Uppdrag granskning!

Re: Tjänare Läraren

Duracellkaninen; sa:
Jag håller, som du vet, med dig om att det är viktigt att hitta orsaken till varghatet.

Men det blir svårt att ta det på allvar, när man sätter tilltro till en undersökning som säger att 13% sett varg. Att detta skulle ha skett faller på sin egen orimlighet. Det som däremot skulle vara intressant är om undersökningen visar hur så många kan uppge att de sett varg. (Glöm inte heller att det nyligen fotograferade vilda lejonet i Danmark visade sig vara en huskatt....)

I morse satt en politiker och sade att beslutet om att skjuta varg skall ligga närmare dem det berör, då "det bara fanns problem med vargar". Han ansåg det orimligt att vänta med att skjuta vargen tills efter upprepade angrepp "för att den aldrig kom igen". Tala om att skjuta först och frågas sedan.

Jag antar att man måste tänka så här:
det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig?
 
Re: Skaffa undesökningen

Läraren; sa:
Kan det inte stämma för att det inte stämmer överens med dina upplevelser?
Låt mig fråga dig en hypotetisk fråga.
Om jag fiskat efter gädda i femtio år och aldrig fått någon. Betyder det då att det är omöjligt att det fångas en halv miljon gäddor i Sverige varje år?
OBS! Detta är en hypotetisk fråga och det är tänkandet bakom ditt svar som är intressant, inte själva sifferantalet.
Jag har nyss redovisat vilka som var med i undersökningen men mitt råd är att skaffa rapporten själv.
Läraren, jag är utbildad biolog och jobbar med biologisk mångfald. Dessutom mycket intresserad av rovdjur. Det har inte något att göra med vad jag sett eller ej, det har att göra med god kunskap och erfarenhet som säger att det är en orimlig siffra. Det har att göra med kunskap om vargens biologi och evolution. Din hypotetiska jämförelse haltar, därför att det finns väldigt få vargar jämfört med gäddor. Faktum är att jag känner ingen som sett vild varg i Sverige, och då känner jag ändå många som (bak)spårat varg och haft många chanser. De allra allra flesta vargrapporter som folk uppger rör sig om hundar, några ynka få rör sig om vargar.

Det går utmärkt att försöka se varg under femtio år utan att lyckas trots gedigna kunskaper, men det är nästan omöjligt att trots kunskaper om hur man fångar gäddor inte lyckas på femtio år.

Skulle tro att >99% av vargobsarna i den citerade rapporten rör sig om hundar.

Men jag håller med dig om att man inte ska slakta undersökningen innan man läst den, som en god princip.

/Staffan
 
Re: Re: Skaffa undesökningen

Stadan; sa:
De allra allra flesta vargrapporter som folk uppger rör sig om hundar, några ynka få rör sig om vargar.

Det går utmärkt att försöka se varg under femtio år utan att lyckas trots gedigna kunskaper, men det är nästan omöjligt att trots kunskaper om hur man fångar gäddor inte lyckas på femtio år.

Skulle tro att >99% av vargobsarna i den citerade rapporten rör sig om hundar.

/Staffan

Äntligen sans och verklighetsförankring i denna debatt.
 
Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
Till skillnad från tex Raskesven och hans märkliga debattråd "stoppa varghatarna" här på utsidan, vill de bakom programmet även försöka förstå orsakerna till att människor kan hata ett utrotningshotat djur. Enligt min mening är det först när vi förstår det som vi kan komma åt och motverka dessa människors (och ev. framtida) attityder.

I uppdrag granskning var det dock ett fel som sades i början av programmet när det påstods att "knappt någon har sett varg."

En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.

(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.

Herrejevlar, nån som har koll på hur många som säger sig ha sett Ufon, spöken, heliga jungfru Maria i underkläder eller skogsrået? Bör vara en del.

/ G
 

avslutad210712

Gäst
Klart att det måste vara helt osannolikt att 13% av befolkningen sett vild varg. Tänk efter lite. Gissar att det för sisådär 25 år sen kanske det fanns en eller gissningsvis två vilda vargar i hela landet.

Problemet med statistik är hur man valt ut de man frågar. Skulle man fråga mina grannar hur många som sett min hund skulle man enkelt kunna dra slutsatsen att 100% av sveriges befolknig har sett den.

