Nu bygger vi om...

En sak kom jag på nu!

En tanke slog mig nyss när jag läste i tråden "Lätt rygga +65" i Alpin /Big wall-forumet...Det skulle vara bra om man kunde spara fil på sin profilsida som tex excel-fil eller word-fil eftersom många brukar skriva ner vikter och ha egen packningslista. Det vore kul om man kunde få lägga in sina filer så att folk som blir nyfikna kan ladda ner själva och jämföra. Många är ju nyfikna på hur folk packar och vilka vikter...

En tanke bara...
 
Ge poäng till de som svarar

Har sett ett forum på nätet där den som skrev ursprungsinlägget kan poängbedömma svaren. De som skrivit svaren får då dessa poäng. Man får sedan vissa symboler/titlar efter hur många poäng man samlat.

Ett sådan system (endast positiva poäng ges) skulle kunna ytterligare bidra till en trevlig stämning i forumen. Men känner mig lite osäker på om det skulle fungerar i praktiken.
 
stänga trådar, sammanfattning

En annan idé vore att den som startade en tråd på något sätt skulle ses som ägaren till tråden och hade möjlighet att stänga en tråd. När trådarna blir långa vore det också bra om man kunde (t.ex. i samband med att tråden stängs) skriva en sammafattning.
 
Forum för elektriska prylar ( exklusive GPS, cykeldator och kameror)

Många elektriska saker har inget naturligt forum.

Pannlampor, ficklampor, lavinsändare, pulsmätare, höjdmätare (barometer), vindmätare, skotork, vågar, radio, batterier och batteriladdare och vad det nu finns som behöver elektricitet och inte räknas som GPS (navigering), kamera (fototeknik),cykellyse och cykeldator.

Per Brune
 
Varför inte göra recensionsbanken till en del av forumet där man kan skriva en recension av objektet samt lägga in bilder på objektet och i vissa fall även detaljbilder. Detta ger även möjlighet att ställa frågor till användaren vad han tycker om produkten hur mycket han har använt det och hur han har använt det. Recensionsbanken innehåller idag ofta recensioner med en mening som typ

- Den är jättebra/skitkass
- Har aldrig handlat där men de har en snygg site
- Har precis köpt den och den kommer bli kanon att ha på min fjällvandring.

En sak behöver prövas under en längre tid för att bedömas om den är värt priset eller inte. Idag hittar man oftas sådana saker i forumet där folk berättar om saker de har som funkar bra/dåligt och det står sällan om dessa saker i recesnionsbanken.


Något som jag saknar är att kunna prenumenera på en tråd som jag kasnke inte har något att säga i men gärna vill följa.


Mer smileys som gör att tonen inte kanske blir så hård som den är menad ;-)
 

avslutad210712

Gäst
Recensioner

Något jag funderar över när det gäller recensionerna är att om man är intresserad av tex ett Hilleberg Staika så klickar man sig fram via recensioner->utrustning->tält->hilleberg staika och får då fram en recension. Om jag i stället använder mig av sökfunktionen för recensioner får jag fram många fler om just staika. Hur många andra saker har en massa "dolda" recensioner och skall det verkligen vara så.....
 
Kartfunktioner

Det har hänt mycket på kartfronten de senaste åren.

Titta t.ex. på http://www.funbeat.se, där finns det flera roliga funktioner som Utsidan med fördel kan snegla på. Speciellt kartfunktionen där man enkelt kan lägga in olika turer och se hur långa de är, är suverän.

Dagens karta på Utsidan använder jag knappast, den känns långsam och plottrig.

P
 
Behåll ett rent och funktionellt forum

Jag återkommer alltid reflektionen att Utsidans forum har en av de absolut bästa layouten när det gäller att läsa i trådarna.

Det är verkligen inläggen som är i fokus, och inte en massa fjantig meta-data som fullkomligt skymmer en levande diskussion.

Behåll det gärna så - gör det gärna ännu mer rent! En liten, liten diskret och samlad ruta med metadata (författare, datum, profillänkar, svarsmöjligheter) och låt själva inlägget vara i absolut centrum.

Det får gärna finnas en liten frimärksbild på medlemmen i inlägget, men det måste faktiskt inte stå hur länge man har varit medlem, var man bor, skostorlek och hans mostrar som det gör i 90 % av alla forum.

Fall inte i "för-att-det-går-fällan" som så många utvecklare dyker ner i med huvet före.

Lean is mean.
 
Ladda upp GPX (och andra) filer

Det skulle vara bra att kunna ladda upp olika filer pss som man kan ha foton. främst gpx-filer som också kan integreras med en kartfunktion.

ibland vill man också lägga upp småfiler som xls-ark etc för att dela med sig av. max 100k per fil el ngt liknande få gärna finnas som gräns

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.