Uppdrag granskning!

Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

Hmm. 13% av 9 miljoner ska alltså ha sett vild varg?

Det ger 1 170 000 människor som har sett varg. Fördelat på de 90-100 vargar vi har (låt oss säga 100 för att få det enkelt att räkna), blir det 11 700 människor per varg.

Det är ett under att de överlever. Med så många åskådare bör de vara totalt sönderstressade.

mvh Christian, som är något skeptisk.
 
Ang hur många som sett varg!

Hur var det nu med undersökning på univeristetet.

Jag skulle vilja ha svar på vissa frågor.
Är de säkra på att folk inte ljuger? Alltså säger att de sett varg för att det anses cool, eller någon annan anledning.

Sen, hur kommer det sig då att man så sällan fångar vargen på bild? Det är ju naturfotografer som är ute jättelänge men inte får något.

Annars en spännande undersökning.

Föresten, del 2 av programmet sänds då nästa tisdag eller? Då dagens var del 1.

/
 
crazy; sa:
Ganska intressant person den där norske gutten. Går ut offentligt och skryter om att han bla förgiftat vargar. Han kommer garanterat att få det tufft framöver. Det är hur enkelt som helst och spåra upp honom för några militanta djurrättsaktvivister. Skulle inte förvåna mig om det redan har börjat ringa hos honom.
Jag tror han får lika många samtal (eller fler) från folk som gillar det han har gjort. Han blir antagligen bygdens hjälte och den person hela jaktlaget ser upp till.

Man undrar verkligen om det inte är vi människor som egentligen borde utrotas. :)
 
farliga vargar

crazy; sa:
migael; sa:
Är det någon som har koll på hur många hundar varje år som blir anfallna av vargar?

Det varierar men ca 10 stycken dog i norge/sverige jaktsäsongen 98/99.

Än mer intressant tycker jag är att ungefär lika många MÄNNISKOR som blir dödade varje år av tamhundar.

Med det argumentet borde jägarna använda skyyddsjakt på sina egna husdjur.

Tyckte att de sa i programmet att 20 hundar per år blev tagna av vargen. Låter dock tveksamt att 10 (eller 20) människor dødas av hundar i No/Sv.

Framgick ganska tydligt i programmet att det till stor del är en form før glesbyggdsprotest som kommer till uttryck i varghat. 1% av alla får som dør på utmarksbete blir tagna av vargen. Att det är mycket mystik kring frågan bekräftas av att (nästan) ingen vill utrota den mkt farligare bjørnen.
 
Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
Till skillnad från tex Raskesven och hans märkliga debattråd "stoppa varghatarna" här på utsidan, vill de bakom programmet även försöka förstå orsakerna till att människor kan hata ett utrotningshotat djur. Enligt min mening är det först när vi förstår det som vi kan komma åt och motverka dessa människors (och ev. framtida) attityder.

I uppdrag granskning var det dock ett fel som sades i början av programmet när det påstods att "knappt någon har sett varg."

En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.

(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.

Den där undersökningen verkar inte ens publicerad och vad jag har för mig så är den mycket dåligt utförd. Det måste väl du förstå att 13 % av svenska folket inte har sett vild varg. *Suck* att behöva påpeka det för en lärare. Är du verkligen lärare? I vad för ämne och på vilken nivå om jag får fråga.

Vad gällande grunderna till attityderna så tror man att människorna i de här trakterna avreagerar sig på vargen. De är rädda för glesbygdens utflytt. (jag förstår att man inte vill bo där med dessa värderingar)
Det är enklare att skylla all världens problem på vargen än att vara realistiskt. Samma problematik kan ses vid till exempel fotbollshuliganism. Folk är beredda att döda för sitt lag.

Sen angånde attityder så är det bland det svåraste man kan göra att ta sig an och försöka förändra andras attityder. Folk har så många mekansimer som gör att de hellre går omkring i ovetskap än omvärderar sina befintliga åsikter.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 22:28]
 
13%

Haha, fan jag läste fel först. Såg inte att det stod "hela riket". Jag undrar vilka det var som gjorde den uppsatsen. Så dem menar att ca 1,2 miljoner har sett varg. JA, om du räknar med alla som har varit på Kolmården.

Var har dessa 13% sett vargen någonstans? Så många har aldrig varit i dem glesbefolkade områderna där vargen finns.

