Ljudlösa annonser, tack!

Förlåt om jag är tråkig, och jo, jag vet hur man stänger av ljudet på sin pc, men ändå: den där Jeep-annonsen med en svischande kniv gör mig irriterad och känns som miljöförstöring. Please: ljudlösa grejor!
 
Sen tycker jag faktiskt att valet av annonser på framsidan har varit lite underlig. Siten är avsedd för friluftsliv UTAN motorbestyckning, uttryckligen. Varför ska man då blaffa på just en motorbestyckad bil som är en av de allra värsta bensinslukarna? Är det något siten stödjer eller vill bli förknippade med?

// Jocke
 
Ja

... swishandet med kniven höll på att skrämma livet ur mig innan jag upptäckte vad det var... lite småjobbigt kan jag ju instämma i... och Jocke´s argument tycker jag ligger helt i linje med vad jag föreställt mig vara utsidans värderingar... men... money talks gissar jag...

Samtidigt så kör jag ju bil själv... inte helt lätt ur etik/moral perspektiv att komma med pekpinnar mao...

Jag skall nog ta och betala in en hundring till så jag slipper oljudet... hm, en baktanke?...och sen funtar jag ju på en blogg... som inte ingick i bronset... lite mer bilder kanske, har varit uppskattat i släkten...

Thomas
 

clindh

Forumvärd
Siten är avsedd för friluftsliv UTAN motorbestyckning, uttryckligen. Varför ska man då blaffa på just en motorbestyckad bil som är en av de allra värsta bensinslukarna? Är det något siten stödjer eller vill bli förknippade med?
I Utsidans policy (som jag ser vi missat att lägga ut på nya sajten) skriver vi att vi tar ställning för icke-motoriserat friluftsliv, men att vi inte har någon uttryckt åsikt mot motoriserade transporter till området där man vill bedriva friluftslivet - vare sig det är bil till klätterklippan, båt ut till dykområdet eller flygresor till andra länder.

Det ligger dock i allas ansvar att värna om natur och miljö, och det är inte så enkelt som att bara köpa sig en bensinsnål bil - speciellt om man sedan använder det som en ursäkt sedan för att använda den onödigt mycket sedan. Jag såg tex på TV en miljöchef i någon kommun säga något i stil med "jo jag tar bilen till jobbet, men den är ju så liten..."

Om någon användargrupp har nytta av en fyrhjulsdriven stryktålig bil så är det väl Utsidans läsare, som gärna ger sig ut på undermåliga vägar med fiskesjön, klätterklippan eller dylikt som mål. Men visst ... bäst är ändå ingen bil alls, och inga flygresor, båtutflykter, lägereldar etc. Att leva på jorden är en kompromiss mellan naturens väl och sitt eget liv - allt man gör har en påverkan, och bäst klarar sig jorden utan moderna människor. Så man måste göra sin egen avvägning, som tex att tillåta sig en något törstigare, större bil för de långa utflykterna till ställen som är svåra att nå på annat sätt och tex cykla till jobbet resten av året.

Man kan räkna ut sin egen miljöpåverkan på tex climatecare.org eller Klimatsmart!. Det är intessant - en t-r flygresa till Västindien överstiger tex 5 000 mil i en bil som drar 1 liter milen.

Förresten - att bilen som det gäller just nu skulle vara en av de värsta bensinslukarna verkar inte stämma, om man skall tro Jeeps egna siffror. Jag måste tillstå att min egen "frilufsiga" 10 år gamla VW-buss drar mer än den där SUV:en...

Men visst är en (bil)annons lite "money talks" - pengar behövs som bekant för att driva webbsajter. Helst skulle vi slippa annonser helt, och ändå kunna betala personal,drift och fortsätta utveckla sajten. En stor annons som denna ger ett bra tillskott. Det tekniska lyft vi gjort och fortsätter göra nu hade tex varit omöjligt utan de stora annonser vi kört tidigare under åren - vi precis som de flesta gillar att få månadslön. Men hade vi en annan inkomstkälla, som tex en massa fler betalande medlemmar, skulle inte annonserna vara lika viktiga.
 
Jag själv ska till Västindien ja och jag har ingen policy över min miljöbelastning mer än att jag ska försöka hålla den nere. Har själv ingen bil och "sparar" väl in en 2500 mil/år där mot tex dig.

Men den diskussionen kan vi lämna därhän eftersom diskussionen berörde utsidan och dess annonser, men det kanske är känsligt?

Tycker det är synd att man tar in sådana här annonser, då det även finns andra annonsörer. Vet inte vad ni drar in på en annons, men det går väl knappast någon nöd på er när ni drar in 6 miljoner på Mainloop-koncernen?

// Jocke
 
Tyst och skönt!

Underbart! Den är borta!
Nu kan jag fortsätta mitt Utsidan-missbruk i tysthet, min sambo höll på att bli galen på mig när Jeep-annonsen med ojämna mellanrum svischade sönder tystnad eller frivilligt valda ljud...

Annonser kan jag leva med, men annonser som gör att man nästan måste byta underkläder för att man blir så förskräckt av ljudet... :)
 

clindh

Forumvärd
Men den diskussionen kan vi lämna därhän eftersom diskussionen berörde utsidan och dess annonser, men det kanske är känsligt?
Nej då, det får igärna ifrågasättas (precis som du ju gjort) och jag har försökt motivera och förklara varför vi valde att ta in denna annons.

