Inläggskvalitet

Ironi fungerar inte!

Att ironi inte fungerar borde väl alla ha lärt sig vid det här laget...i så fall kan man ju skriva vad som helst och sen påstå att det var ironi eller ett skämt...
Vill man inte följa dom regler som gäller på den här sidan..så är man ju inte tvungen att vara här..ganska enkelt igentligen..
 
konkretion, tack

Diskussionen (debatten?) här riskerar att spåra ur av
brist på konkretion. Vad syftar administratören på egentligen?
Exempel?

Jag vet sex trådar som aldrig borde ha startats i
Fjällvandring, men bara en av dem var från
starten seriös,
ja rentav moitverad, och den urartade aldrig. Jag menar
(Deutsche raus" som hade gjort sig
bättre i ett allmänt debattforum.
Den handlade dock inte om fjällvandring. Om klenisar är väl nog sagt; och kanske även om Benny Borgh som jag trodde först
var seriös - knäpp men seriös. Ingen trodde det iochmed den tredje tråden och i den fjärde var fem svar öppet fientliga.

Nu är jag som sagt inte för censur och den där funktionen
"rapportera" gillar jag inte alls. Knappen finns där jämt
och skapar olust. Någon får helt riktigt associationer
till 1984. Det är nog många
av de bästa skribenterna som kommer att sluta
här om den funktionen finns kvar.

Mitt förslag är fortfarande enkelt och konstruktivt.
Deklarera bättre vad ett diskussionsforum är.
"I detta forum diskuterar vi vandring i de norska och svenska
fjällen. Vi utbyter information och erfarenheter
om t ex rutter, stugor, broar och vattenstånd. Detta är ämnet vi diskuterar.
Vi diskuterar aldrig varandra. För debatter i kontroversiella
ämnen finns ett särskilt forum". En positiv och välkomnande
formulering; vi förbjuder inte ämnen, talar bara om vad som hör hemma HÄR.

il C.
 
Re: Pompösa debattörer

Palle Olsson; sa:
okunniga. Men jag har fått känslan av att det har blivit lite av inbördes beundran av vissa gamla Utsidanrävar, de går in för att hacka ner på oss nykomlingar, så att vi inte ska tro att vi är något. Det gör mig förbannad!! Det kan låta så här: Unge man, du är överspelad. Vi har gått över till
seriösa diskussioner. Även om personen i fråga verkar kunnig så tycker jag att han bara förstör för Utsidan. Nu har han i och för sig skrivit ett inlägg där han säger att han ska sluta att vara aktiv på Utsidan, skööööönt, då är det en mindre pompös gubbe att vara rädd för. Om Utsidan nu funderar på att bevaka trådarna ännu mera, då tycker jag att Utsidan även bör bevaka "jag är så bra, lyssna på mig" debattörer. Då skulle flera våga skriva inlägg och Utsidan skulle kunna växa ännu mera.

Utsidan ska alltså hålla efter oss som
försöker hålla oss en smula över den infantila
invektivnivån och inte nöjer oss med att kalla andra
för "pompösa gubbar", "klenisar" och
som "får känslan" av allt möjligt som inte har
den ringaste förankring i verkligheten.
Ja, det var ju en intressant vinkling.

Påståendet om inbördes beundran och hacka ned på nykomlingar
är naturligtvis fullkomligt gripna ur världsrymden.
Är Benny Borgh en nykomling i fjällsammanhang?
Är klenisprovokatören, 29 år, en nykomling?
Två personer har fått det bemötande de gjort sig
förtjänta av *genom sitt uppträdande*, inget annat.

Naturligvis glömmer du bekvämt att inlägget du hänvisar till
är på sidan 6 av 8 i tråden och
att det föregås av åtskilliga
långa resonerande inlägg av vilka speciellt det första
är ett ärligt försök att lugnt och sakligt bemöta glåporden,
genom att påpeka saker som kanske inte urinläggets
författare tänkt på.
Det kanske är just detta om du finner "pompöst"
och blir rädd för,
vad vet jag. Men INGEN intelligent iakttagare
kan hävda att detta inlägg gick ut på att hacka ned på
en nybörjare.



