Vildmarksmässan

Blev oerhört besviken på mässan idag. Kändes mer som en rese/turismmässa. Väldigt lite utrustning. Förvisso några kajakutställare men de hade knappt några tillbehör. Spara en slant och avstå i morgon.
 
Blev oerhört besviken på mässan idag. Kändes mer som en rese/turismmässa. Väldigt lite utrustning. Förvisso några kajakutställare men de hade knappt några tillbehör. Spara en slant och avstå i morgon.

Oj är den så dålig? hade tänkt dra dit imorgon nämligen.vad fanns det för något där?
 
Håller med, den har dykt de senaste två åren. Talade med en kille i friluftsfrämjandets monter och han sa att den i stort sett är bojkottad av de namnkunniga tillverkarna av friluftsutrustning och deras representanter. Jag går fortfarande och endast för att Allt för Sjön gäller på samma biljett. Vildmarksmässan har nog blivit en rese-turistmässa med `knalleinslag´ ;(
 
Jag instämmer med övriga. Åkte dit idag ifrån örebro med förhoppningar om att få känna och klämma på bla hilleberg enan, nya haglöfs lim sovsäck med mera.

Blev oerhört besviken när det va en turistmässa, med korv och marknadsgodis. Det fanns mycket kajaker men som sagt nästan ingen friluftsutrustning. Efter flera timmar på mässan så åkte jag hem med en ny sked ifrån sea to summit. Som blev det enda som inhandlades

Bortkastade bensinpengar och bortkastade pengar på inträdet.

Förhoppningsvis så kommer nordic outdoor mässan i gbg att växa. Dock så läste jag att dom från och med i år ska slå ihop nordic outdoor med TUR mässan. Så det kanske ytterligare blir en turistmässa precis som vildmarksmässan.
 
Var där idag - inget att ha. Var typ bara "besök bergs kommun", "det här är Sveg", "underbara Härjedalen"... Kändes som en stor turistbyrå. Plus alla knallar som sålde rökt korv, tunnbröd och marmelad. Sen en massa no-name försäljning av softshell-jackor och fleecetröjor. Var väl Primus och blå band rations som man kände igen. Fanns inga av de stora märkena (Fjällräven, hilleberg, lundhags, haglöfs, tierra, norröna osv) eller återförsäljarna (naturkompaniet, playground, outnorth osv). Det behöver ju inte vara fel men visst går man dit för att titta, klämma, känna och ev köpa till mässpris. Gick runt där en knapp timme och vek sen av till båtmässan. Kommer inte åka dit igen om det inte blir mer friluftsliv och mindre knallemarkand.
 
Om man räknade var det nog flera utställare som sålde korv & sylt än vildmarksutrustning tyvärr. Sea to summit hade en liten monter där dom förutom sina vanliga packpåsar mm även visade liggunderlagen och sovsäckarna som jag tidigare inte sätt och primus hade en hylla hos 24 real som visade lite kök. Som ensam vandrande vattenkokare passade jag på att köpa ett Primus ETA LITE för 799 så med det kanske min resa till mässan gick +/- 0...

Men annars är det ingen ide att åka dit om man inte är intresserad av att samla broschyrer från researrangörer...
 
Fan vad tråkigt det låter nu när n i beskriver mässan, jag och grabbarna har taggat i veckor på att dra dit för att hitta prylar och känna och klämma på uppblåsbara kanoter typ palava och bra att ha saker inför årets inköp.Tur att man har fri entré iallafall så man slipper punga ut inträdet.
 
Håller med, den har dykt de senaste två åren. Talade med en kille i friluftsfrämjandets monter och han sa att den i stort sett är bojkottad av de namnkunniga tillverkarna av friluftsutrustning och deras representanter. Jag går fortfarande och endast för att Allt för Sjön gäller på samma biljett. Vildmarksmässan har nog blivit en rese-turistmässa med `knalleinslag´ ;(

Sa han nått om varför de tunga märkena bojkottar mässan?
 
Jag var till mässan i går (fredag)

Allt färre utställare och allt färre saker att klämma på och titta på. För att provligga Sea to Summits nya liggunderlag var det så lång kö att inte ides vänta.

Upplever i likhet med flera andra att det var en mer en turistmässa, besök Åland, besök Idre, besök Öland, besök Norge.

Men det finns en fördel med en dålig mässa och det är man inte gör av med så mycket pengar på prylar.

Nu hade jag fått ”hedersuppdraget” att ta med mig lite båttillbehörskataloger till en bekant som inte kunde åka till mässan då han redan åkt iväg till Sälen för att hasa på nederbörden mellan Sälen och Mora i morgon (söndag).

Per
 
Fan vad tråkigt det låter nu när n i beskriver mässan, jag och grabbarna har taggat i veckor på att dra dit för att hitta prylar och känna och klämma på uppblåsbara kanoter typ palava och bra att ha saker inför årets inköp.Tur att man har fri entré iallafall så man slipper punga ut inträdet.

Ja men Avanzas uppblåsbara packrafts och liknande kan ni klämma på. De finns där. Kajakavdelningen på mässan var det enda som var någorlunda ok men fanns inte mycket tillbehör.

Det enda jag köpte var en kaffe för 28:-

De kan lägga ner skiten.
 
Sa han nått om varför de tunga märkena bojkottar mässan?

Jag gissar att det beror på att de redan är kända, så de vill inte lägga resurser på att vara där.
Jag har gått på Vildmarksmässan i ca. 15 års tid och det blir sämre för varje år. Tidigare var det 4 dagar istäälet för 3. Inte ens Outnorth var där iår. Det fanns dock en del friluftslivsrelaterat även på Båtmässan.
För bara några år sedan fanns det på mässan Hillebergstält och Bergansryggsäckar, t. ex.
 
Första gången jag var där uppe. Som föregående talare så var kajakavdelningarna ok, men inte så mycket i övrigt tyvärr. Några trevliga föreläsningar och möten med folk man har haft kontakt med länge men inte mycket annat tyvärr.

Saknar Get Out´s (numera outnorth) gamla mässor Fair Enough osv. som hade en själ och var mysiga och intressanta att besöka.

Det var bättre förr!

:D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.