Hur aktiv är du?

...är precis den frågan som utsidan ställer dig som medlem.

Det finns fyra alternativ att välja mellan.

Grön - Skulle vilja ut mer
Blå - Rätt normal frilufsare
Röd - Mycket aktiv, sportig
Svart - Extrem äventyrare...

Jag tycker själv att jag är ganska så sportig, alltså är jag röd, men samtidigt anser jag mig ändå vara en rätt så normal frilufsare, dvs blå, men jag vill ändå ut mer, alltså är jag grön.

En extrem äventyrare dvs svart, är säkerligen helt uppslukad av vad han/hon sysslar med, nästintill beroende, och därför vill dom göra det så mycket som möjligt, alltså vill dom ut mer, alltså är dom gröna.

Hur resonerar ni när ni väljer vad ni 'ska vara'?
 
Jag skiftar. Denna vecka har jag varit röd. Nästa vecka tror jag att jag kommer att vara grön. Veckan efter det tror jag faktiskt att jag blir svart.

/admir
 
"Grön-paradoxen" funderade jag också på när jag skulle fylla i min profil. Vill inte de flesta frilufsare/äventyrare ut mer? Är det någon som är "fed up" med friluftsliv och fortfarande kallar sig frilufsare?

Jag skiftar också, fast med längre periodicitet än 1 vecka. Blå är jag oftast. Röd är jag ibland. Svart är jag sällan eller aldrig, även om jag gärna skulle vilja vara det. Grön är jag hela tiden.


/Albert

[Ändrat av Alb 2003-05-18 kl 12:59]
 
personligt

Det varierar ju hela tiden.
Men vissa är väl i grunden svarta och vissa är i grunden sådana som känner att dom mycket väl kunde varit ute mer.
För mig så tror jag mig vara ganska normal, försöker hålla mig till MINST en mils vandring i veckan på vår,sommar och höst.
Men för det mesta blir det ju mer.
MVH
KIM


migael; sa:
...är precis den frågan som utsidan ställer dig som medlem.

Det finns fyra alternativ att välja mellan.

Grön - Skulle vilja ut mer
Blå - Rätt normal frilufsare
Röd - Mycket aktiv, sportig
Svart - Extrem äventyrare...

Jag tycker själv att jag är ganska så sportig, alltså är jag röd, men samtidigt anser jag mig ändå vara en rätt så normal frilufsare, dvs blå, men jag vill ändå ut mer, alltså är jag grön.

En extrem äventyrare dvs svart, är säkerligen helt uppslukad av vad han/hon sysslar med, nästintill beroende, och därför vill dom göra det så mycket som möjligt, alltså vill dom ut mer, alltså är dom gröna.

Hur resonerar ni när ni väljer vad ni 'ska vara'?
[Ändrat av kim1 2003-05-18 kl 13:18]
 
grön ibland + svart ibland + lite rött = röd

Sen handlar det ju om självbilden också, vi är nog många som gärna vill ha lite mörkare färg än vi förtjänar.

Därför funderar jag på att ändra till svart.

Annars undrar man ju om det går att kvantifiera graden av aktivitet i olika grenar så att man kan jämföra.

Och vad är aktivitet, ska man jämställa vasaloppet, styrketräning och att vara ute och tex skåda fåglar eller putsa kajaken?

För att vara svart (eller röd?) tycker jag det krävs lite av varje, tex intensiv kontinuerlig styrke- och konditionsträning, minst tre ggr i veckan året runt, varav en del ska göras utomhus, och dessutom flera olika typer av längre aktiviteter, typ fjällvandring, klättring, skidresor, vasaloppet.

Eller ska tyngdpunkten helt ligga på att göra utomhusaktiviteter ("Friluftsliv")?

Vad betyder tekniken, tex att kunna orientera och göra upp eld?

Kanske kan man lägga in en aspekt på självständighet och utmaningar för att vara svart? Eller att vara ledare?

Grönt är för mej att knappt göra nåt alls, men vilja.

Blå känns lite mesigt.

Frågor, frågor...
 
On second thought...

björner; sa:
För att vara svart (eller röd?) tycker jag det krävs lite av varje, tex intensiv kontinuerlig styrke- och konditionsträning, minst tre ggr i veckan året runt, varav en del ska göras utomhus, och dessutom flera olika typer av längre aktiviteter, typ fjällvandring, klättring, skidresor, vasaloppet.

Fast en "extrem äventyrare" förväntar jag mej gör mer än så. Kanske multisport, expeditioner. Ovanstående beskriver därmed en "röd".

I övrigt instämmer jag med mej själv, tills vidare.
 
björner; sa:
Blå känns lite mesigt.

Frågor, frågor...

Här är då en som är mesig. Med den beskrivning som finns kommer jag aldrig att bli annat än blå. För mig är det friluftsliv som gäller, och ingen prestationsångest.

Att ha en skala som går från soffpotatis via frilufsliv till att sporta är ju det som är fel. Det finns det som springer ett maraton i veckan och kör vasaloppet flera gånger om varje vinter, men finns de på utsidan? Är inte utsidan lite mer fokuserat på friluftslivsdelen?

Nej inför istället flera grader av friluftsliv (om man nu nödvändigt skall ha graderingen).

BTW. Grön är väldigt subjektivt. Man kan bo en koja i skogen och äta rötter och ändå känna att man vill ut mer...

mvh Christian
 
flera färger!!

Skulle kanske vara bra om man kunde välja flera färger helt enkelt! Då skulle vi väl iofs kanske alla se ut som regnbågar fast de är ju oxå fina! Och då blir det ju som om man är ute - det är ju där regnbågarna finns... två flugor i en smäll. Eller så det bara jag som pladdrar bort mig.


HMFL - vill alltid ut!
 
Allt hänger på hur folk definerar ordet "friluftsliv". Personligen anser jag inte att träna på gym är en friluftsaktivitet. Men man kan ändå vara röd, efter man är väldigt sportig om man tränar typ 5 ggr/vecka.

Jag anser att det som ska klassas som friluftsliv kan vara:
multisport, klättring av olika slag, fiske, jakt, skidåkning, löpning (helst i skog, vandring, cykling, expeditioner av olika slag, fallskärm, skärmflygning, etc etc. Man ska i alla fall befinna sig utomhus. Det är väl den enda regeln. Även om man kan klättra inomhus :)

Däremot ser jag då inte styrketräning som friluftsliv, även om man kanske måste stryrketräna för att förberedda sig för en expedition.

/admir
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.