Ekologiskt tankeperspektiv + Marknadsekonomi = ?

inget nytt

Att tv 4 tagit över rollen som sveriges kommunistkanal efter att svt blivit mer rumsrent är knappast en nyhet.

För övrigt så finns inga direkta samband mellan marknadsekonmi och miljö, det beror till 100% av vilka som tar besluten.

Det som gäller är marknadsekonomi= högre bnp = fler produkter och således påverkan

Samt marknadsekonomi= renare produkter, en trabant är ex farligare än en effektiv disel elbil el liknande.

Det som är det väsentliga är vem som tar beslut alltså vad som beslutas i enskilda frågor och inte om man har grundläggande marknadsekonomisk filosofi eller ej.

Så slutsatsen borde alltså bli ekologiskt tankeperspektiv + marknadsekonomi = positivt eftersom tankeperspektivet har en sund hållnig.

Tack marknadsekonomi för att du gett oss ekologiskt odlade produkter där marknaden, (konsumenter), har tagit beslutet att acceptera ett högre pris för en renare produkt, Tack!

Mikael

mikael
 
Ja, men det påverkar inte mig särskilt mycket! jag menar att det är sådär! Det är skit samma för mig för jag har alltid levt asketiskt.

Enda omoderna bilen jag gillat var en Wartburg, den hade sin charm.

Varför köra omkring i en traktor (Volvo) eller varför vara en motbjudande ELLER överdrivet verklighetsfrånvänd "trucker" (köra lastbil eller beställa lastbil)?? Frågar bara...

Jag har hållit på Kokoomus sedan slutet av -80 -talet.

Vad jag kör? Moped som på riktigt är avständ, samt Toyota Celica från mitten av -80 -talet. Vem som är imponerad? - alla mina vänner. Min budget? Runt 30000 kronor har gått till fordonen hittills, varav nästan 3/5 till moppen, enbart. Bränsleförbrukning? Toyotan drar 0.63 liter bensin per mil tack vare att den är strömlinjeformad och inte väger som ett hus. Moppen drar ~0.25 liter per mil - vilket är hyggligt med tanke på 2-takt.

Elektricitet och värme som jag förbrukar? Totalt, inklusive bil och tåg som jag sitter i och pendlar, runt 1000 kWh per år just nu! Budget? Runt 10000 kronor per år.

Jag är Sverigemästare helt enkelt, eller?

För övrigt så finns inga direkta samband mellan marknadsekonmi och miljö, det beror till 100% av vilka som tar besluten.
 
Jag är nog snäppet bättre

Bor nämligen pga jobbet i husbil, tack vare det så minskas det totala bilkörandet eftersom den som skule varit tvungen att anta jobben skulle varit tvungen att köra väldigt mycket bil.

Annars: elektricitet, använder i princip , (jämfört normalhushåll) ingenting, kör lite bil i princip bara i jobbet, använder min cykel, (inte moped), mycket.

Har bara värmen på när det är kallare än 10 grader i bilen, gillar helt enklet när det är lite kyligt, hellre 14 grader än 24. så värmeförbruknigen blir relativt väldigt låg.

Mikael
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.