Mobiltäckning eller inte

Njae...

Så länge folk låter mobilen styra sitt liv är jag helt emot mobil i fjällen. Det finns alldeles för många människor som helt tappat respekten för andra, speciellt när de pratar i mobilen.
Ringer mobilen så MÅSTE man svara, oavsett i vilken situation man är..... märkligt.

Tänk er en fjällstuga, 20 talet gäster, trötta och välmående, hur skulle det se ut och låta om alla på kvällen satt med sina mobiler och surrade med andra, berätta om hur dagen varit osv... å så alla dessa märkliga ringsignaler..... föredrar definitivt snarkningarna från sängen bredvid. Tycker vi skall vara glada över att det finns "mobilfria" områden. De som inte kan klippa av förbindelsen med omvärlden kan ju söka sig till fjällområden där de har kontakt och dessutom sällskap av likasinnande...
 
Mobiltelefon

Ja allting tenderar att gå till överdrift.Själv har jag en telefon liggandes i ryggsäcken under mina turer.som jag slår på en gång om dygnet för att se om någon sökt mig. För mig är det en viktig del i frihetskänslan att slippa telefonen
 
använder sällan mobilen på turer när man är ute på tur så vill man ha de tyst omkring sig.
fast nog blir de prat i mobilen på kvällen om man är själv annars inte.
 
När jag är ute och vandrar, fiskar eller över huvudtaget ute i naturen vill jag kunna koppla av och inte bli störd.

Själv har jag med mobilen som en "försäkring" när jag är ute, dock avstängd. Anledningen till att den får följa med är att om det händer något så ska jag ha ytterligare en chans att påkalla räddning. och är man ute en längre tid laddar inte batteriet ur heller.
 
Jag blev nyligen med mobil och hade den med på min senaste resa, med 19 dagars vandring i Pyreneerna. Jag hade den avslagen mesta tiden, ringde bara hem till min bror då och då för att tala om var jag var. Jag hade få tillfällen att ladda och behövde aldrig. Den blir med på nästa resa också (till Italien); kan också vara bra t ex när jag vill beställa plats på ex.vis vandrarhem.

Som väntat fungerade den inte uppe i bergen.
 
Jag tycker att det är onödigt att ta alla områden "onto the grid". Samtidigt skulle jag inte ha något emot att nödtelefonerna byggdes ut med GSM-basstationer som endast fungerar för nödsamtal, det känns som en naturlig modernisering av hjälpanropsystemet. För att få detta att fungera med begränsad tillgänglig energi skulle det dock krävas att man går ifrån standarder en hel del.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.