använder jag Den Nordiska Floran, den är dock inte så fältmässig!
Tycker även att Ursings är bättre än Bonniers.

/mattias
 
Tackar så mycket för alla tips som har kommit in den länken till Naturbokhandeln var guld värd.
All fixat och klart.

Är meningen att böckerna ska vara med på en utb nu till hösten.
 
När det gäller faunan så är det ju synd att det nästan bara är fåglar som uppmärksammas. Visst är det praktiskt att det finns fåglar tillgängliga året om. Men bland insekter, fiskar och däggdjur finns det så mycket mera att upptäcka.
 
KLAGER; sa:
När det gäller faunan så är det ju synd att det nästan bara är fåglar som uppmärksammas. Visst är det praktiskt att det finns fåglar tillgängliga året om. Men bland insekter, fiskar och däggdjur finns det så mycket mera att upptäcka.


Den bok jag föreslog ovan är bara en fickpocket med de vanligaste, men den har träd, buskar, blommor, fiskar, insekter, fåglar, däggdjur, kräldjur mm. Allt i samma bok.
Ska man ha den hemma i bokhyllan finns det bättre, men som bok att alltid ha i fickan när man är ute har jag inte hittat något bättre.
 
Aardwolf; sa:
Fältfloran som är skriven av Ursing är jag inne på med och det verkar som om det kommer att bli den.
Nej, nej, inte Uschling! Du gör dig själv en otjänst. Har du gott om plats och inte behöver bära så långt (jag har med mig min på dagsutflykter) är det bara Mossberg som gäller (Den nordiska floran). Annars tycker att det finns områdesfloror, t.ex. fjäll- eller skärgårdsfloror, som är att föredra långt före Uschling. Hellre Krok eller Lid än Uschling. Anledningen är att teckningarna är för dåliga även om texten är rätt OK.

Fågelguiden är helt i sin egen klass idag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.