Uppdrag granskning!

A.S.; sa:
Du vet mycket väl att det är jäkligt få som ens har sett vargen.

Det är för övrigt jävligt farligt att gå runt i Rosengård, Rinkeby, Råsunda vid fotbollsderbyn och liknande. SKa vi då skjuta ihjäl varje jäkel som bor här för att öka vår egen trygghet.

Argumentet håller inte!

/

Skillnaden är att om man blir överfallen av en människa så kan överfallaren gripas av polis, dömas i domstol och sättas i fängelse. Det kan man inte med vargen när den går till attack.
 
Helgedahl; sa:
Ulven ska man akta sig noga för. Det är ett stort blodtörstigt rovdjur och jag missunnar ingen att beväpna sig för att kunna försvara sig mot den. Ibland är det faktiskt så att anfall är enda försvar.

Det är lätt att ömma för henne på säkert avstånd men annat ljud i skällan blir det nog på den som vid t.ex. bärplockning möter Ylva i skogen. Då isar sig blodet i ådrorna och håret står på ända. Rätteligen så med tanke på att man då bara är ett ögonblick ifrån att skåda ljuset i tunneln.

Jag hoppas du är ironiskt för Röd luvan och vargen slutade jag tro på i sexårsåldern.

Tror du på jultomten också?
 
Helgedahl; sa:
orkesterchefen; sa:
Läst för mycket Stora Stygga Vargen som liten?? Eller har vi stort farligt troll på tråden.

Inga troll här inte. Däremot stora mängder i hemlighet utplacerade vargar. Det räcker så bra med det, troll vore överflödiga (och ganska harmlösa i jämförelse förmodligen).

Du har inga som helst bevis för det. Har du kollat på programmet? Nej, jag skulle inte tro det. För där bevisade man med genetiskforskning att ditt påstående inte stämmer! Så lägg ner konspirationsteorierna.

Skaffa fram riktiga argument!
Störde mig mest på den idioten som sa att om han vill så ska han ha rätt att bo i skogen och kunna jaga, fiska, samla etc. Och att vargen gör att han inte kan göra detta och känna sig säker! Va fan, visst får man leva i skogen men man får ju lära sig att leva på skogens villkor.

Jag kanske är fördomsfull, men jag fick den uppfattningen att jäkligt många av dessa s k jägare var bönder som var jäkligt IQ-befriade! Okunniga och kan inte granska information med lite kritiskt tänkande!
Nu är jag fördomsfull, men lägg till att jag är jävligt förbannad och tänker kanske inte klart...

mvh
 
Varg är ju ofarligt, den träffar man ju aldrig på. Myggen, däremot! De jävlarna borde utrotas, de förstör mina chanser att njuta av den fria naturen! För att inte tala om det jävla vädret! Bannlys allt regn under semestern också!


//johan, lite arg
 
A.S.; sa:
Jag kanske är fördomsfull, men jag fick den uppfattningen att jäkligt många av dessa s k jägare var bönder som var jäkligt IQ-befriade! Okunniga och kan inte granska information med lite kritiskt tänkande!
Nu är jag fördomsfull, men lägg till att jag är jävligt förbannad och tänker kanske inte klart...

mvh

*skrattar*

Det var väl lite det spåret jag var inne på. Obildade är många på landbyggden. Det behöver inte nödvändigtvis betyda ovettiga men när det gäller att tänka själv så undrar man ibland. Jag tror normtrycket är större på landsbyggden vilket gör att folk har svårare att gå mot strömmen.

Lyckligtvis så avreagerade jag mig före programet så ilskan har ej kommit.

Ganska intressant person den där norske gutten. Går ut offentligt och skryter om att han bla förgiftat vargar. Han kommer garanterat att få det tufft framöver. Det är hur enkelt som helst och spåra upp honom för några militanta djurrättsaktvivister. Skulle inte förvåna mig om det redan har börjat ringa hos honom.

Sen angående hur den svenske företrädaren ändrade uppfattning. Läs mitt tidigare inlägg angående hur folk ändrar sig i efterhand. Vissa är så korkade att de inte förstår först i efterhand vad konsekvenserna blir. Helt klockrent.

Nu är killen utsatt för en förundersökning för häleri.
 
migael; sa:
Helgedahl; sa:
Skillnaden är att om man blir överfallen av en människa så kan överfallaren gripas av polis, dömas i domstol och sättas i fängelse. Det kan man inte med vargen när den går till attack.

När går vargen till attack?

Det är nog ingen idé att föra en diskussion med honom. Han är nog inte medveten om att det typ bara finns en dokumenterad allvarlig attack från typ 1700-talet. Skulle inte förvåna mig om han föddes då.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 21:23]
 
alven; sa:
Varg är ju ofarligt, den träffar man ju aldrig på. Myggen, däremot! De jävlarna borde utrotas, de förstör mina chanser att njuta av den fria naturen! För att inte tala om det jävla vädret! Bannlys allt regn under semestern också!


//johan, lite arg

De sticks å de kliar och barnen får svårt att somna om kvällen. Snyft snyft.

Ja föreslår att vi utrotar myggen vilket man gjort i delar av Uppland. Jag hörde även att myggen är utplanterade av ryska agenter för att hålla folk borta från fjället. Fybalen vad hemskt!
 
Bra program, men felaktig info

De bästa tv-programmen de som vi just sett med undersökande journalistik.

En klar majoritet av svenska folket är för att öka vargstammen till de av riksdagen beslutade 200 vargarna.

Till skillnad från tex Raskesven och hans märkliga debattråd "stoppa varghatarna" här på utsidan, vill de bakom programmet även försöka förstå orsakerna till att människor kan hata ett utrotningshotat djur. Enligt min mening är det först när vi förstår det som vi kan komma åt och motverka dessa människors (och ev. framtida) attityder.

I uppdrag granskning var det dock ett fel som sades i början av programmet när det påstods att "knappt någon har sett varg."

En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.

(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.
 
migael; sa:
Är det någon som har koll på hur många hundar varje år som blir anfallna av vargar?

Det varierar men ca 10 stycken dog i norge/sverige jaktsäsongen 98/99.

Än mer intressant tycker jag är att ungefär lika många MÄNNISKOR som blir dödade varje år av tamhundar.

Med det argumentet borde jägarna använda skyyddsjakt på sina egna husdjur.
 
migael; sa:
Är det någon som har koll på hur många hundar varje år som blir anfallna av vargar?

I den trakten där man undersökte vargstammen, där den största delen är lokaliserad, så dog ca 20 hundar pga varghugg. Vad som ska tilläggas är att ca 20 hundar dog under samma period i trafiken! Så därför håller inte det argumentet heller! Jag är själv stolt hundägare och jag tycker inte att man kan argumentera på så sätt. Se till att ha hunden under uppsikt och borta från vargen. Vad är svårt med det. Det är sällan jag kan ha min hund lös eftersom jag bor i en tätbefolkad ort, dock i utkanten. Så jag måste hålla upsikt över hunden för att hålla han borta från människor, då kan väl folk som bor i skogen hålla sin hunden borta från vargen. Bygg en stadig hundgård!

Av alla får som dog under bete var det endast ca 1% som dog pga vargen.

/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.