Jag gav bland annat i det FÖRSTA av dessa inlägg,
11/7, 13:28,
exempel på fysiska praktexemplar
som nog trodde de var ena friskusar men glömde
sådant som knän och ryggar. Jag gav också ett färskt
och konkret exempel på vad packningens storlek
och tyngd betyder för säkerheten på svåra och utsatta
passager (den som startade tråden kanske aldrig
upplevt alpina förhållanden, vad vet jag?).
Säkerhetsaspekten återkom också 11/7 14:48 i referensen
till Coll de Mulheres i Spanien, ett erkänt delikat
pass med lös terräng och snö och
ren klättring den sista biten, något kanske
inte ens den här provokatören skulle vilja
pröva med friskuspackning.

http://www.geocities.com/colosseum/track/1789/fotos87.htm



Jag kan nämna fler inlägg i den andan och inte bara av mig.
När urinläggets författare inte hade intellektuell kraft nog
att bemöta eller diskutera dessa många sakliga inlägg
utan bara upprepade sina glåpord
tog jag i. Man behöver verkligen inte bara ta emot.

Förmodligen hade det varit ELEGANTARE att som alla andra
bara tiga ihjäl honom - vi hade ju ändå rövat bort
tråden -
men eftersom så många kommer ihåg
just den formuleringen måste den ha vari rätt potent.

il C.
 
Re: Pompösa debattörer

Palle Olsson; sa:
Kvaltetsinlägg, vad är det?
(...)
Men jag har fått känslan av att det har blivit lite av inbördes beundran av vissa gamla Utsidanrävar, de går in för att hacka ner på oss nykomlingar, så att vi inte ska tro att vi är något. Det gör mig förbannad!! Det kan låta så här: Unge man, du är överspelad. Vi har gått över till seriösa diskussioner.

Naturligtvis ska det finnas utrymme för nybörjare inom friluftsliv på utsidan.se. Däremot bör man försöka följa (n)etiketten, som ju inte är unik för utsidan eller egentligen ens nätet.

Det gamla vanliga:
Vad vill jag egenligen fråga (här formulerad i en bra rubrik)?
Har någon skrivit om ämnet förut (gör ett par sökningar med lämpliga termer först)?
Tänka på hur och vad man skriver (ironi/satir, läsa igenom en andra gång innan man postar för att leta efter skriv- och tankefel osv).

Framför allt det här med sökning i forumen är något som fler nybörjare borde fundera på. Det står ju tom i andra stycket på forumets startsida. Lycka till!
 
Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.

Att flytta en diskussionstråd med väl mycket trams till allmänt forum som en lagom bestämnd pekpinne tycker jag skulle användas någon gång.

När någon börjar en tramstråd eller fyrar av ett tillräckligt elakt eller roligt inlägg så hakar ofta många på debatten och en sådan tråd kan få onödigt stor genomslagskraft i ett annars stringent forum. Det verkar vara många som gillar trams?

Man skulle kunna behålla första inlägget i ursprungsforumet + en kommentar av redaktören tråden flyttad till allmänt forum pga ... och så en länk dit tråden flyttats.

Sedan vill jag förklara min stora beundran för Utsidans idé och tacka alla debattörer och inläggsskrivare för många bra inlägg. Många av oss tycker att det är himla roligt att läsa och skriva inlägg och det man tycker är roligt och värdefullt har man också starka känslor kring både positiva och negativa.

Det är kul att vi känner så starkt för Utsidan!

Thure
 
Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

thureb; sa:
Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.

Här har vi ett av de klassiska felen: Man läser in ett tonfall i det man läser.

Jag ser inget direkt nedlåtande i en sådan kommentar, det är helt enkelt ett konstaterande. Det är att någon TOLKAR det nedlåtande som är problemet.

Jag läste nåt häromdagen att orden står för 7% av kommunikationen, resten (83%) är tonfall, kroppsspråk, mimik etc. De flesta gånger när nån blir tjurig över ett nedlåtande inlägg så var inte avsikten att låta nedlåtande utan avsikten var att vara hjälpsam.
 
Re: Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

nermander; sa:
thureb; sa:
Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.

Här har vi ett av de klassiska felen: Man läser in ett tonfall i det man läser.

Jag ser inget direkt nedlåtande i en sådan kommentar, det är helt enkelt ett konstaterande. Det är att någon TOLKAR det nedlåtande som är problemet.

