Energislöseri

I Naturskyddsföreningens senaste nummer av Sveriges Natur som har tema om el så står det:

"Koldioxidutsläppen från utvinningen och vidareförädlingen av uranbränslet är också omfattande och, enligt Greenpeace i nivå med utsläppen från naturgasdrivna kraftverk."

Det var därför som jag skrev att det beror lite på hur man räknar...vissa menar till och med att kärnkraft inte ger något nettotillskott av energi. Detta om man räknar på energibehovet för att bryta och anrika uran, driva anläggningen och framförallt slutförvara avfallet i flera hundra tusen år.
 
Bäckström; sa:
... Detta om man räknar på energibehovet för att bryta och anrika uran, driva anläggningen och framförallt slutförvara avfallet i flera hundra tusen år.

Japp. Säkert väldigt energikrävande att slutförvara kärnkraftsavfall. För förrådet måste ju vara uppvärmt och belysningen tänd ;-)
 
Lågenergilampor

Jag är förvånad att ingen har nämnt lågenergilampor? Det sparar man både el och pengar på. Att vanliga glödlampor är bättre för att de värmer huset är en myt, det är en väldigt ineffektiv uppvärmning som drar mer energi än vad den ger ut. Det är bättre att värma sin bostad på andra sätt än genom att ha glödlampor.

200 kronor per lågenergilampa sparar man jämfört med att använda glödlampor. Det läste jag på Konsumentverkets hemsida för ett tag sedan, men de verkar ha tagit bort den sidan nu.

Sedan håller jag helt klart med om att det är totalt onödigt att ha nattlampor tända. Ibland har vi en lampa tänd i köket på natten, mest för att hitta till toaletten nu när det är mörkt ute. Men att ha hela hemmet upplyst även på natten är ju vansinne.
 
Anders M; sa:
lapetter; sa:
Man kan ju börja själv.
Låter bra. Är du med så kör vi?
Har redan startat. Ställde bilen och köpte cykel för ett år sedan. Släcker ljus när jag inte är i rummet. Använder ficklampa när jag pissar om natten och stänger värmen när jag lägger mig. Just nu 14 grader, men stigande, i rummet där jag sitter. Fryser om fötterna, men va f... nå´tt får man väl offra :)
 
Bäckström; sa:
I Naturskyddsföreningens senaste nummer av Sveriges Natur som har tema om el så står det:

"Koldioxidutsläppen från utvinningen och vidareförädlingen av uranbränslet är också omfattande och, enligt Greenpeace i nivå med utsläppen från naturgasdrivna kraftverk."

Det var därför som jag skrev att det beror lite på hur man räknar...vissa menar till och med att kärnkraft inte ger något nettotillskott av energi. Detta om man räknar på energibehovet för att bryta och anrika uran, driva anläggningen och framförallt slutförvara avfallet i flera hundra tusen år.

För några år sen förekom en liknande artikel om att inget vindkraftverk lämnat någon nettoenergi och om man räknade in rivnings och årervinningskostnaderna var det en nettoförlust. Den här typen av räknenisseövningar förekommer i allt.
Inom överlevnad heter det blåbärsexemplet t ex. Trots att det bara finns blåbär under några veckor av året...
Som tur är slutar man inte äta blåbär för det....

Att SNF inte driver att kommunerna tar vara på mentangaserna vid avloppsanläggningarna är rätt märkligt men uppenbart saknas insikt....
 
Almgren; sa:
Per Crona; sa:
Problemet i Sverige är framförallt att vi fram till 1970 byggde hus som läcker som såll, är dåligt isolerade och helt enkelt vidriga ur ett miljö/energiperspektiv.

Japp, sen lärde vi oss att bygga täta hus som inte läcker och som istället skapade fins mögelproblem och som inte heller läckte ut eventueltl radon. Smart va?

Nja, där håller jag inte med. Radonfrågan har vi inte gått så djupt in på, bara berört ytligt. Kanske missade du att ett FTX-system håller en jämn luftfuktighet och en bra luftcirkulering utan att fukten stängs inne. Problem uppstår dock mycket riktigt om man tätar äldre hus som inte är byggda för det. Vips har allt möglat och rivning är det enda som återstår. Isolerar man med linfiberull transporterar dessa fibrer fukt på ett helt annat sätt än cellulosafibrer(binder) och glasfiberull(energikrävande tillverkning).

Luftkvalitén i ett "lågenergihus" med FTX-system är avsevärt mycket bättre än i ett konventionellt byggt hus.

