Den ultimata friluftsbarnvagnen?

Jag har fått ärva en ca 10 år gammal Emmaljunga-vagn till Odin, född i oktober 04, som egentligen fungerar OK. Men tycker att den är lite tung att gå med på lite knaggliga stigar och så... (små hjul?) Så jag funderar på att köpa en ny/begagnad till våren, då han är ca 5-6 månader.

Så jag frågar er experter: var hittar jag en bättre friluftsbarnvagn? Har letat igenom forumet men ser inte att det diskuterats förut...

"Krav":
- Vi går mest turer i skogen på grusväg / stig och så är vi orienterare, och tävlingarna ligger inte alltid på lättilgängliga ställen för barnvagn.
- behöver väl bara sittvagn eftersom Odin växer ut av bagen snart
- lätt! både i vikt och att rulla över stenar o likn
- helst inte så stor, vi har stor bil men har ofta mycket prylar med
- handbroms, Oslomarka är kuperat

Det finns ju många baby-forum på nätet, men de vagnkrav som folk har verkar mest ligga åt "cool vagn med matchande väska og god plats till shoppingpåsar, vad ska jag välja???"

Några tips?

hälsningar Britta och Odin
 
Barnvagn är bra

Barnvagn är en ypperlig uppfinning till allt möjligt t ex för att kunna gå och handla men för terrängpromenader är en sele eller bärschal överlägsen. Se tidigare inlägg här nyligen. Barnvagnar är ruggigt dyra nya men begagnade kan du få för en spottstyver.

Med dina användningsområden kanske en trehjulig joggngvagn vara något i sommar men försök köpa en begagnad. Se till att vagnen har en bra suflett för att skydda från vind, regn, snö och sludd.

Thure
 
Senare, när han kan sitta själv, är en bärstol oslagbart! I Norge borde det ju inte vara svårt att få tag på Norröna eller Bergans (båda mycket bra, men Norröna har så vitt jag vet fortfarande ingen inställning av bärsystemets rygglängd). Vi har en (tysk) bärstol som jag oxå kan rekommendera, Deuter Kid Comfort III, som är bra om man är lång.

/Håkan
 
bærstol och barnvagn

Sjælvklart ska vi ha bærstol också! Måste bara vænta tills han blir stor nog, då ska vi ut och testa. Har klæmt lite i affæren redan, Norrøna ligger bra till eftersom vi redan har bra erfarenhet med deras ryggsæckar.

Men jag tror jag vill ha en lite mer terrænggående barnvagn också, kanske speciellt før orienteringstræning och tævlingar. Och barnet kan væl inte sova sittande i bærstolen?

Hm, kanske gamlavagnen fungerar tillsammans med en bærstol. Anvænder ni inte barnvagnen alls till friluftsliv "light"?

Britta
 
Själv har jag funderat på en sån här vagn när ungen blir större.
y2K2370.jpg



Nu har vi en Briovagn med "terrängdäck", större däck ger bättre framkomlighet i snön, har inte provat vagnen i mossa eller nåt sånt.

/Ulf
 
Re: bærstol och barnvagn

Britta GF; sa:
Men jag tror jag vill ha en lite mer terrænggående barnvagn också, kanske speciellt før orienteringstræning och tævlingar. Och barnet kan væl inte sova sittande i bærstolen?

Hm, kanske gamlavagnen fungerar tillsammans med en bærstol. Anvænder ni inte barnvagnen alls till friluftsliv "light"?
Vi "väntade ut" dotterns sittförmåga, dvs var inte speciellt mycket ute i skog och mark med barnvagn. Friluftslivet inskränkte sig då till vandringar längs väl upptrampade stigar/gångvägar.

Jag har gjort erfarenheten att barn sover mycket bra i bärstol (bärstolen får ju naturligtvis inte stå själv utan måste bäras då). Bäst sover vår dotter om man går i jämn och ganska rask takt. Beroende på hur djupt barnet sover så kan man ju ta av sig bärstolen och lägga den ner på en skyddad plats, så att barnet sover på rygg.

/Håkan

PS. En ordentlig joggingvagn (avskalad, med lite större, lättrullade hjul) hade naturligtvis varit mumma (skulle fortfarande vara bra för löpning, dottern är knappt 2,5 år), men vi avstod pga kostnad och brist på förvaringsutrymme

PPS Exemplifierande bild:
perfseriessingle.gif

[Ändrat av Håkan K 2005-02-10 kl 09:25]
 
Re: Skitbra vagn

Makker; sa:
Kolla på http://www.activekids.nu
Vi köpte en sån i julas och vi är mycket nöjda med den.
Joggingvagn, cykelkärra, skidkälke, stadsvagn och skogsvagn.


/Pär

Cykelvagnar finns det väldigt många. Jag kan rekommendera Burleys modeller men det finns andra som också verkar vara bra. Små barn kan behöva en barnbilstol att sitta ligga i i cykelvagnen innan de har blivit ca 1 år gamla. Köp inte för liten vagn. Barnen växer och kanske kommer det syskon.

Det finns ganska många tidigare trådar som behandlar cykelvagnar för barn.

En rolig användning är som skridskofordon http://www.sssk.se/barnpais

Konventionella barnvagnar är bättre än cykelvagnar i samband med kommunala färdmedel. Vissa joggningvagnar är för stora för att lätt kunna tas med på bussar. Vissa joggninvagnar ger också dåligt med regnskydd åt barnet.

