Energislöseri

Har man en någotsånär tät låda kan man lätt drar ner en 5 grader medan man är borta, nattetid gäller detsamma. Tjockt täcke är vida billigare än dyr energiräkning.
Ett bra sätt att sluta slösa energi är givetvis att avstå från kläder mm som åkt runt 1/2 jorden.
Cykla och samåka till arbete etc.
Det finns gamla enkla filosofier i det här med fordon a la CV2 och modernare efterföljare. Men dessa saknar helt statusdelen......
Där vi skulle kunna spara utan att skära ner för mycket är givetvis på gemensamma utrymmen, butiker, bibliotek etc...
 
Apropå, att ha lägre inomhustemperatur.

Min värmepump är trasig, och särskilt när det var neråt -15 ute räckte inte kakelugnarna och den relativt lilla elpatronen riktigt till.

Jag har haft mellan 12 och 16 grader i en period nu, och kan ju bara konstatera att man drar på sig en extra tröja, tar en kopp varmt kaffe om det blir för ruggigt och rätt som det är har man vant sig.

14 grader vore inte en orealistisk inomhustemperatur vintertid för friska människor.
 
Stadan; sa:
...
I sammanhanget blir detta mycket obskyrt islamofobiskt - i sammanhang med dina övriga fascistiska inlägg blir det oerhört obehagligt.

Stadan, för att slippa bli kallad brun eller fascist får du här några länkar utan kommentar. Önskar dig trevlig läsning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eurabia
http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=21955
http://www.city-journal.org/html/17_1_urbanities-steyn.html
http://www.signandsight.com/features/597.html
http://www.brusselsjournal.com/node/1195

Nu åter till trådens ämne ...
 
Mezzner; sa:
Apropå, att ha lägre inomhustemperatur.

Min värmepump är trasig, och särskilt när det var neråt -15 ute räckte inte kakelugnarna och den relativt lilla elpatronen riktigt till.

Jag har haft mellan 12 och 16 grader i en period nu, och kan ju bara konstatera att man drar på sig en extra tröja, tar en kopp varmt kaffe om det blir för ruggigt och rätt som det är har man vant sig.

14 grader vore inte en orealistisk inomhustemperatur vintertid för friska människor.

Nej, precis som jag sa tidigare. En negativ spiral. Saker(värmepumpar och kraftverk)går sönder och blir stående om de inte underhålls och lagas.

Vi kan nog (och får) vänja oss vid allt kärvare tider om politikerna fattar felaktiga beslut. Inte orealistiskt alls.
 
Zeeke; sa:
Frågan är vad du skall med värmen till när du sover?

Visst behöver man inte värmen när man sover, väldigt många har nattsäkning av temperaturen. Problemet är att det tar tid att få upp temperaturen.

När jag går och lägger mig har har normalt temperatur. Om jag bara slår av värmen helt så sparar jag visserligen en del energi, men när jag sen slår på värmen igen för att värma upp på morgonen så kommer jag att "ta igen" det jag sparade under natten. Problemet är också att det tar kanske 2-3 timmar att få upp temperaturen så det blir inte så värst många timmar som värmen är avslagen.

Generellt brukar man väl säga att det går år mindre energi att hålla jämn temperatur än att hålla på och värma upp och låta svalna?
 
nermander; sa:
Generellt brukar man väl säga att det går år mindre energi att hålla jämn temperatur än att hålla på och värma upp och låta svalna?
Nattsänkning av temperaturen är nog inte lönsamt om man har vattenburen värme. Däremot kanske det lönar sig om man har direktverkande el?

[Ändrat av Anders M 2007-02-16 kl 09:53]
 
En nattsänkning sparar alltid energi. Även om man naturligtvis måste börja höja tempen i tid.

I någon mån motsvaras ju det av den tröghet som finns när man sänker värmen.
 
Anders M; sa:
nermander; sa:
Generellt brukar man väl säga att det går år mindre energi att hålla jämn temperatur än att hålla på och värma upp och låta svalna?
Nattsänkning av temperaturen är nog inte lönsamt om man har vattenburen värme. Däremot kanske det lönar sig om man har direktverkande el?

