Pony

Såg för något eller några år sedan en "pony" som sätts fast som "piggyback" på ordinarieflaskan. Den kopplas till vanliga flaskans 1:a steget för fyllning men hade eget 1:a- och 2:a-steg för användningen. Den fylldes alltså automatiskt från ordinarieflaskan så att den alltid var maxfylld. Såg den i någon engelsk tidning men har inte lyckats hitta igen annonsen. Någon som vet något närmare var jag kan hitta en sådan?
 
Pony bottle

Vill minnas att jag sett något liknande på en hemsida som gör reklam för pony bottle.Föreslår: sök via Google på ordet pony bottle och gräv.Det finns många olika sidor om detta.Dyker själv alltid med pony bottle.En självklarhet för mig.
 
Pony + helmask

Får försöka hitta den på nätet men "pony" lär resultera i lite väl många träff! :)

Annars tycker jag ide´n verkar OK med "topping" från ordinarie till ponyn.

Med helmask - bägge 2:a-steg (ordinarie + pony) på masken eller köra med bitmunstycke på ponyn + plus plocka fram reservmasken ur västen?

Octopuss på ordinarie och en på ponyn också verkar lite overkill!?
 
Nu väcker jag en väldigt gammal diskussion till liv :)

Jag reagerade lite mot detta med att reservsystemet fylls automatiskt vid ordinarie fyllning. Det måste innebära att denna koppling finns kvar även under dyket, förmodligen med en backventil så att reservflaskan alltid är fylld.

Med den kopplingen antar man att ett eventuellt fel uppstår på ordinarie systemet. Om det istället blir fel på reservsystemet som resulterar i friflöde kommer den att tömma även det ordinarie systemet om de är sammankopplade (och det går ganska fort). Jag tycker nog att det är värt besväret att fylla de båda systemen separat.
 
Kan det ha varit Spare Air?

För några år sedan funderade jag på att köpa ett system som hette Spare Air. Det var en liten flaska i aluminium på ca 30 cm. På toppen satt ett munstycke och en liten regulator. Den fylldes från en vanlig dykflaska men var ett separat system. När jag var i Florida där den såldes, uppgavs det att den var "standard" i helikoptrar för att besättningen skulle kunna ta sig ur vid en krasch i vattnet. Den skulle kunna ge en dykare tillräckligt mycket luft för att klara en säker uppstigning vid problem.

Vet inte om den säljs i Sverige längre.

Hittade en hemsida i USA http://www.spareair.com.
 
Använder man dubbeltuber med manifold och isolation så finns det ingen anledning att använda ganska dåliga system som spare air och pony bottle..
 
dubbla tuber med separata kranar som kan stängas av var för sig och ifrån varandra, till detta så måste man naturligtvis ha dubbla förstasteg..

Det här med extra resrvluft och reservkranar har jag personligen aldrig förstått.. Allt handlar om planering, kan man inte planera ett dyk så skall man bli på land! Det enklaste sättet är att planera 3-dels systemet, 1 del luft ut, 1 del luft tebax och 1 del luft i reserv. Exempel, 1 12liters 200bars flaska, 800 liter luft ut, 800 liter luft tebax och slutligen 800 liter luft i reserv..
 
Nu råkade jag tidigare kalla pony bottlen för reservsystem, sorry, menade inte den reservventil som finns på vissa flaskor. Dess vara eller inte vara kan nog diskuteras hur länge som helst, har själv aldrig ägt en flaska med reserv.

Pony bottlen är väl framförallt räddningen då det ordinarie luftsystemet slutar fungera. Luftstopp eller friflödning: Gå över på pony bottlen och avbryt dyket. Enklare kan det väl inte bli? Varför är inte det bra? förutom att det kanske är lite klumpigare än att ha två lika stora flaskor.
 
Det skall inte behöva vara en räddning om man gör rätt från början och använder sig av utrustning som förhindrar den typen av problem..

Sedan så måste du förklara vad vitsen med en pony-flaska är, enligt mig så är det lika dyrt som ett riktigt dubbelpaket med isolation och manifold vilket dessutom är riktigt säkert samt att det innehåller mer luft..

Så varför skall man betatala lika mycket för något som är mindre säkert, innehåller mindre luft och är mindre balanserat eftersom luftpaketet blir snedbelastat... förklara, jag fattar inte?
 
Kollade lite på en manifold som du beskrev den Patric och kan bara hålla med, mer luft i krissituation samt bättre fördelning av vikten på ryggen. Dessutom inget släpande på luft som inte ska användas. Låter riktigt bra.

Hur placerar man paketet på ryggen med denna manifold? kranarna nedåt för att lättare komma åt dem ifall man behöver?

Visst finns det utrustning som är driftsäker men med dubbla oberoende system minskar risken till risken i kvadrat. :)
 
mmmm... riktiga grejer!! dubbelpaketet bärs lämpligen i en platta och vinge-rigg istället för den traditionella väst/stabjacka/bdc riggen.. Kranarna skall peka uppåt.. Kolla riggarna hos någon lokal handlare som håller på med teknisk dykning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annikan Pony Bottle? Dykning 23
DykarArvid Pony bottle med fast regulator Dykning 12
Dykex Pony bottle obligatoriskt Dykning 2
S: Pony och manometer Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.