Sjukvårdsväskan!

Sitter och inventerar min sjukvårdsväska och är i behov av vettiga förslag. Den följer med på klättring, paddling, skidåkning och toppturer.
Undrar samtidigt hur många det verkligen är som har ett ordentligt "kit" med sej ut. /Melker
 
Tidigare tråd...

Samma ämne var uppe i november, kika här så finns det en del att läsa. Jag själv har ett "kit" som jag är mycket nöjd med, köptes tomt och sedan fyllt med det man önskar.

Ha de gott och hoppas du slipper behöva använda din sjukvårdsväska!

/ Nicke
 
Sjukvårdsväska?

För det första måste jag fråga vad du avser använda innehållet till? På turer klarar man sig med en ficksats.
Elastisk binda, säkerhetsnålar, plåster mot småsår, 2x1.a förband om någon skadar sig allvarligare, sax för att öppna kläder, aluminumfilt för att behålla kroppsvärmen, 3xsårtvättpåse, fotpuder, skavsårsplåster, tejp, hudsalva, solskydd och myggmedel. Detta rymms i en Akla MC-sats, instoppad i en vanlig A4-plastficka. Format som en stor plånbok. Tillfogat är diverse piller mot huvudvärk, feber, diarre, (samt metutrustning!). Men det viktigaste är att den är med jämnt! Vid längre resor och dylikt behövs mera prylar vid basen. Förutom påfyllningar. Ögon- och öronsköljningar, mer mediciner mot infektion, salvor, shampo mot löss, skabb och fotsvamp, samt en bra handbok om du inte är i vårdsvängen själv.
Att en gång ha stoppat ner prylarna i plåsterpåsen verkar tyvärr för de flesta vara nog. När tiden gått ser innehållet ut därefter. De flesta som jag frågat har visat sig bära för mycket, fel mängder och uttjänt! De få som haft "rätt" här hade det andra rätt me!
Att i terrängen bära större sjukvårdsväska utan att vara kvalificerad bruka allt i den, kan vara en fara för en själv och andra. Röda korset ger bra kurser. Gå dem!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-01-14 kl 09:09]
 
melker_backpack; sa:
Sitter och inventerar min sjukvårdsväska och är i behov av vettiga förslag. Den följer med på klättring, paddling, skidåkning och toppturer.
Undrar samtidigt hur många det verkligen är som har ett ordentligt "kit" med sej ut. /Melker

Hejsan Daniel.
Jag känner en kille, Peter, som sysslar med just det du är ute efter. Han är sjuksyrra och fjällbiten och oerhört seriös. Därför har han startat en firma som är inriktad på sjukvård för utefolk.
Testa om du hittar vad du söker på http://www.go.to/sjukvardsbolaget
Lycka till! Robban.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.