[Ändrat av Anders M 2007-02-16 kl 09:53]

Nu får du allt förklara dig. Ditt resonemang haltar betänkligt!
 
nermander; sa:
Zeeke; sa:
Generellt brukar man väl säga att det går år mindre energi att hålla jämn temperatur än att hålla på och värma upp och låta svalna?
Tja, det kan stämma när det gäller stora hus typ industri, flerbostad, kontor mm. Men jag är inte säker på att det stämmer i relativt små hus som en villa eller stuga. De flesta av oss (er) går till jobbet efter att ha ätit frukost. Då kan man ha värmen utan sänkning men lite lågt i köket. Sedan kan man öka på värmen när man kommer hem. Själv har jag märkt, att lite beroende på, så sätter jag inte på värmen i storstugan där jag oftast sitter vid datorn på dagen. Först framåt skymningen startar jag upp den. Detta hänger ju lite på vädret på sätt och vis. Är det runt nollgardigt och fuktigt fryser man mer och då sätter jag på värmen tidigare. Det allra bästa kanske är de nya hustyperna man bygger. Med isolering bra nog att värma upp bostaden med en cigarettändare.
 
Zeeke; sa:
Tja, det kan stämma när det gäller stora hus typ industri, flerbostad, kontor mm. Men jag är inte säker på att det stämmer i relativt små hus som en villa eller stuga. De flesta av oss (er) går till jobbet efter att ha ätit frukost. Då kan man ha värmen utan sänkning men lite lågt i köket.

Vår panna har två olika sänkningar (de är dock för oflexibla för att vara användbara).

Den ena sänker temperaturen i 7 timmar 7 dagar i veckan, den är uppenbarligen tänkt som nattsänkning.
Den andra sänker temperaturen i 5 timmar 5 dagar i veckan, den är uppenbarligen tänkt som dagsänkning vardagar.

Problemet med dem är att det bara är en vippströmställare, man slår om den när man vill att sänkningen i fråga skall börja och sen repeterar den med avsett intervall. Men får man strömavbrott så tappar pannan tiden och påbörjar bägge sänkningarna samtidigt när strömmen kommer åter... Hade de varit kopplade till en riktig klocka hade det varit trevligt. Tyvärr måste jag byta hela pannan för att kunna byta reglercentral, och dessutom fungerar sänkningen dåligt för mig eftersom jag har termostater på radiatorerna, säkningen sänker ju bara framledningstemperaturen.

(Vi har vattenburen elvärme alltså.)

Men mina föräldrar har en vettigare reglercentral till sin panna, den har veckotimer i alla fall så man kan ha olika sänkningar olika tider olika veckodagar och hela köret.
 
Jag har ingen erfarenhet av direktverkande el, så jag ska nog inte uttala mig om det. Jag har ägt två hus med elpanna och utegivare. Jag experimenterade med nattsänkning, men det är extremt svårt att få till temperaturen som man vill ha den. Borde inte dagsänkning av temperaturen vara bra under arbetsdagarna? Det räcker ju med komforttemperatur på morgonen och eftermiddag/kväll under arbetsveckan. Finns sådana reglersystem? Någon som har tips?

Edit: Ska kolla på byggahus.se angående detta. Bra forum för sådana diskussioner. Där finns många som vill spara energi. Eventuellt blir det en ny tråd där.


[Ändrat av Anders M 2007-02-16 kl 13:28]
 
Som sagt var, dagsänkning finns.

Problemet (med både nattsänkning och dagsänkning) är att i system där man har rumstermostater så är det svårt att få till eftersom värmen i ett rum bara indirekt beror på framledningstemperaturen.

Det finns system där man sätter ett effektmotstånd under rumstermostaten (och på så vis ger den en högre temperatur än resten av rummet, vilket gör att den sänker rumstemperaturen). Men såna system fungerar rätt dåligt vad jag förstått.

Med direktverkande el är det lättare, där är ju termostaterna på radiatorerna redan elektriska och det är inte så svårt att styra dem med en extern signal. Men för vattenburen värme är det tyvärr inte lika lätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.