Förstahjälpen - bandage

Lite OT kanske men hur är kvaliten på Lifesystems paketen?
Eller är det bättre att plocka ihop ett själv med grejer från apoteket?
Har sneglat själv lite på de lite större kiten att ha med i ryggsäcken.
 
Jag har Trek men efter att ha gått kurs vill jag ha en större. Jag skulle nog råda dig att köpa en lite större med luft och sen komplettera. Jag kan skriva ner tips från kursen på "måsten" som man bör ha med. Tror det var 8 st "life savers" som nämndes och vi snackade om sådant som brukar saknas i kiten.

Trek-First-Aid-M1.jpg
 
Förbannat, skrev jättelångt och under tiden så gick tiden för editering ut. Kort version. Förutom en lång lista på utrustning och mediciner som förslag så listades 8 saker som livräddare (vissa för din egen säkerhet):

  • Pocketmask för mun-mot-mun-andning
  • TÄndare, tändstickor
  • Vattenreningstabletter där det behövs
  • Aspirin (magnecyl)
  • Antihistamin
  • Socker (t.ex. 50 gr tub glukos från Apoteket)
  • Elektrolyt
  • Handskar (opudrade)

Jag har skaffat en spruta för att kunna rengöra sår och kommer nog att köpa Steri-Strip för att kunna dra ihop skärsår. Ett annat tips var att inte ta med saker man inte vet hur man använder.
 
Lifesystems

Lite OT kanske men hur är kvaliten på Lifesystems paketen?
Eller är det bättre att plocka ihop ett själv med grejer från apoteket?
Har sneglat själv lite på de lite större kiten att ha med i ryggsäcken.

Håller hög kvalité och man får mycket för pengarna...

Men komplettera gärna med egna prylar


Mvh troswe
 
snög...

Förbannat, skrev jättelångt och under tiden så gick tiden för editering ut. Kort version. Förutom en lång lista på utrustning och mediciner som förslag så listades 8 saker som livräddare (vissa för din egen säkerhet):

  • Pocketmask för mun-mot-mun-andning
  • TÄndare, tändstickor
  • Vattenreningstabletter där det behövs
  • Aspirin (magnecyl)
  • Antihistamin
  • Socker (t.ex. 50 gr tub glukos från Apoteket)
  • Elektrolyt
  • Handskar (opudrade)

Jag har skaffat en spruta för att kunna rengöra sår och kommer nog att köpa Steri-Strip för att kunna dra ihop skärsår. Ett annat tips var att inte ta med saker man inte vet hur man använder.

Jag har också kompleterat min förbandspåsa med snög - det visste inte heller apoteket först vad det var men då äldste receptarien kom så berättade han att det även heter spen-plåster och är alltså ett täckbandage som inte fäster på något annat än sig själv. Täck dig att lägga täckförband på ett hårigt huvud med vanlig tejp - nej tack att ta bort - då är spenplåster guldvärt. Funkar även fuktigt.
Och stripes finns också i min påse - tänk t ex skärsår på skridiskotur eller slinta med kniv utan parerstång.
Sen vill jag ha med barnpuder och mirakelsalvan för barnrumpor: Inutiol, båda för skavsårsbehandling. funkar utmärkt på vuxna också.


/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.