Älgens gångarter

Ibland får man syn på en älg. Dom kan gå sakta och springa fort. Ibland väldigt fort. Hur många gångarter har en älg? Gång,trav kanske någon mer. Kalvar kan visst galoppera, men stora djur gör det inte. Jag såg en gång en älg,som rusade med en väldig fart. Jag kunde dock inte se benföringen i det höga gräset. Är det någon som vet älgens gångarter.
 
Härlig fråga!

Det är sällan man hör någon tala om älgens gångarter med andra termer än "gå" och "springa". Hittade dock detta genom att googla:

"När älgarna rör sig i skritt blir längden på steget 1,5-2 m och i trav blir det 2,5-3 m eller ända upp mot 4 m. Helst travar älgen när den vill förflytta sig. Den galopperar sällan vilket kan förklaras med att kroppsbyggnaden är mer lämpad för trav än galopp. I trav ser den stora älgen ut att flyta fram medan galoppen blir tung och klumpig."

Hämtat från:
http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/detaljeradeartfakta/algkannetecken.asp
 
travälgar

Att älgarna rör sig lätt i trav är väl känt och försök har gjorts långt tillbaks med att köra travtävlingar med älgar. Har för mig att det var svårt att få dem tama och reglerbara så det kom av sig.

A
 
Dom har liksom hästarna fyra gångarter, gång, skritt, trav och galopp.
Galopp ser man bara om dom är jagade, och bara alddeles vid upptaget, sen går dom över till trav.

Dom är som sagt lite för klumpiga för att galoppera nån längre sträcka.

Karl-den-nånting hade för avsikt att sätta upp ett kavalleriregemente med älgar istf hästar, men det sket sig pga älgarnas lynnighet.

/BAX
 
BAX; sa:
Karl-den-nånting hade för avsikt att sätta upp ett kavalleriregemente med älgar istf hästar, men det sket sig pga älgarnas lynnighet.

/BAX

Fast just historien om att "någon" kung haft planter på att sätta upp ett älgkavalleri, lär vara en skröna. Detta enligt boken "Älg I skog, myt och gryta" av Åsa ch Mats Ottosson (sid 69) (utkommen 2004).
 
BAX; sa:
Dom har liksom hästarna fyra gångarter, gång, skritt, trav och galopp.
/BAX

Hästen har fem gångarter: skritt, trav, galopp, passgång och tölt. Det är inte alla hästraser som kan använda sig av alla, men islandshästar är ett exempel på en häst som behärskar alla. Hästens långsammaste gångart är skritt.
 
Mycket mothugg där...men det jag skrev om hur dom travar och galopperar stämmer iallafall.

/BAX

(Edit: ursäkta trådstölden, finns det nån annan häst än islänningarna som kan tölta?)
[Ändrat av BAX 2004-11-26 kl 15:47]
 
Tennesee Walking Horse tror jag töltar oxå.
Och flygande pass.
Det finns fler men jag är dåligt påläst, har bara erfarenhet från "vanliga" havremoppar.
 
Det är väl så att alla mera "vilda" hästraser har kvar alla gångarterna . Från http://www.algonet.se/~ulrikal/gart.htm anges följande hästar som gångartshästar ("en gångartshäst är en häst som förutom hästens "vanliga" gångarter skritt, trav och galopp kan röra sig i de laterala gångarterna tölt och passgång"):


Exempel på gångartshästar

Europa
Islandshäst
Nordamerika
Tenessee Walking Horse (Running walk)
Walkaloosa
American Saddlebred (Slow gait och Rack)
Galiceno
Missouri Fox Trotter (Fox-trot)
Rocky mountain horse
Amerikansk travare (Standardbred)
Paso Fino (Paso fino, paso corto,paso largo)
Sydamerika
Peruansk Paso
Criollo (Argentina)
Mangalarga (Brasilien)
Afrika
Berber (Nordafrika)
Basutoponny (Sydafrika)
Asien
Kathiawari- och Marwariponny (Indien)
Achal-Teké (Turkmenistan)
Turkmen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.