Det kan vara svårt att hålla barnen varma i joggingvagnar och bärstolar. Bäst värme blir det genom att bära barnet i sele eller bärschal innanför en stor jacka.

Min fru sydde en specialjacka med två kapuschonger där vår yngsta dotter utnyttjade den bakre när hon satt i bärschal på ryggen.

Thure
 
Re: Re: bærstol och barnvagn

Vi har en billigare trehulig vagn (typ babyjogger) med ett framhjul av märket Piccolo. Vi har använt den till helgvandringar, joggingturer, inlinesåkning, vanliga promenader i skogen och på stan.
Vagnen har handbroms, fångrem (nödvändigt vid jogging och inlinesåkning), fempunktbälte och luftfyllda däck. Just Piccolon är lite klen i väven så fickan under har blivit uppsliten, den ska nog tas av innan man ger sig ut över stock och sten. När terrängen är knöligare kan man, kortare stunder, köra vagnen på framhjulet som en skottkärra eller bara på bakhjulen. Rekommenderar att endast ha ett framhjul, för större flexibilitet i terrängen. Rekommenderar också ett handtag som är justerbart i höjd, jag vill då ha olika höjd när jag springer jämfört när jag går. Och din man och du kanske är olika långa... Jämfört med en "vanlig" vagn tar vår vagn större yta men är inte så hög i ihoppackat läge. När han ville sova lade vi honom i en sovsäck i vagnen. Jag sydde om regnskyddet till liggvagnen för att ha till joggingvagnen. Solskyddet räckte inte alltid för lågt stående sol, vi hade ett tunnt tyg och klädnypor i vagnen att ta till då.

Vi har också använt magsele (Baby björn) och bärstol (Haglöfs). De är bra när man går på vanlig promenad: går en sträcka, stannar och fikar och leker några gånger, går hem. Om man ska vara ute hela dagen, tex på tävlingar, är det bra att ha en skyddad, trygg miljö att sova i.

/Stina
[Ändrat av cykelstina 2005-02-10 kl 12:35]
 
kapuschonger till bärstolar

Tack för! Trehjuling och ställbart handtag alltså. Jag är lite skeptisk till såna "allt-i-ett"-vagnar; hur kan något funka bra på så skilda bruksområden som pulka, cykelkärra och vagn? Hm. Blir som att använda samma par skidor till längd, fjäll och i backen. Det går ju men bättre med specialutrustning (men det fyller ju bra i källaren).

Thure: har du ett kort på den där specialjackan med två huvuden? Det lät ju mycket smart. Vad syddes den av? Något man måste tänka på?

Britta
 
Tänk på stadgan!

Nu har jag läst en massa inlägg om friluftsbarnvagnar (själv lastar jag en cykelsits på kanotvagnen), men ingen säger det alla vet. Glöm inte att trehjuliga vagnar aldrig får lämnas med exv. ett sovande barn i, de kan välta bara barnet ändrar ställning! Förlåt om jag låter som en besservisser, nu är det i alla fall sagt!
 
Bärstolen är suverän...

Hej!
Jag kan bara lämna tips utifrån mina egna erfarenheter, och vad det gäller bärstol, så funkar det utmärkt för oss.
I sommras var vår dotter 12 månader när vi gick Kungsleden från Abisko till Keb. Det tog sju dagar för oss, vi tog det lungt och bodde i stugor. Vi hade med oss rätt mycket packning, jag bar Thilda på min rygg, hade lastat den lilla fickan under stolen med diverse tunga men små grejor, sen hade jag en ytterligare packpåse fästad på bärstolen. När vi startade från Abisko hade jag 27 kilo på min rygg inklusive Thilda. Vi vandrade mellan 6 och 8 timmar varje dag, och ibland satt hon i ett par tre timmar i sträck i stolen. Två dagar hade vi ösregn, och då stannar man ju inte lika ofta. Thilda sov oftast i flera timmar i sträck i stolen, hon grät inte så mycket som ens fem minuter på hela vandringen, alltså hon satt otroligt bekvämt i stolen, hade bra utsikt och trivdes tydligen superbra där. Men jag tror att valet av stol har stor betydelse. Vi testade innan vi åkte grannens bärstol, en Bergans, och hon skrek efter att ha suttit en kvart i den, när hon somnade "tappade" hon huvudet, det var en riktigt obekväm stol för just henne, så vi testade istället en Vaude Butterfly comfort, och köpte sen en sådan, och den har vi varit mycket nöjda med. Vi köpte den på Internet, hos Globetrotter.de, där var den betydligt billigare än i Sverige. Den går som sagt också att lasta riktigt tungt, utan att den är obekväm för bäraren. Jag är 1.70 lång, väger 61 kg, tjej -och det gick utmärkt att ha över 25 kg last i den. Alltså kan man ha barnet där ganska länge, egentligen så länge barnet självt tycker det är OK, vikten är i allafall inget hinder. Min man använder den till henne nästan varje dag, är ute mycket i skogen och går. Problemet är bara att den är så bekväm att hon somnar direkt i den (!)
Vi var i höstas på Azorerna och vandrade, där hade aldrig funkat med barnvagn, och nu i januari var vi i Patagonien och på Antarktis med henne, och vi hade inte ens med oss vagnen dit, bärstolen räckte, den är helt enkelt suverän!
Lycka till, hälsar Annette
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.