Jag läste nåt häromdagen att orden står för 7% av kommunikationen, resten (83%) är tonfall, kroppsspråk, mimik etc. De flesta gånger när nån blir tjurig över ett nedlåtande inlägg så var inte avsikten att låta nedlåtande utan avsikten var att vara hjälpsam.

Godag yxskaft....
 
Re: Re: Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

Palle Olsson; sa:
nermander; sa:
thureb; sa:
Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.

Här har vi ett av de klassiska felen: Man läser in ett tonfall i det man läser.

Jag ser inget direkt nedlåtande i en sådan kommentar, det är helt enkelt ett konstaterande. Det är att någon TOLKAR det nedlåtande som är problemet.

Jag läste nåt häromdagen att orden står för 7% av kommunikationen, resten (83%) är tonfall, kroppsspråk, mimik etc. De flesta gånger när nån blir tjurig över ett nedlåtande inlägg så var inte avsikten att låta nedlåtande utan avsikten var att vara hjälpsam.

Godag yxskaft....


Yxskaft? Vad syftar du på?
 
Re: Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

nermander; sa:
thureb; sa:
Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.

Här har vi ett av de klassiska felen: Man läser in ett tonfall i det man läser.

Jag ser inget direkt nedlåtande i en sådan kommentar, det är helt enkelt ett konstaterande. Det är att någon TOLKAR det nedlåtande som är problemet.

Jag håller inte med helt Peter.

Om formuleringen är nedlåtande eller inte beror på dels hur ursprungsfrågan är formulerad dels på resten av svaret. Sedan bör man alltid var medveten om att missförstånd och irritation uppträder oerhört lätt i en mail eller forumkommunikation. Därför viktigt att skriva neutralt och artigt.

Den typen av kommentarer "jag märker på ditt inlägg att du inte är så van" tycker jag man bör avstå från hur som helst.

IMHO Thure

IMHO = in my humble opinion dvs enligt min ödmjuka uppfattning
 
Re: Re: Re: Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

novas husse; sa:
Palle Olsson; sa:
nermander; sa:
thureb; sa:
Nedlåtande kommentarer typ jag märker på ditt inlägg att du inte är så van att meka med cyklar etc är mycket tråkiga att läsa. Som väl är så är de mycket ovanliga.


Jag läste nåt häromdagen att orden står för 7% av kommunikationen, resten (83%) är tonfall, kroppsspråk, mimik etc. De flesta gånger när nån blir tjurig över ett nedlåtande inlägg så var inte avsikten att låta nedlåtande utan avsikten var att vara hjälpsam.

Godag yxskaft....


Yxskaft? Vad syftar du på?

Det här är ett skrivande forum. Kroppsspråk och mimik är väl svårt att visa då?
 
Re: Re: Re: Re: Besserwissers och flyttning + uppskattning

thureb; sa:
Jag håller inte med helt Peter.

De flesta som forskar om skriftlig kommunikation av den här typen gör det dock, eller rättare sagt jag håller med dem. Nu har jag tyvärr inga källhänvisningar, men nån får gärna hitta forskningsresultat som säger emot detta.

Om formuleringen är nedlåtande eller inte beror på dels hur ursprungsfrågan är formulerad dels på resten av svaret. Sedan bör man alltid var medveten om att missförstånd och irritation uppträder oerhört lätt i en mail eller forumkommunikation. Därför viktigt att skriva neutralt och artigt.

Det är lika viktigt att LÄSA neutralt. Jag har väldigt svårt att se att en text kan vara nedlåtande. En text kan LÅTA nedlåtande, men då har man blandat in ett tonfall som inte finns i skriven text.

Eftersom vi inte kan begära att ALLA känner till hur lätt det är att missförstå så behöver vi så att säga "dubbel säkerhet". Om den som läser är medveten om risken för missförstånd gör det inget om den som skriver inte är det.

Den typen av kommentarer "jag märker på ditt inlägg att du inte är så van" tycker jag man bör avstå från hur som helst.

Jag skulle visserligen aldrig ha skrivit så, däremot skulle jag nog kunnat skriva "det verkar på ditt inlägg att du inte är så van". Men det är inte alltid så lätt för den som skriver att inse att det man skriver kan misstolkas.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.