Bli av med luft i torrdräktsben?

Jag är nu nybliven PADI OW cetifierad och har gjort under utbildningen övningar att vända i vattnet och tömma benen på luft. Detta var betydligt svårare än vad jag tänkte från början.

Är det någon som har erfarenhet från att dyka med skal och neoprendräkt, som kan ge sina tips om vilken som är enklast och hur ni gör för att tömma en neoprendräkt (typ poseidon Unisuit) på luft i benen?
 
Hej

Framförallt när det gäller att dyka med neoprendräkt så gäller det att den är i rätt storlek för dig. Är den för stor så samlas för mycket luft i benen.

En annan ska att tänka på är hur väl avvägd du är. För tung innebär mer luft i dräkten för att kompesera.

Tänk även på hur du ligger under vattnet så att inte benen sticker upp för mycket vilket gör att luften samlas där.

Själv använder jag en dräkt som man kan snöra av vid fötterna delvis vilket minskar luftvandringar.

Du kan även köpa benvikter vilka tynger ner fötterna nackdelen där kan bli att du blir för tung vilket ger att du kommer att sparka upp än mer sediment.

Micke
 
bli av med luft i torrdräktsben

Det finns flera vägar.. Som dykinstruktör med brukar jag rekomendera att använda minimalt med luft i torrdräkten utan att den klämmer eller blir obekväm, avägningen i vattnet skall skötas med västen. det är viktigt att man de första dyken med torrdräkt konsentrerar sig på sin dräkt och lär sig hur luftrörelserna känns så att man snabbt kan identifiera luftrörelser som inte är önskade. Positionen i vattnet är också viktigt, när man är ovan vid torrdräkt så krävs det oftast så mycket bly att man ligger som en banan i vattnet, det går då att man lätt får mycket luft vid fötterna. Så min rekomendation är lite luft i dräkten, inte för mycket bly och riktig position i vattnet.

Med tiden så lär man sig att använda luftrörelserna i dräkten till sin fördel, tex vid fotografering då man vill ligga nära bottnen utan att slå i fenorna och röra upp skit.

De andra metoderna som finns är små blyvikter så kallat ankelvikter eller så kan man få påmonterat ventiler precis nere vid anklarna. Jag personligen tycker att dessa metoder stinker, man lär sig aldrig att hantera sin torrdräkt på ett tillfredställande sätt.
 
Tappade fenorna!

Det där med att förhindra luften att komma åt foten låter i och för sig inte så dumt. För mig blev det att benen och fötterna utvidgade sig så mycket att den trängde av fenorna och då blev jag hjälplös och for sen som en raket till ytan.

Detta skedde nu på en övning i relativt grunt vatten och direkt efter nedstiging så någon risk förutom lungspräning om jag hållt andan fanns inte. Men om detta sker på 30 m efter en 20 min är inte så bra eller vid upprepade dyk och i närheten av decostopps tid.

Så jag tänker nog i fortsättningen undvika att glida upp med fötterna, och träna på grundare vatten att göra volter för att bli kvitt luftfyllda ben.
 
Gator wraps

Istället för ankelvikter, vilket är en dålig lösning, finns något som heter Gator wraps. Dessa sätter du på underbenet och "trycker" ihop torrdräkten och förhindrar luftvandring till fötterna.
se http://www.halcyon.net/exposure/suits_02.shtml

Liten notis: Att man ska använda västen för avvägning är något som härstammar från teknisk dykning och inget som är lämpligt för rekreationsdykning med normal utrustning. Är du rätt avvägd (vikter) ska den luft som du trycker in i torrdräkten för undvika squeeze vara tillräklig för att avväga dig.
Trycker du in luft i torrdräkten och dessutom använder västen för att avväga dig så har du för mycket vikter.
 
Hej hopp!

Hej,

Jag vet inte om jag tolkat din fråga fel, jag verkar åtminstone tolkat den helt på mitt eget sätt..
Jag tycker i alla fall att det verkar en aning omständigt att simma iland och köpa prylar bara för att man har lite luft i benen, och tid tar det också.

Om du, liksom jag tycker att luften ska väck omedelbart, prova så här i stället, dra in knäna under magen, rotera kroppen så att du "sitter" med huvudet uppåt och räta sedan ut benen. Då vandrar luften uppåt och pyser ut i halstätningen. Avsluta det hela med att klappa dig själv på huvudet så får du bort eventuell luft i huvan.

Öva med dräkten genom att fridyka är kanske inte så kul men dom "riktiga" dyken blir bra mycket roligare när man kan tänka på annat än dykning....nu blev det lite fel men du förstår säkert vad jag menar.

Nu ska jag nog gå
Ha ´de
Hans


Ha´de
Hans
 
Hjälp!