Nej, de som gjorde den uppsatsen skulle inte jag bevilja mer CSN-pengar till! :)

/
 
Mepps; sa:
Jag tror han får lika många samtal (eller fler) från folk som gillar det han har gjort. Han blir antagligen bygdens hjälte och den person hela jaktlaget ser upp till.

Man undrar verkligen om det inte är vi människor som egentligen borde utrotas. :)

Jo det är säkert sant. Det är nog det starkaste motivet för honom. Bekräftelse. Han kanske till och med tror att fler penna jäntor kommer att falla för honom. Han var ju inte speciellt vacker.

Men jag är ganska övetygad att han kommer att ångra att han ställde upp. Jag har sett krafter inom vissa grupperingar som inte är att leka med. Jag är dock osäker på hur det är bland djurrättsaktivisterna.
 
crazy; sa:
Jo det är säkert sant. Det är nog det starkaste motivet för honom. Bekräftelse. Han kanske till och med tror att fler penna jäntor kommer att falla för honom. Han var ju inte speciellt vacker.

Haha, sa inte du att du hade avreagert innan programmet började! :)

/
 
Re: farliga vargar

nils73; sa:
Tyckte att de sa i programmet att 20 hundar per år blev tagna av vargen. Låter dock tveksamt att 10 (eller 20) människor dødas av hundar i No/Sv.

Så här är det.

"Under jaktsäsongen 1998/99 dödades 11 hundar av vargar i Sverige och Norge. Hittills (november 1999 under jaktsäsongen 1999/00 har 18 hundar dödats. En påfallande stor andel av angreppen har skett i ett
särskilt vargrevir, nämligen Årjängreviret. Där dödades 6 hundar föregående jaktsäsong och hittills under innevarande säsong 8 hundar. Detta kan tyda på att någon eller några vargar i reviret har en särskild
benägenhet att angripa hundar. I Finland dödas varje år 25–30 hundar av varg, enligt uppgifter från en forskare verksam inom den finska vargforskningen."

Angående tamhundar så får du kolla det själv. Det finns statistik hos statistiska centrabyrån.

En som börjar tröttna på att klistra in vetenskapliga artiklar. :)

Sen så är det faktiskt så att statistiken angånde tamhundarna endast är för Sverige.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 22:51]
 
migael; sa:
Är det någon som har koll på hur många hundar varje år som blir anfallna av vargar?
Viltskadecenter har genomfört en studie, "Jakthundar i vargrevir". 411 jägare i fem olika vargrevir med 614 jakthundar följdes under ett år. Av de 614 jakthundarna dog 8 % i vargeviret. 0.6 % av trafiken, 0,8 % av vargen, 2,6 % av andra orsaker vid jakt och 3,9 % av andra orsaker.
Källa: http://www.viltskadecenter.com/publikationer/friktionsrapport.pdf

Vidare kan man på Viltskadecenters hemsida, http://www.viltskadecenter.com/ till höger under "Ny rapport", gå in på "Vargangrepp på tamdjur och hundar" . Intressant studie över bl.a. vargpotential m.a.p. biomassa viltkött i, landet, och konfliktpotentialen mellan varg och olika tamdjur, bl.a. jakthundar.

Raskesven
 
Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
De bästa tv-programmen de som vi just sett med undersökande journalistik.

En klar majoritet av svenska folket är för att öka vargstammen till de av riksdagen beslutade 200 vargarna.

Till skillnad från tex Raskesven och hans märkliga debattråd "stoppa varghatarna" här på utsidan, vill de bakom programmet även försöka förstå orsakerna till att människor kan hata ett utrotningshotat djur. Enligt min mening är det först när vi förstår det som vi kan komma åt och motverka dessa människors (och ev. framtida) attityder.

I uppdrag granskning var det dock ett fel som sades i början av programmet när det påstods att "knappt någon har sett varg."

En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.

(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.
Utöver att även i den tråden pådyvla mig åsikter jag inte gett uttryck för, var ditt "bidrag" i tråden "Stoppa varghatarna" att propagera för full ersättning för alla jakthundar som dör just p.g.a. vargen, oavsett jägarnas beteende, att racka ner på mig som kom med källmaterial och racka ner på källor för att du inte gillade innehållet.

Granska ditt eget källmaterial "Läraren". Över en miljon människor i Sverige som sett en av max 100 vargar.......hmmm.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.