Segt med IE6

Tillbringat en del tid på Utsidan med IE5 och 5,5 utan några som helst problem, snabbt och effektivt, med ett antal olika PC:n.
Efter en uppgradering till IE6 på en maskin, blev den seg som sirap på Utsidan. Oaceptabelt långsamt.
Nåja, jag behöver ju inte använda den maskinen här.
/Björn

T.o.m Opasia laddar snabbare med IE6.
 
Samma här!

Jag har också märkt att vissa moment går segt (t.ex att backa tillbaka om man varit inne på medlemsalbumssidan), såg dock ej sambandet med IE6. Men nu när jag testat, så måste jag hålla med om att du har rätt, IE6 laddar betydligt långsammare än 5.5! Men det borde väl snarast vara en inställningsfråga, kan inte sätta fingret på vad dock...

Kan tillägga att jag kör 5.5 under Win2000 och 6 under XP, om de skulle kunna vara OS:et och inte browsern som är boven. Vilka OS kör du, Graip?
 

clindh

Forumvärd
Fler som sett detta? På vilken slags uppkoppling?

Ulrika på redaktionen kör IE6 på Win98 utan problem vad jag vet så det torde vara någon viss kombination av saker.

Vore intressant att veta om det går snabbare om ni stänger av menyerna (finns länk på förstasidan i tredje kolumnen).
 

clindh

Forumvärd
patost; sa:
Har du någon förklaring till varför just menyerna skulle vara ett problem med IE6?
/Nyfiken

Nej... de innehåller förvisso en massa avancerad DHTML men varför det skulle göra det segt på just IE5 vet jag inte. På Mac vet jag det finns en minnesläcka i IE5.5 då man gör mycket med Javascript/DHTML, men IE6 har jag inte hört något prestandarelaterat om.

Vi kör det kända menypaketet hiermenus och igår kväll uppgraderade jag till senaste versionen; ni med problem kan väl se om det gjorde någon skillnad.
 

clindh

Forumvärd
Jag har surfat runt lite på Google Groups och hittar en hel del frågor från andra som har märkt att IE6 är segare än IE5.5 på vissa sajter/datorer. Så ni verkar inte ensamma...

Någon har tyckte det hjälpte att rensa alla cookies, history och cachen. Någon fick bättre prestanda efter att ha slagit av något kallat "smart dithering" under Tools-Options-Internet Options-Advanded-Multimedia (men den finns redan i IE5.5 så det är tveksamt).

En annan sak som kan sega ner generellt är sk "spyware" som följer med diverse gratisprogram. Det finns rensprogram för att få bort sådana. Jag hittade 15 st på min burk :(

Jag letar vidare efter ledtrådar - det är inte alla burkar med IE6 som har detta problemet, som sagt går det tex finfint på Ullis Win98-PC.
 
clindh; sa:
Någon fick bättre prestanda efter att ha slagit av något kallat "smart dithering" under Tools-Options-Internet Options-Advanded-Multimedia (men den finns redan i IE5.5 så det är tveksamt).

En annan sak som kan sega ner generellt är sk "spyware" som följer med diverse gratisprogram. Det finns rensprogram för att få bort sådana. Jag hittade 15 st på min burk :(
"smart dithering" gjorde ingen skillnad.

Körde Add-aware, hittade ett spyware på XP-burken (står ej att det har stöd för XP, men det funkar) och 30(!) på 2000-burken. Tog bort dessa, men det ändrade inte prestandan märkbart.

Men som sagt, med menyerna avslagna så har jag inga direkta problem...

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.