Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mitt senaste knivköp, den nya modellen av Casströms No: 10. Har bara känt på den än så länge, handtaget är en klar förbättring mot den gamla modellen. Enda minus, slidan har ingen dangler men det är en småsak. En bra kniv för ett bra pris.
 

Bilagor

  • 11855136543_49796c1631.jpg
    11855136543_49796c1631.jpg
    114.2 KB · Visningar: 865
Mitt senaste knivköp, den nya modellen av Casströms No: 10. Har bara känt på den än så länge, handtaget är en klar förbättring mot den gamla modellen. Enda minus, slidan har ingen dangler men det är en småsak. En bra kniv för ett bra pris.
Oj, det var en rejäl skillnad mot den första utgåvan! Ser klart intressant ut. Hm, habegäret är väckt...

~Paul~
 
Kul med nya svenska knivproduktioner! Är lite skeptiskt till fingerurtag i grepp, men annars ser den inte dum ut! Hur är den lilla "puckeln" på ryggen, skön i handen?
Föll själv för något nytt amerikanskt idag och köpte mig denna. Bravo 1 "LT", tunnare blad på 4 mm. Lättare, 180 gram. Mer användbar än originalet gissar jag. Just denna har är en "Hunter", dvs med drop point.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    62.4 KB · Visningar: 861
Kul med nya svenska knivproduktioner! Är lite skeptiskt till fingerurtag i grepp, men annars ser den inte dum ut! Hur är den lilla "puckeln" på ryggen, skön i handen?
Föll själv för något nytt amerikanskt idag och köpte mig denna. Bravo 1 "LT", tunnare blad på 4 mm. Lättare, 180 gram. Mer användbar än originalet gissar jag. Just denna har är en "Hunter", dvs med drop point.

Kul! Dom ska vara riktigt bra dom där. Hade faktiskt en LT Hunter i varukorgen häromdagen men ångrade mig i sista sekund då jag insåg att jag redan har tillräckligt med knivar av den typen. :) Det blev istället en beställning med 3 st GEC fällisar istället. Ja, man är nog helt bortom räddning är jag rädd... ;)
 
Mitt första inlägg här på Utsidan och då kliver jag rakt in och avbryter lite i er diskussion med följande fråga:

Jag tänkte börja "frilufta" mera och köpte en kniv över nätet som verkar rätt gedigen, en "Fällkniven S1". Någon som har erfarenheter av denna kniv som är betydligt större än min "normalstora" LightMyFire-Morakniv, risk att den blir för klumpig?
 
Mitt första inlägg här på Utsidan och då kliver jag rakt in och avbryter lite i er diskussion med följande fråga:

Jag tänkte börja "frilufta" mera och köpte en kniv över nätet som verkar rätt gedigen, en "Fällkniven S1". Någon som har erfarenheter av denna kniv som är betydligt större än min "normalstora" LightMyFire-Morakniv, risk att den blir för klumpig?

Som enda kniv och allround hade jag inte tvekat. Förutsatt att du är en som vill kunna spänta lite ved och småhugga. Ska du bara skära och tälja så är den för stor. Men det finns folk här som har och använder kniven, som alltså vet bättre än jag...Välkommen!
 
Hej Martin!
Oavsett vad man kan tycka om S1:an så är det en kniv du svårligen sliter ut. Måste tyvärr säga att av alla mina FK så är S1:an den kniv jag gillar minst. I mitt tycke så är den varken eller medan andra tycker den är både och. En av dom saker jag inte gillar är att skaftet är så pass smalt. Nu har jag en förkärlek till lite större knivar och gillar A1:an betydligt mer då den fyller mina behov bättre men i vilket fall så hoppas jag att den blir perfekt för dig.

Fredrik
 
Paul knife

Nu åker den ner i fickan! Minns inte riktigt historien längre men den här är väl från början av 80-talet? Gjorts en massa olika serier och varianter, detta är en av de första. Mycket fina gulnade micarta scales :)
 

Bilagor

  • paulknife.jpg
    paulknife.jpg
    31.8 KB · Visningar: 730
Nu åker den ner i fickan! Minns inte riktigt historien längre men den här är väl från början av 80-talet? Gjorts en massa olika serier och varianter, detta är en av de första. Mycket fina gulnade micarta scales :)
Skall du verkligen använda den? Det finns ju moderna versioner som gör jobbet lika väl utan att man för den delen förstör en klassiker.

Du har modellen 2-P från sena 70-talet. Med tanke på greppet så är den nog från 1977.

Jag har också två stycken, dock tillverkade 1996 i en begränsad upplaga av Peterson Precision Engineering och promotade och sålda genom Gerber. Den ena är "First Production Run", den andra stämplad 1 of 23000. Jag gissar dock att det inte handlar om nr 1 i hela serien, utan att alla knivar, till och med de sista hade samma märkning.

Båda mina har svarta kolfiber/Delrinskollor.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.