Kökskniv med fodral (att ta med)?

Ofta när man reser till fjälls eller skärgård och hyr stuga är det mer regel än undantag att köksknivarna är slöare än slöast. Varje gång tänker jag att man borde ta med sig den egna kockkniven. Nu är den tyvärr litet svår, farlig, att transportera hur som helst. Att skydda kniven med någon typ av fodral eller använda en fällbar kniv är nödvändigt.

På andra inlägg har jag sett er rekommendera EKA Fillet och Opinel för campingaktiviteter. De har säkert sina fördelar och jag var inne på EKA'n ett tag, men jag gillar ett rejält handgrepp (typ kockkniv). Drömmen vore en kortare kockkniv (15cm blad), handtag som tål att bankas med kortänden och med rejält fodral som skydd. Finns det något i den stilen eller är lösningen att köpa "rätt" kniv och sedan försöka hitta ett universellt fodral alt. försöka tillverka något eget i läder?
 
Jag är kanske inte så kritisk på knivar, men vis av erfarenhet så har jag tagit med ett bryne. Skit i eggvinklar, de där "hyrstugeknivarna" kan bara bli bättre :)
 
Ja Rickard, det finns rätt många knivar som uppfyller dina kriterier. Frågan är hur mycket du är beredd att betala. Innan jag vet det så vill jag inte lämna några tips.

~Paul~
 
Johans förslag är alldeles utmärkt. Dock tycker jag att det lyser igenom att Rickard egentligen saknar en annan typ av kniv. Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är något sådant här du grubblar på:

TTKK (Talmadge Tactical Kitchen Knife), variabelt stål
TTKK.jpg


Tops Pasayton 154 CM stål
TopsPasayton.jpg


~Paul~
 
dePaul; sa:
Ja Rickard, det finns rätt många knivar som uppfyller dina kriterier. Frågan är hur mycket du är beredd att betala. Innan jag vet det så vill jag inte lämna några tips.

~Paul~

Tja, inte de allra billigaste i alla. Jag kan tänka mig att betala litet extra bara jag vet att det är bra grejer. Vore kul att få veta vad man kan få mellan 500-1000kr och hur de skiljer sig i kvalitet.

Alla knivtrådar har väckt ett visst intresse kring ståltyperna som används. Finns det kockknivar i CPM S30V? Jag såg på Fällknivens hemsida att de rear ut sina köksknivar. Bra deal?
 
johankse; sa:
Gör ett eget fodral i modellplywood, köps som en stripe i modellaffären och är lätt att såga och klistra till så att det passar din favoritkniv.

Go tur

Bra tips! Hur tunn är modellplywood, <1mm? Har jag förstått det hela rätt att man sågar ut bladets profil+yta för limfog och sen limmar ihop två halvor med en öppning? Själva konstruktionen blir visserligen dikt an, men om plywooden är tunn och böjlig borde det väl gå att töja ut den tillräckligt för att få in kniven?

Hmm, eller kanske lägga in någon tunn distans (ståltråd?) mellan halvorna i alla fall. Bladet är ju ganska brett upptill....
 
dePaul; sa:
Johans förslag är alldeles utmärkt. Dock tycker jag att det lyser igenom att Rickard egentligen saknar en annan typ av kniv. Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är något sådant här du grubblar på:

TTKK (Talmadge Tactical Kitchen Knife), variabelt stål
TTKK.jpg


Tops Pasayton 154 CM stål
TopsPasayton.jpg


~Paul~

Helt rätt, Paul!

Jag gillar handgreppen. Möjligtvis skulle bladet vara litet smalare (på höjden alltså). Var får man tag på dessa? Ny tripp till USA?
 
Eärendil; sa:
Möjligtvis skulle bladet vara litet smalare (på höjden alltså). Var får man tag på dessa? Ny tripp till USA?
Det är inget fel på greppet eller bladprofilen på någon av knivarna, kan jag försäkra!! Svårt att bedöma från bilderna.

Knivarna köper du genom respektive hemsidor eller direktkontakt på nätet. Dvs, såvida du inte har bekanta/vänner i USA.

~Paul~
 
Custom makern Trace Rinaldi är en trevlig filur. Vet inte om han kommer ihåg mig, men du kan alltid nämna mitt alias: dePaul (samma som här). Du kan beställa TTKK:n genom: trace@thrblades.com

År 1999 hade vi en del emailkonversation i samband med ett presumtivt köp av samma kniv som du är intresserad av. Tyvärr stöp det på min ekonomiska situation just då. Det ångrar jag idag, eftersom kniven har blivit ca 5 ggr dyrare sedan dess.

Den andra kniven är enklare att beställa. Den finns för omedelbar leverans på Tops hemsida: http://www.topsknives.com/product_info.php?cPath=2&products_id=105

~Paul~
 
dom ser lite konstiga ut, jag har svårt att se hur man snabbt skall kunna skiva när spetsen är så extremt rundar, det blir svårt att lyfta eggen över det man skall skiva utan att lyfta spetsen från bordet.. även när man hackar väldigt fort vill man undervika den typen av spets för att man har för kort plan egg och det blir lätt att det man hackar inte blir igenomhackat.. dom ser mer ut som desajn produkter än praktiska kockknivar

den här typen fungerar bättre vid matlagning:

GF35stor.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.