Inlines Vägar, träningstips

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-12-11, 20:17
ektorp ektorp är inte uppkopplad

stavar

har köpt ett par skike och undrar vad man ska ha för stavar vanliga längdskidstavar eller gångstavar ?? tacksam för råd
Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 21:28
på tunn is på tunn is är inte uppkopplad

Du ska bara använda längdskidsstavar. Kommer du åka på asfalt rekommenderar jag att du skaffar rullskidstrugor på stavarna. Eller, oavsett underlag så rekommenderar jag att du skaffar rullskidsspetsar.
Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 04:25
aronwidforss aronwidforss är inte uppkopplad

Nu känns det som att jag går utanför kategorierna lite väl ofta, men nu kom också jag på att jag har en stavfråga. Jag ska upp på vinterfjället senare, något jag aldrig gjort tidigare. Funkar mina vandringsstavar med extra breda såna där mojänger i botten eller bör jag hyra?

EDIT: Och med de extra breda mojängerna levererades något slags plastöverdrag till metallspetsarna. Är såna enbart till för säker förvaring eller ska man använda även dem i snö?

Senast redigerad av aronwidforss den 2014-12-12 klockan 04:40
Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 09:05
LightDan LightDan är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av aronwidforss Visa inlägg
Nu känns det som att jag går utanför kategorierna lite väl ofta, men nu kom också jag på att jag har en stavfråga. Jag ska upp på vinterfjället senare, något jag aldrig gjort tidigare. Funkar mina vandringsstavar med extra breda såna där mojänger i botten eller bör jag hyra?

EDIT: Och med de extra breda mojängerna levererades något slags plastöverdrag till metallspetsarna. Är såna enbart till för säker förvaring eller ska man använda även dem i snö?
Du ska inte använda plastöverdragen på snö, om de är till för mer än säkra transporter är osäkert, men det är i så fall om du behöver breda trugor på barmark. Är plastbitarna bara en rundad spets i änden är det endast för transport/förvaring.

De fungerar om de är tillräckligt långa för dina behov, och om de är av justerbar längd ska kvaliteten i skarvarna vara bra, det blir mer påfrestning på dem på vinterturer.

Ska man mest skida på platt mark bör stavarna nå upp ca till armhålorna för att fungera bäst tillsammans med skidor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:42.

Logga in