Att tätortsbefolkningen har större acceptans för en varg har jag svårt att tro på ifall vargen dyker upp i deras villakvarter. Om en älgfamilj vandrar in i ett villakvarter så blir det ett j***a liv och en varg som "hotar" hundar, barn, katter, moster, faster, bilen och gud vet vad skulle INTE accepteras i tätorten.
[Ändrat av avslutad210712 2004-04-21 kl 10:53]
 
Re: Re: Vinklat program?

-Patric-; sa:
Läraren; sa:
Vargar är normalt sett inte farliga för människor, men för hundar och tamboskap.

Fö tycker jag att uppdrag granskning är ett av de bästa programmen som Sveriges television producerar.

Vargen är farlig för Jakthundar men inte för tamboskap.. Om dom snåla j*vlarna hade stängslat ordentligt. Jag tycker att man kanske skall ge bidrag till stängsling i vargtäta områden!!

Det är ju inte ägarna till tamboskapen som beslutat att vargstammen ska öka. Men jag tror faktiskt att det går att få bidrag från Länsstyrelsen nu för tiden för de som önskar vargstängsel. Så då kan även de snåla klara sig. Om du tänkte på dem som fått sina får rivna så var det väl i Norge.

Håller helt med dig i jaktfrågan om varg. Det är bara sjuka eller djur med stört beteende som kommer i fråga. Senare, när stammen är kraftig bör stammen beskattas, men i mycket liten omfattning, precis som allt annat vilt. Bara att här måste man vara mycket mer noga i vilka områden man jagar.
 
Re: Re: Bra program, men felaktig info

Herrejevlar, nån som har koll på hur många som säger sig ha sett Ufon, spöken, heliga jungfru Maria i underkläder eller skogsrået? Bör vara en del.

/ G [/QUOTE]

det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig?
 
Re: Re: Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
Tigertamjaren; sa:
Herrejevlar, nån som har koll på hur många som säger sig ha sett Ufon, spöken, heliga jungfru Maria i underkläder eller skogsrået? Bör vara en del.

/ G
det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig?

I´ve already made my point.
 
Re: Re: Bra program, men felaktig info

tigertamjaren; sa:
Herrejevlar, nån som har koll på hur många som säger sig ha sett Ufon, spöken, heliga jungfru Maria i underkläder eller skogsrået? Bör vara en del.
Skogsrået skulle jag gärna vilja träffa på. :) Jag skulle förstås också väldigt gärna vilja se både björn och varg i vilt tillstånd men chansen är ju extremt liten så man kanske ska satsa på skogsrået iallafall... ;)
 
Re: Re: Re: Bra program, men felaktig info

haskell; sa:
Skogsrået skulle jag gärna vilja träffa på. :) Jag skulle förstås också väldigt gärna vilja se både björn och varg i vilt tillstånd men chansen är ju extremt liten så man kanske ska satsa på skogsrået iallafall... ;)

Lite grundläggande vargskräck och en schysst kennel borde ordna saken.

Skämt åsido, när det gäller undersökningar av denna typ bör man nog ta antalet observationer med en nypa salt. Det är mycket tro och vilja inblandat...
 
För ett antal år sedan så var det en kvinna i Höllviken som var övertygad om att hon hade sett en varg där nere. För hon hade sett vargar på TV och dom såg ut som den hon hade sett. Men det visade sig att det vara Tervueren.

"Vargen ser dig men du ser inte vargen" Vet den att du är i området så håller den sig undan.
 
Varg betende?

Först vill jag bara säga att jag missade programmet.
Kanske hade min fråga blivit besvarad där?
men ändå:

1::
En vild varg "vill" väl inte gå nära bebyggelse och riva tamboskap, den skulle väl i naturligt betende ta djur i skogen för att slippa komma nära människor?

2::
Om nu vargstammen ökar så borde givetvis jakten på älg, rådjur och bock minskas i de områden där vargen har sitt revir eller hur?

3::
Är inte detta en av orsakerna till "varghatet" att den "fria" jakten kommer att försvinna när det blir mer varg?

4::
Är det inte bättre att varg tar djuren i skogen än att jägarna tar dom?
Varg tar ju unga och skadade djur först och på så sätt hålls djurstammarna på rätt nivå.

För mig är detta ett bra exempel på ekologiskt ekosystem där människan tillslut inte behöver gripa in och reglera en djurart.

MVH
Kim
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.