Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte en liten gullig yxa i dag. Gränsfors Lillyxa , endast 27 cm lång o 0,3 kg, den kan nog följa med på det mesta.
 

Bilagor

  • 20120318  Lillyxan 001.jpg
    20120318 Lillyxan 001.jpg
    32.9 KB · Visningar: 2,097
  • 20120318  Lillyxan 003.jpg
    20120318 Lillyxan 003.jpg
    33 KB · Visningar: 1,913
Söt liten yxa. Har aldrig använt något i den storleken (när det gäller yxor ;)).

Idag kör jag på en EKA Swede 60.
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 60, plastgrepp, 2.jpg
    Min EKA Swede 60, plastgrepp, 2.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,771
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,151
Köpte en liten gullig yxa i dag. Gränsfors Lillyxa , endast 27 cm lång o 0,3 kg, den kan nog följa med på det mesta.

Jag har haft svårigheter vid vedklyvning med yxa med för kort skaft. Jag får ingen bra sving. Jag har en Fiskars 23 cm, 490g och ska köpa en men längre skaft. Har tittat på gränsfors vildmarksyxa (36 cm, 700g) och Wetterlings äventyrsyxa (33cm, 550g)
Vill inte ha en för sor och tung men den ska kunna klyva större ved
 
Eka 60 finns i slät plast, jag har sett: svart, vitt, rött, orange, grön samt i svart med normarktryck. Även de andra finns ju förståss med tryckta firmanamn eftersom reklamtryck varit stort hos EKA. Den finns i profilerad plast enligt DePauls bild samt i bubinga. Träsidorna har jag sett med både stora och mindre skruvskallar. Det finns Kolstål och rostfritt. Har även sett kustomiserade sidor varav renhorn stuckit ut som vackert.

Bosse
 
Inom Försvarsmakten finns det en överhängande risk att utveckla en kniv fetish och precis som alla andra innehar man följande:

1. Fällkniven S1
2. Ett Gerber verktyg
3. Ett Leatherman verktyg
4. 1st Mora kniv

Men skulle valet falla på en enda kniv att ta med sig ut så skulle nog det falla på Morakniven. Så fulländad, så bra oavsett om du passar ett djur, ska göra upp en eld, bygga ett skärmskydd etc.

Mora is da shit faktiskt. Det andra mest för syns. Och vad använder man egentligen på ett multi tool? Kniven ibland och tången....
 
Hur många variabla utreende känner du till på Eka Swede 60? Själv har jag två.
Det bör ju finnas en del varianter.

Dessa har jag sett:

1. Svart plasthandtag och kolstålsblad
2. " och rostfritt blad
3. Bubingahandtag och kolstålsblad
4. " och rostfritt blad
5. Neongrönt plasthandtag och kolstålsblad
6. " och rostfritt blad
7. Vitt plasthandtag och kolstålsblad
8. " och rostfritt blad
9. Orange plasthandtag och kolstålsblad
10. " och rostfritt blad
11. Rött plasthandtag och kolstålsblad
12. " och rostfritt blad
13. Jakarandahandtag och kolstålsblad
14. " och rostfritt blad
15. Valnötshandtag och kolstålsblad
16. " och rostfritt blad
17. Grönt plasthandtag och kolstålsblad
18. " och rostfritt blad

Om jag inte minns helt fel så har det dessutom funnits en begränsad upplaga med ett blått handtag, typ EKA Swede 38. Har dock aldrig sett en sådan.

~Paul~
 
Inom Försvarsmakten finns det en överhängande risk att utveckla en kniv fetish och precis som alla andra innehar man följande:

1. Fällkniven S1
2. Ett Gerber verktyg
3. Ett Leatherman verktyg
4. 1st Mora kniv

Men skulle valet falla på en enda kniv att ta med sig ut så skulle nog det falla på Morakniven. Så fulländad, så bra oavsett om du passar ett djur, ska göra upp en eld, bygga ett skärmskydd etc.

Mora is da shit faktiskt. Det andra mest för syns. Och vad använder man egentligen på ett multi tool? Kniven ibland och tången....
I sin klass är mororna förmodligen de mest prisvärda knivar på marknaden.

Jag har faktiskt slutat att bära på mig multiverktyg. Efter ett tag upptäckte jag nämligen att jag i stort sett aldrig använder dem. Undantagna är förstås SAK-knivar och en liten läderman Micra på nyckelknippan.

~Paul~
 
Jag har haft svårigheter vid vedklyvning med yxa med för kort skaft. Jag får ingen bra sving. Jag har en Fiskars 23 cm, 490g och ska köpa en men längre skaft. Har tittat på gränsfors vildmarksyxa (36 cm, 700g) och Wetterlings äventyrsyxa (33cm, 550g)
Vill inte ha en för sor och tung men den ska kunna klyva större ved

Instämmer här. Jag lånade Gränsfors lilla yxa en dag, men jag tycker inte den klarar mer än en kniv i samma viktklass. För smalt skaft för mig också. Men det är jättefin! Jag köpte mig sedan en Wetterlings Äventyrsyxa. Även denna tycker jag är för liten för vedbearbetning, och övriga uppgifter klarar en kniv i samma prisklass bättre (läs spänta ved), dvs ca 700g totalt (det är huvet som väger 550g). Okej, sen köpte jag mig en Wetterlings Stora Jaktyxan och då är vi uppe på ca 50 cm längd och en totalvikt på 1kg och man kan använda den ordentligt. Där tror jag att jag drar gränsen för en "yxa", och om jag ska ta med en ut.
Jag börjar mer och mer inse det för mig låga värdet i handyxor (har nu haft Estwing, Gränsfors och Wetterlings) och tycker att stor kniv med rejäl bladtjocklek är mer mångsidig och säkrare att jobba med. I kombination med en såg så är man "hemma".
Min yxteknik är dock inte den mest raffinerade.

/M
 
re

Håller med MAW. Tänker lite som du. :)

Lite OT här men tänkte att eftersom Paul är kock så visar jag vad jag gjorde idag. Har en gammal vedspis som sällan används mer än när strömmen gått på höstarna. Värmde upp den idag o knåda ihop ett par degar o grädadde bröd i den. Jääklar så gott det blev o vilken fin frasig yta. Mina tonårs ungar åt upp det blixtsnabbt hmm....

vedspis.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.