Smart va?
 
mellpat; sa:
Bäckström; sa:
... Detta om man räknar på energibehovet för att bryta och anrika uran, driva anläggningen och framförallt slutförvara avfallet i flera hundra tusen år.

Japp. Säkert väldigt energikrävande att slutförvara kärnkraftsavfall. För förrådet måste ju vara uppvärmt och belysningen tänd ;-)

Hur många gånger tror du att man måste bygga om byggnaden (eller var man nu väljer att förvara det) under hela förvaringstiden, hur man än beter sig så kommer det att gå åt mycket energi i slutförvaringen.
 
Almgren; sa:
Sen kan man ju alltid fundera över varför vi under vinterhalvåret har depressioner i högre grad än på sommarhalvåret och varför ljusterapi anses som en bra behandlingsform. Kanske behöver vi mera artificiellt ljus på vintern än vad spanjorerna gör?
Det var precis därför jag skrev "mysbelysning" i denna tråd. Jag tror inte mysbelysning används vid ljusterapi.

Nu var det väl inte speciellt Spanien jag tänkte på när jag startade denna tråd, utan jag tänkte även på andra västeuropeiska länder. När det gäller Spanien så är min erfarenhet att de inte använder mysbelysing. På vintern har de antingen full belysning (dvs ljusterapi) eller kolsvart. I Sverige verkar vi inte gilla att ha ljusterapi hemma på samma sätt - i svenska hus är det ofta halvskumt i hela huset istället. Detta fenomen slås man av när man som svensk går på restaurang i Spanien. Full belysning! Som svensk känns det nästan obehagligt. Spanjorer i Sverige undrar istället varför vi inte vill se maten när vi äter.

Spanien har andra problem i husbygget än vad vi nordbor har. De traditionella husen har små fönster för att minska värmen på sommaren. Dessutom bommar de ofta igen fönstrena mitt på dagen på sommaren. Jag skulle tippa på att spanjorerna skulle behöva fortsätta den stilen även i nybyggda hus, för att spara på energi.

Som jag sa förut så tycker jag svenskar, spanjorer, och även andra, borde ändra på vissa beteenden.

[Ändrat av Anders M 2007-02-15 kl 09:27]
 
Bäckström; sa:
Hur många gånger tror du att man måste bygga om byggnaden (eller var man nu väljer att förvara det) under hela förvaringstiden, hur man än beter sig så kommer det att gå åt mycket energi i slutförvaringen.

Är det greenpeace eller naturskyddsföreningen som är källa till det påståendet? Eller någon annan?
 
Re: Lågenergilampor

^_^; sa:
Jag är förvånad att ingen har nämnt lågenergilampor? Det sparar man både el och pengar på. Att vanliga glödlampor är bättre för att de värmer huset är en myt, det är en väldigt ineffektiv uppvärmning som drar mer energi än vad den ger ut. Det är bättre att värma sin bostad på andra sätt än genom att ha glödlampor.

200 kronor per lågenergilampa sparar man jämfört med att använda glödlampor. Det läste jag på Konsumentverkets hemsida för ett tag sedan, men de verkar ha tagit bort den sidan nu.

Sedan håller jag helt klart med om att det är totalt onödigt att ha nattlampor tända. Ibland har vi en lampa tänd i köket på natten, mest för att hitta till toaletten nu när det är mörkt ute. Men att ha hela hemmet upplyst även på natten är ju vansinne.

Lågenergilampor är inget bra alternativ till vanliga glödlampor på vintern eftersom värmen som alstras i glödlampan även värmer upp huset. Ingen myt alltså. Och inte heller så svårt att förstå. Utomhus kan det vara motiverat. Om man nu ska ha belysning utomhus överhuvud taget.

Hur kan en glödlampa dra mer energi än den ger ut? Energin räknas lätt ut genom att multiplicera effekten (t.ex. 60 W) med tiden lampan är tänd. Denna energi omvandlas till ljus och värme. Principen om energins bevarande ska vi nog inte överge i brådrasket!
 
Zeeke; sa:
Har redan startat. Ställde bilen och köpte cykel för ett år sedan. Släcker ljus när jag inte är i rummet. Använder ficklampa när jag pissar om natten och stänger värmen när jag lägger mig. Just nu 14 grader, men stigande, i rummet där jag sitter. Fryser om fötterna, men va f... nå´tt får man väl offra :)
:) Du är extrem. Jag hänger inte med i din takt. Jag ska börja så smått så får vi se...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.