Ljusfenomen i Basstávagge

MAJJEN; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Eftersom du verkar ha bias åt UFO-hållet får du dessutom inte framlägga den teorin innan du har BEVISAT att de andra inte kan vara förklaringen.
Vem är "du"? Jag?
undrar HåkanF
De var väl jag som började. Näpp, UFO-tiden ligger långt tillbaka. Jag facinerades dock av att plötsligt se något som väldigt mycket liknade dessa möten jag läst om i min ungdom. Det var helt klart ett ljusfenomen. Vad Håkan sett har jag ingen aning om.

Under århundraden har sjömänens prat om monstervågor betraktas för sjömansgarn och nu år 2000 har vetenskapen lyckats bevisa dess existens.

Att det fortarande finns gåtor i naturen tvivar väl ingen på. Men som Roland säger, ska vi alltid söka svaren eller räcker det med att ha sett "såpbubblor" över en fjälltop i sarek.
 
MAJJEN; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Eftersom du verkar ha bias åt UFO-hållet får du dessutom inte framlägga den teorin innan du har BEVISAT att de andra inte kan vara förklaringen.
Vem är "du"? Jag?
undrar HåkanF

Sorry - lite oklart av mig!
Det var ju Magnus som tog upp Ufo-grejen, inte du.

Men mitt svar var mest en generell tumregel när man upplever mystiska saker.
Man vill ju liksom inte stå med byxorna nere när det visar sig att det man trodde var Jungfru Maria faktiskt bara var farfars moster! :)

Skämt och kverulans åsido tycker jag att man både kan njuta av en ovanlig upplevelse OCH försöka hitta en verklighetsförankrad förklaring. Det finns inget motsatsförhållande!

Mänsklighetens drivkraft att försöka förklara saker är ju en del av det som gör oss mänskliga.
 
MW; sa:
Under århundraden har sjömänens prat om monstervågor betraktas för sjömansgarn och nu år 2000 har vetenskapen lyckats bevisa dess existens.

Som Carl Bildt skulle säga: "Njaah".
Monstervågornas existens har ju varit "bevisade" i många hundra år. Det finns ju massvis med nedtecknade fall - det är ju knappast så att det går att betvivla en flodvågs existens när hela kuststäder ödeläggs.

Däremot har man (tyvärr :)) inte kunnat bevisa några fall av utomjordiska farkoster.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Som Carl Bildt skulle säga: "Njaah".
Monstervågornas existens har ju varit "bevisade" i många hundra år. Det finns ju massvis med nedtecknade fall - det är ju knappast så att det går att betvivla en flodvågs existens när hela kuststäder ödeläggs.
"Njaah" , jag menade snarare dessa vågor
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_wave_(oceanography) ;) Bevisade 1995

Fast jag är som Håken egentligen mera intresserad att veta vad andra kan ha sett.
[Ändrat av MW 2007-05-14 kl 16:27]
 
Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö) ../
att man både kan njuta av en ovanlig upplevelse OCH försöka hitta en verklighetsförankrad förklaring. Det finns inget motsatsförhållande!/...
Eventuellt inte, om man först av allt kan förklara verkligheten? Det är många gånger vi missar att just uppleva eftersom vi är så inneslutna i vår verklighet att vi inte kan eller acceptera något utanför den uppfattningen ...
 
Svar på såpbubblan!

Takar, jag använder den gamla stavningen nu, har en hög topp. Det brukar snöa där även på sommaren. Den var snöklädd när du såg fenomenet. Hård vind är mycket vanligt på Takars topp, och tillsammans med snö där, ger det reflexer i och med att lössnön drar iväg i vindriktningen. Jag antar att det var västlig vind, i och med att ni hade fint väder och varmt i ingången till Pastavagge.

Reflexerna i snöflingorna kan ha gett upphov till små regnbågar. Dessa små regnbågar kallas "interferens i små skikt" eller vanligare "Newtonringar". Samma som i vanliga såpbubblor.

Vänligen

Johnny Kallok
 
Passa er!

Herr Kallok är en av dom!

Vad tror ni själv om en som varit medlem i sju (7) år och har ett (1) inlägg?

/chinerunner
 
Detta är en fråga för IOGT-NTO...

MW; sa:
Flygande kor finns det emellanåt i alpregionen. Över sarek knappast.

Att kor inte skulle finnas i Sarek är ju också en myt... Renkor även sk. vajjor... Och vist kan de flyga! Det är ju givetvis renkor som gruppen Norrlåtar syftar på. Däremot så är det en ko på skivans omslag vilket måste tyda på att konstnären är en sk. Stockholmare (även kallad 99:a de de inte kan vara riktigt 100).

Men de flygande korna i Sarek har aldrig regnbågar runtomkring sig då de är ute och flyger! Därför finns endast två alternativ kvar. Det ena är Kalloks Newtonringar som låter som en vetenskapligt riktig förklaring. Den andra förklaringen kräver blodprov... Vad har ni ätit respektive rökt? Vita piller är förvisso lättare än att släpa med en liten flaska wiskey MEN då uppstår oxå fenomen som detta. Av den anledningen så bör man nog rekommendera en liten wiskey på kvällen istället för de små pillrena. Kanske har detta med lättviktsvandra gått lite väl långt?

Vänligen
/ Matti i Jokkmokk
 
Som varandes medlem av IOGT-NTO Jokkmokk (Morgon mellan fjällen) informerar jag om att logen inte tar ställning i frågor rörande andra galaxer.

/chinerunner
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.