Hur aktiv är du?

Aktiv..

He he..roligt detta.Själv är jag inte särskilt sportig men väldigt aktiv ute i skog o mark.
"håll kängan lerig"
Nicklas.
 
Så här kanske

Håller med den person som skrev att det ligger mkt i begreppet "frilufts". Själv är jag ute då och då i naturen här nere i skåne på nån tälttur, fjällvandrar en gång om året ca. Däremot tränar jag taekwon-do omkring 3*(1.5->2) timmar i veckan och springer omkring 1 timme i veckan. Men inget av detta känns som någon friluftsaktivitet precis. Tänker nog mer på tälturer, multisport, vandring, skidturer med packning, klättring. Rent allmänt på sådana aktiviteter som man i tex Utemagasinet brukar ha reportage om.
 
hur kan man definiera friluftsliv???

JA,ifall du delar ordet "friluftsliv´" blir det ju
Fri luft liv= frilufts liv är när du känner dig att du är ute i den "fri luften",måhända plågar du dig på löparbanorna eller är halv vägs till grönland på spark det är nog bara Du som kan säga när du tycker att Du är ute i den "fria luften"

Länge leve friluftslivet...
 
Jag klassade mig som blaa men jag tror att jag aer groen idag foer jag vill ute igen i naturen. Har inte sovit i mitt taelt paa tvaa naetter och det kaenns konstigt. Foer mycket folk runt en naer man aer i en stad och det kaenns inte bra... Tillbaka till oeknen...

/Stellan

http://www.ghdata.nu/stellan
 
Inte bara hur ofta, utan också kapaciteten

Bortsett från vissa lustigkurrar (Kropp etc), så tycker jag att det är svårt att klassa sig som grön om man har vissa erfarenheter/kapacitet att utföra saker som få andra gör. En gång svart innebär alltså aldrig grön (kanske inte heller blå).

Svart tycker jag innebär att man gör det som får vanliga människor att tänka "aldrig i livet". Alltså expeditioner, multisport, solo etc. Att göra saker mer riskabelt än nödvändigt hör också hit. Det är lite riskvarning över en "svarts" råd, då de kanske inte är så lämpliga för frilufsaren. Är en sådan här med på turen behöver han bromsas.

Grön tycker jag är mer av novis i friluftslivet och/eller ute alldeles för sällan (rostig). Dagsutflykter är precis lagom.

Blå är väl det svenska lagom. Några tältnätter på sommarhalvåret är alltid trevligt.

Röd är någon som är mer vältränad än de flesta och/eller ute ofta. I många fall rätt lång erfarenhet. Vinterturer i sällskap är väl inte fel. En sådan här person är bra att ha med sig för den har ofta både styrkan, kunskapen och erfarenheten att lösa ovälkomna problem.
 
migael; sa:
Det finns fyra alternativ att välja mellan.

Grön - Skulle vilja ut mer
Blå - Rätt normal frilufsare
Röd - Mycket aktiv, sportig
Svart - Extrem äventyrare...

Hur resonerar ni när ni väljer vad ni 'ska vara'?

Om man riktigt ska komplicera saken kan man lägga märke till att röd egentligen inte har med friluftsliv och äventyr att göra! Är man röd är man "aktiv och sportig" vilket man kanske snarare är på ett gym än ute i bushen...

De flesta är nog gröna för att de vill ut mer, men grön "betyder" också nybörjare. På samma sätt betyder svart för mig "farliga" saker.

Det blir en konflikt mellan färgerna (som jag tycker rankar både kvalitet och kvantitet på ens uteliv) och förklaringarna som inte riktigt följer en linjär skala. (Förstod någon det där?) Man kan mycket väl vara aktiv och sportig och sedan komma på att man vill ut mer, men man åker knappast skidor i röda backar och kommer sedan på att man vill börja köra gröna nedfarter...

/Cecilia (röd)
 
Färger är personliga val..

jag brukar själv klassa mig som röd...Mest för att jag känner mig sportig men ändå sådär lagom Svart är för mig verkligen extrema saker, (inte multisport vilket knappast kan sägas vara livsfarligt..)


Så som röd bör man ha ungefär som min profil:

ca. 7tim fysisk träning i skogen varje vecka (MTB, OL etc)
Enklare friluftsaktiviteter varje helg minst en halvdag (ex. Klättring, Långcykling, Långfärdsskridskor, paddling)
1 st 7 dagars bivacktur vinter
1 st 6 dagars stugtur vinter (dags utflykter)
1 st 9 dagars alpresa (klättring i Chamonix på nybörjar nivå)
1 st 3 dagars höstfjälltur i södra fjällkedjan (ej genomfört ännu)
1 st bergsmarathon (ej genomfört ännu)
1 st 30 tim multisport tävling
ca. 10-15 st andra idrottstävlingar skidor, ol, MTB....


Men aldrig i livet att jag skulle klassa mig som extrem för detta krävs tycker jag expedtioner eller liknande.
 
Grönaste grön

För min del var valet lätt, till skillnad från er andra som är en blandning av svart/röd/blå/grön ;)

Jag är aktiv vad gäller träning, minst 3 ggr i veckan men friluftsliv - här är jag helt grön!

Utsidan.se är förövrigt just så inspirerande och informerande som jag hoppats på :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.