Jag är en nybörjare med torrdräkt (Poseidon Vesta) och det jag tycker är väldigt bökigt är att när man går ner (efter att ha sjunkit lodrätt alltså) är att fötterna automatiskt kommer högre upp än resten av kroppen. Detta går ju inte att undvika om man inte skall sjunka lodrätt till rätt djup och därefter påbörja själva dyket. Vilket man ju inte gör. Så fort jag dyker "nerför" hamnar ben och fötter en bit upp och jag får direkt luftvandring! Det innebär att jag direkt måste "ställa mig upp" eller på annat sätt få ut luften.

VAD SKA JAG GÖRA? Fick tips om lätta benvikter t.ex. 1/2 kg per ben och tänkte testa detta. Har någon andra tips eller är detta helt enkelt något som man lär sig med tiden?

/Annika
 
Luftvandring...

Hej..
Tror jog vi är lika nybörjare både du och ja...
men varför glida ner lodrätt? varför inte horisontellt? (har ju sammtidigt god sikt på vad som finns under en, bara det är ju en upplevelse..) då har man ju inte det bekymmret att luften kommer ut i benen..(nja lite kommer ju dit men...) Skulle man sedan komma med huvudet ner... så är det ju bara att krypa ihop och slå en kullerbytta ju så kommer man ju på rätt köl igen..

Lycka till

Roger
 
Naturligtvis...

....tänkte inte på det ;-) Nej men allvarligt talat har du ju rätt i det du skriver. Jag är väl en sån som ska kolla så mycket jag kan under tiden jag dyker (gäller både upp och ner) så jag brukar alltid hitta något att kika på under någon sten eller tångruska och hamnar lite upp och ner ibland.

Men det är klart man kan sjunka horisontellt tills man kommit "dit man ska", vilket man väl i och för sig aldrig gör eftersom havet är så stoooort. Nu menar jag inte att jag dyker härs och tvärs och hit och dit, nejdå, jag är sååå noga så med pardisciplinen, hum hum. Jo, det är jag nog...

Har i alla fall köpt ett par benvikter på 0,5 kg som funkar bra. Kan dock klara mig utan de nuförtiden. Träning ger visst erfarenhet, vem kunde tro det när jag dök första gången i poolen? Inte jag i alla fall...

Kul är det i alla fall! Och varmt och skönt med en torris nu när det är minusgrader ute. Fy f-n vad kallt det blivit förresten! Nu fryser jag bara om händerna så ett par torrhandskar får väl bli nästa sak på önskelistan (men nu har ju tomten redan varit här).

Ha det bra och dyk lugnt!
/Annika
 
Hej annika

Jag brukar sjunka ner med fötterna först tills västen är helt tom (ca 1-2 meters djup) sedan fäller jag fram överkroppen så jag "faller" med ansiktet neråt och viker in fötterna som en fallskärms hoppare (90 graders vinkel mellan lårbenet och skenbenet) detta gör att jag får en bättre kontroll och kan släppa till luft till fötterna och att fötterna (som är högst upp) är varma och goa ;-) samtidigt som jag "stryper" luftvandringen ut till benen och fötterna redan vid knävecket och kan släppa på lite då och då när jag känner att det behövs.
sedan när man ser / vet / märker att botten är i annalkande fyller man bara på så att man blir neutral och voila man är i rätt position redan från början ;-)
avvägd och klar ;-)
en annan fördel med detta sätt är att man "faller inte så fort" eftersom man har en större yta mot "färd riktningen" som bromsar ner.
en annan fördel är känslan när man ser botten torna upp sig i lampans sken ;-) yeehaa ;-)

hoppas detta gett dig en ide eller något ;-)
det funkar för mig ;-) (oftast som du vet ;-) )
ha det gott
HobbE
 
Mycket bra tips!

Tror till och med jag förstår hur du menar men skulle bli väldigt glad om du kunde rita en teckning och maila över ;-) Annars får jag faktiskt hålla koll på dig och följa med när du dyker nästa gång - kanske? För det där du gör måste ju funka perfekt!

Och en sak till som jag tyckte var bra - att man på så sätt kan få in luft i fötterna (så mycket man vill alltså) och bli varm även där. För det är ett problem...jaja, måste testa nästa gång helt klart!

Vi ses o hörs!
Annika
 
Kommandorullning under ytan

Kommandorullning under ytan fungerar kanon. Slå en kullerbytta så åker luften på rätt ställe eller så kan du använda benvikter, dra åt dom tight så kommer inte luften in i fossingarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frankenstein Nu börjar det bli kallt... torrdräkt? Dykning 3
Utemanaren Ensam dykare nära bli påseglad av fiskebåt Dykning 0
sfrge Djuprekord med luft?? Dykning 14
peter9215 Tryck och mera luft Dykning 11
Luft Dykning 7
Luft Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.