Gissa position

Javisst. Bilden är tagen där Rapaälven delar sig - den södra tarmen. Den södra sidan är helt annorlunda än den norra.Bollen är din Tore.
 

Bilagor

  • Utsidam010.jpg
    Utsidam010.jpg
    64.9 KB · Visningar: 383
Här kommer en ny gåta. Vad heter berget och vad heter sjön i förgrunden?
 

Bilagor

  • IMG_0243 - kopia.jpg
    IMG_0243 - kopia.jpg
    52.3 KB · Visningar: 377
En första ledtråd. Jag skrev "Var är detta?". Jag skulle kunna ha skrivit "Vad är detta?". Om ni tittar noga på bilden så skymtar en upp och nedvänd båt. Här fanns för många år sedan en roddled.
 

Bilagor

  • UtsidanBW-02.jpg
    UtsidanBW-02.jpg
    45.6 KB · Visningar: 332
Vattnet ni ser utgör en gräns mellan två nationalparker. På andra sidan finns en plats som förr hade stor betydelse för samerna.
 
Jag har tagit fram min gamla Sarekkarta från ca 1970. Där finns flera roddleder och dina bilder skulle kunna passa in vid Niento. I så fall skulle kullen på andra sidan vara Nientoålke, 1008 m hög.
 
Gamla bilder och filmer är ju så spännande! Tack! Vore intressant få veta när dina foton togs och om du själv kom över vattnet på detta sätt.

Jag blir off-line några dagar så jag hoppas någon har en bild i beredskap.
 
Gamla bilder och filmer är ju så spännande! Tack! Vore intressant få veta när dina foton togs och om du själv kom över vattnet på detta sätt.

Jag blir off-line några dagar så jag hoppas någon har en bild i beredskap.

Året var 1977 då vi gick en månad i Sarek. Roddleden använde vi oss av tre gånger men den fick inte vara kvar länge. Överfarten var stenig och samernas båtar användes av alltför oförsiktiga turister så de höll på att slås sönder redan när vi använde dem. Annars var det ett perfekt ställe för att komma över till södra sidan av sjöarna – en underbart plats. Redan Axel Hamberg efterlyste båtar i Vuojnesluobbala och Liehtjitjávvre. Även STF hade planer på att sätta ut båtar men av allt detta blev intet.
 

Bilagor

  • Magnesit.jpg
    Magnesit.jpg
    77.7 KB · Visningar: 272
Året var 1977 då vi gick en månad i Sarek. Roddleden använde vi oss av tre gånger men den fick inte vara kvar länge. Överfarten var stenig och samernas båtar användes av alltför oförsiktiga turister så de höll på att slås sönder redan när vi använde dem. Annars var det ett perfekt ställe för att komma över till södra sidan av sjöarna – en underbart plats. Redan Axel Hamberg efterlyste båtar i Vuojnesluobbala och Liehtjitjávvre. Även STF hade planer på att sätta ut båtar men av allt detta blev intet.

Bilden som jag visade i min kommentar till Per är ingen ny "gissabild", bara ett exempel på vad som finns att se på södra sidan. Så som Per skriver är det öppet för någon annan att lägga upp en ny bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.