Fördelar vägs mot nackdelar. Precis som du ju har motiverat för dig själv att det ändå är OK att flyga till Västindien, så har vi motiverat varför vi tog in en bilannons (som i sig är helt utsläppsfri :), och tidigare haft annonser för annat som kan ge en negativ miljöpåverkan, tex resor. (Med tanke på de betydande utsläppen från flyg per person tycker jag det är en relevant jämförelse).
Tycker det är synd att man tar in sådana här annonser, då det även finns andra annonsörer.
Vi tar inte in en annons bara för det finns pengar att tjäna - vi har tex sagt nej till tex poker- och spritreklam tidigare. Men det dräller ju inte direkt av annonsörer som vill köpa en sådan pass stor annons på en förhållandevis liten sajt som Utsidan, vi är inte i den positionen att vi kan välja och vraka.

Vi försöker att primärt att ha så relevanta annonser som möjligt, helst inom friluftssegmentet. Nu är det ju lite problematiskt att många av dom stora ex. Fjällräven, Haglöfs mfl. inte annonserar på Internet i någon större utsträckning, vilket innebär att vi får söka oss utanför branschen.
Vet inte vad ni drar in på en annons, men det går väl knappast någon nöd på er när ni drar in 6 miljoner på Mainloop-koncernen?
Nu är det ju inte omsättningen som avgör huruvida man tjänar pengar, det är skillnaden mellan intäkter och utgifter. Vi "drar inte in" 6 MSEK, om du läst hela årsredovisningen så skulle du tex konstatera att det finns intern omsättningen inom koncernen. Dvs. i 6MSEK är pengar räknade dubbelt. Läste du allt så konstaterade också att vi i koncernen har 6 anställda (plus underkonsulter).

Visst gick Sitewell AB (dvs Utsidan) med en vinst förra året, men man måste gå med vinst för att ha råd göra investeringar av den typen som vi precis gjort med "Utsidan 3.0".
 
Som Silvermedlem kan man stänga av annonser.

Läs mer på http://www.utsidan.se/cldoc/medlemskap.htm

"du kan stänga av stora reklamytor på Utsidan (sidhuvudet och stor annons på förstasidan)"

mvh.

Thomas

Hejsan!
Jag tecknade nyss ett silverabb och ser ingen större skillnad på annonsutbudet när jag kryssar i eller ur rutan om stora annonser.
Jag valde silver-abbet mycket just för att slippa annonser som håller på och låter eller viftar med animationer.
Just för stunden lider jag av en annons som låter en muspekare rastlöst jaga runt i rutan följd av en svärm myggor. Jag har inget emot annonser som sådana men då får dom sitta still.

/mvh David
 

talthoff

Forumvärd
I silver så ingår det att du kan stänga av dom större annonserna på förstasidan.

Vi skriver "du kan stänga av stora reklamytor på Utsidan (sidhuvudet och stor annons på förstasidan)". M.a.o Knapparna till höger går aldrig att stänga av. Och dom är alltid ljudlösa.

Idagsläget är det Jeep annonsen på förstasidan, som man kan välja bort.

-Thomas
 
Nej då, det får igärna ifrågasättas (precis som du ju gjort) och jag har försökt motivera och förklara varför vi valde att ta in denna annons.

Fördelar vägs mot nackdelar. Precis som du ju har motiverat för dig själv att det ändå är OK att flyga till Västindien, så har vi motiverat varför vi tog in en bilannons (som i sig är helt utsläppsfri :), och tidigare haft annonser för annat som kan ge en negativ miljöpåverkan, tex resor. (Med tanke på de betydande utsläppen från flyg per person tycker jag det är en relevant jämförelse).

Vi tar inte in en annons bara för det finns pengar att tjäna - vi har tex sagt nej till tex poker- och spritreklam tidigare. Men det dräller ju inte direkt av annonsörer som vill köpa en sådan pass stor annons på en förhållandevis liten sajt som Utsidan, vi är inte i den positionen att vi kan välja och vraka.

Vi försöker att primärt att ha så relevanta annonser som möjligt, helst inom friluftssegmentet. Nu är det ju lite problematiskt att många av dom stora ex. Fjällräven, Haglöfs mfl. inte annonserar på Internet i någon större utsträckning, vilket innebär att vi får söka oss utanför branschen.

Nu är det ju inte omsättningen som avgör huruvida man tjänar pengar, det är skillnaden mellan intäkter och utgifter. Vi "drar inte in" 6 MSEK, om du läst hela årsredovisningen så skulle du tex konstatera att det finns intern omsättningen inom koncernen. Dvs. i 6MSEK är pengar räknade dubbelt. Läste du allt så konstaterade också att vi i koncernen har 6 anställda (plus underkonsulter).

Visst gick Sitewell AB (dvs Utsidan) med en vinst förra året, men man måste gå med vinst för att ha råd göra investeringar av den typen som vi precis gjort med "Utsidan 3.0".

Bra att ni valt bort sprit och poker som absolut inte hör hemma, jag kritiserar bara att man har en policy och sen tar in något som i princip är precis tvärtom mot vad man säger och står för även om ni inte tagit ställning till "transporter".

Jag har bara kikat på DN och har inte läst någon årsrapport. Där står att ni har 3+1+1 anställda med dig som anställd i alla de tre bolagen antar jag.

// Jocke, som absolut inte tar in annonser som inte hör hemma trots att det innebär en ekonomisk "förlust"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.